ontstoken oog bij poes, iemand tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fjordowner18

ontstoken oog bij poes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 22:59

hoi

sommige van jullie weten het al en voor alle andere, ik heb sonds omgeveer een maandje een poes.
kruising tussen een boskat en een ragdoll.
Ze had haar entingen nog niet gehad toen ik haar kreeg (ze is nu 7 maanden) en ze had een wat nat oogje dus hoppa naar de da voor de enting en check up.
De da constateerde dat het oogje een beetje rood was en ze kreeg een oogzalfje voor een ontsteking.
Deze moest ik 7 dagen gebruiken en het leek over dus zo gelaten.
Totdat het oog 3 dagen later 3x zo dik was.
Dus hoppa inladen en meteen weer naar da, deze heeft het oog opnieuw bekeken.
Er was behalve een klein littekentje in het ooglid (waarschijnlijk door spelen met andere dieren) niks aan beschadiging te zien en hij dacht dat ze misschien een herpes infectie had, maar die zalf waar we mee begonnen leek te werken, dus deze schreef hij opnieuw voor en dan zou ik 4 dagen later weer terug komen om te kijken of het beter ging.
Dus 4 dagen later weer laten kijken, maar helaas had het vrijwel niets gedaan, dus een wat sterker zalfje mee gekregen en deze moest ik gebruiken en na een week weer terug. Dus dat gedaan, maar ook deze zalf lijkt niet echt te helpen en naast dat het wat dik en gezwollen is, lijkt ze ook een kleine vlek op het oog te krijgen, dus nu naast de oogzalf ook een antibiotica pilletje meegekregen. Aanstaande dinsdag word ik door haar gebeld en bespreken we even verder of het nu beter gaat of dat we toch een oogarts gaan inschakelen, maar nu komt mijn vraag dus voor jullie.

Hebben jullie dit wel is aan de hand gehad?
Weet je wat het is en weten jullie misschien iets wat ik naast wat er gedaan is nog voor haar kan doen?

alvast bedankt :o

Miichelle90

Re: ontstoken oog bij poes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:43

Misschien is het niesziekte? Mijn katten hebben dit ook gehad, maar ik zou wel snel even laten nakijken of dit het is. Want het kan zijn dat het chronisch is. Mijn katten hebben dit namelijk allebei, ze hebben elkaar opgestoken. Ik heb een rood witte kater en die heeft over het algemeen altijd vieze oogjes en zijn bijna altijd rood. Hier heeft die geen last van. Zelfde geldt voor mijn zwarte kater maar daarbij zie je niet of het 'verkleurd' is. Als het chronisch is kan je er weinig aan doen behalve goed schoonmaken.
Succes!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:45

Ik zou een dierenarts opzoeken met verstand van ogen. Zo te lezen is er meer aan de hand dan een onschuldige onsteking.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:48

Heb hier ook een noor en ik krijg gewoon ladingen zalf mee en mag gewoon langdurig zalven tot het over is
Bij de honden heeft het goed geholpen amber (hond) was er na 3 maanden vanaf cerberus (hond) na een maand en laverda (poes) moet ik nog weer op pakken
Het probleem is dat tuthola de zalf weer uit dr oog wast :+
Dus eigenlijk moet ik een halsje voor dr halen die ze dan een uurtje om kan

Edit het is al 200% beter maar moet het laatste stukje nog even zover krijgen

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 00:15

Wilawander schreef:
Ik zou een dierenarts opzoeken met verstand van ogen. Zo te lezen is er meer aan de hand dan een onschuldige onsteking.

dit is inderdaad de volgende stap
niesziekte denkt de da niet, dit omdat het maar 1 oogje is en niet verder uitbreid en ze verder ook niet ziek, geen koorts of niest.

wat mij vooral zorgen baart is dat ze in dit oogje een vlek begint te krijgen, lijkt wel een waas op te komen, welke steeds groter word en hoopte eigenlijk dat iemand hier daar meer van wist.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:39

Wat je beschrijft is eigenlijk precies zoals het met amber is gegaan
Zeker nu je de plek en de grijze waas bij het lijstje optelt

Dat was begonnen met een kleine beschadiging

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:08

fjordowner18 schreef:
Wilawander schreef:

dit is inderdaad de volgende stap
niesziekte denkt de da niet, dit omdat het maar 1 oogje is en niet verder uitbreid en ze verder ook niet ziek, geen koorts of niest.

wat mij vooral zorgen baart is dat ze in dit oogje een vlek begint te krijgen, lijkt wel een waas op te komen, welke steeds groter word en hoopte eigenlijk dat iemand hier daar meer van wist.

dan zou ik daarmee niet te lang wachten. Gezichtsverlies gaat helaas erg snel bij verkeerde behandeling.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 11:36

rommulus schreef:
Wat je beschrijft is eigenlijk precies zoals het met amber is gegaan
Zeker nu je de plek en de grijze waas bij het lijstje optelt

Dat was begonnen met een kleine beschadiging

en wat is de diagnose, ontsteking?
wat voor zalf krijgt zij?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 11:37

wilawander, nmaandag bel ik de da om doorverwijzing te krijgen naar een oogarts, want ik vind dit zelf ook wel zorgwekkend, vandaar dat ik hier om hulp vraag.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:38

Beschadiging / ontsteking
Zij kreeg van Virbac Chlooramfenicol 1% + vit. A oogzalf

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:45

Ben benieuwd wat voor zalf je hebt meegekregen. Dit klinkt wel serieuzer, zeker die vlek. Is er al een druppel met cortico's geprobeerd?
(Zeker voor die zwelling en als er gecontroleerd is op beschadigingen ook deze laatste keer?)
Ik zou ook even naar een arts gaan die wat meer met oogjes heeft, want om nog tot dinsdag te wachten terwijl het niks doet vind ik wel erg lang.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 11:53

_Chendo_ schreef:
Ben benieuwd wat voor zalf je hebt meegekregen. Dit klinkt wel serieuzer, zeker die vlek. Is er al een druppel met cortico's geprobeerd?
(Zeker voor die zwelling en als er gecontroleerd is op beschadigingen ook deze laatste keer?)
Ik zou ook even naar een arts gaan die wat meer met oogjes heeft, want om nog tot dinsdag te wachten terwijl het niks doet vind ik wel erg lang.

ze heeft eerst terramycin oogzalf gehad
daarna clavubactin, maar die zorgde alleen maar voor die rare was.....

maandag bel ik de da voor doorverwijzing

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:59

Daar zitten inderdaad geen cortico's in. Ik weet niet of je dierenarts er op zaterdag is? Misschien kan je bellen en het overleggen of ze een druppel hebben met cortico's? (En of dat kan voor jou kat, want zij heeft het diertje gezien uiteraard)
Maar daar zijn met dit soort problemen vaak hele goede resultaten mee.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 12:04

_Chendo_ schreef:
Daar zitten inderdaad geen cortico's in. Ik weet niet of je dierenarts er op zaterdag is? Misschien kan je bellen en het overleggen of ze een druppel hebben met cortico's? (En of dat kan voor jou kat, want zij heeft het diertje gezien uiteraard)

ik laat me maandag even doorverwijzen en ga z.s.m. naar een oogarts.
de zalf is nu op dus gister voor het laatst gegeven en nu is die vlek, al vrijwel helemaal weg en kijkt ze een stuk helderder uit dat oog kijken en ziet hij er een stuk gezonder uit :+

waarschijnlijk zorgde dus die oogzalf voor die rare waas :=

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:12

Hmm allergische reactie misschien? Ik hoop dat het snel beter gaat, succes!

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:27

Je moet het oogje uitwasen met gekookt lauwwater maar wel met gaasjes doen niet met waten dan kom het weer goed denk ik is het na eendag of 3a4 is het dan beter dan moet je naar Da gaan dat uitwasen moet je 3x per dag doen

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 12:28

tiny_tiger schreef:
Je moet het oogje uitwasen met gekookt lauwwater maar wel met gaasjes doen niet met waten dan kom het weer goed denk ik is het na eendag of 3a4 is het dan beter dan moet je naar Da gaan dat uitwasen moet je 3x per dag doen

ok dat ga ik proberen, maandag laat ik me zowiezo doorverwijzen naar oogarts, maar voor nu is uitwassen een hele goede optie inderdaad.
dankje :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:25

_Chendo_ schreef:

Zou ik niet doen zonder een oogarts ivm die waas. Kan het juiste zijn maar ook juist niet.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:27

daarom overleggen met de dierenarts ;). Die mag dat wel beslissen en anders moet die zelf even opbellen naar een oogarts.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:32

Mijn oude Pers heb ik ooit ook gekregen met ontstoken ogen, moest ik ook zalven, maar mee doorgaan tot de tube leeg was, volgens mij. Is nooit meer teruggekomen.
Als je mag schoonmaken van de DA, kun je het ook met lenzenvloeistof doen (wel degene nemen die geschikt is om je lenzen mee in te zetten). Die tip kreeg ik van de Perzenfokker waar ik mijn huidige kat vandaan heb en sindsdien maak ik bij beide Perzen hun ogen zo nu en dan hiermee schoon.
Maar ik zou niet te veel zelf dokteren en elders een second opion vragen of een dierenarts met meer ervaring met ogen opzoeken..

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:55

oei met lenzenvloeistof... weet niet of dat wel zo best is.
Er zijn ook speciale oogcleaners op de markt hoor, met gewoon fysiologisch water met een ph waarde die gelijk is aan het oog. Lijkt me iets verstandiger.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:58

Ik gebruik hier steriele zoutoplossingen. Ideaal.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:59

Ik heb dit zelfde met zilverwater :o
Lenzenvloeistof zou ik ook niet durven

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:26

Huh, ik druppel lenzen-inzetvloeistof ook in mijn eigen ogen als ze droog voelen met lenzen in.. Doe het voor de kat op een watje en maak zijn ogen en neus schoon. Tip kwam van iemand die veel ervaring had en ik zie echt niet waarom het niet kan.
Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk. Ik zei ook dat TO in mijn optiek vooral niet te veel zelf moest dokteren.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 01:47

Graag gedaan :))