Vóór iedereen begint te schreeuwen dat ik naar de DA moet, die heb ik net aan de lijn gehad zowel mijn paardenDA als de huisdierenDA.
Mijn hond, grote kruising van bijna 6, gecastreerd kreeg maandag behoorlijk heftige diarree. Mijn vermoeden is dat dit kwam van het vette varkensoor wat hij zondagavond heeft gekregen. Dinsdag in de loop van de dag ging het beter, dinsdagavond ben ik weer rustig aan begonnen met zijn lam en rijst brokken van Carocroc. Woensdag en donderdag niets aan de hand, blije/energieke hond met keurige ontlasting qua kleur en stevigheid. Vanmorgen was het ''staartje'' van zijn ontlasting zwart, vanavond was het begin zwart en hard en het ''staartje'' zachter en meer bruin van kleur. Hij eet goed,drinkt goed,braakt niet,heeft geen koorts,is speels en toont absoluut niet ziek. Maandag kon je duidelijk zien dat hij niet zichzelf was, lusteloos etc daar is nu geen sprake van. Beide DA's zeggen kijk het even aan, kunnen nu ook weinig doen qua onderzoek volgens mij.
een oortje wordt zacht en verwond de hond niet binnen in. Dat is waar ik dus aan denk.. een bloeding (kje) inwendig. Kan een maagzweertje zijn maar ook bv een scherp voorwerp wat al dan niet alweer uitgpoept is. Meestal met een goede maagzweer kotsen ze ook de boel onder, dat doet ie niet, maar hou het wel in gedachte. Ik zou t ook gewoon nog even aankijken en anders gewoon wat poep oppakken en inleveren voor onderzoek.
Frensie
Geplaatst: 17-02-12 19:25
Zwarte ontlasting wil vaak zeggen dat er bloedverlies is en het bloed is niet vers. Kan wat irritatie zijn geweest door de diarree en daardoor wat oud bloedverlies. Kan ook heel wat anders zijn, bijvoorbeeld maagbloeding ofzo, maar dan verwacht je eerder een suffe hond.
Óf je hond heeft teveel drop gegeten, wordt je ontlasting ook zwart van
Hij heeft maandag 1x gebraakt maar er kwam slechts wat gal uit, diarree was ook niet donker gekleurd. Het rare is dat de ontlasting van woensdag en donderdag gewoon goed was....
een maagzweer of bloeding bloedt ook niet constant. Hou m maar gewoon even in de gaten. en schrijf op wanneer wel. Dan heb je houvast als het nodig is.Geef m licht verteerbaar voedsel.
nog wat naast de brok gegeven? Teveel aan orgaan voeren kan ook zwarte ontlasting geven. Alleen als je alleen brok geeft is dit eigenlijk een optie die bijna niet voor kan komen. HOnden die vers eten en zeker die barfen kan dit best goed voorkomen.
We gaan zo weer uit, ben benieuwd hoe zijn ontlasting nu is.....mocht het nog steeds zwart zijn dan gaan we naar de DA! @Dierenfan, nee hij staat niet op vers oid, alleen brokken met af en toe een ei,vis of vlees(maar dit is al ruim 14 dagen geleden dat hij dat als laatste gehad heeft).
jesito
Geplaatst: 18-02-12 09:07
Kan misschien toch dat hij een te groot stuk van het oor ineens heeft doorgeslikt. Misschien iets kapot heeft gemaakt in de darm. Dan krijg je een beetje bloed in de ontlasting, dit stopt ook meestal snel weer. Als de hond verder goed oogt zou ik me daar niet meteen zorgen over maken. Blijft het nou dan zou ik wel contact opnemen met een da. Ook als de diarree te lang blijft trek aan de bel.
nou.. hou het de komende maanden wel in de gaten. Een maagzweer is er wel en soms niet. de gewvolgen groot! Nogmaals schrijf de datas op en elke X als meneer/mevrouw poept gewoon even met een scheef oog kijken of het okee is. Een maagzweer speelt (weer) op als je er niet op voorbereid bent.Is een sluimerend ies, soms wel en soms niet. Wij hebben een bassethound gehad die aan een maagzweer leed. Als er 1 koelbloedige hond bestaat is het de oostindisch dove basset wel. En toch leed ze eraan. Ze is verder wel 13 jaar geworden hoor. Maar die 1ne ochtend staat voor altijd op mijn netvlies gebrand.. alles ondergekost met bloed (konninginnedag 1996) en dan met je hondje door de optochten naar de da... vreselijk!
Ook vanavond een keurige drol gelukkig! Ik hou eigenlijk altijd al automatisch zijn ontlasting in de gaten, mocht het weer terug komen dan gaan we zeker even langs de DA
Vanmorgen wederom zéér donkere ontlasting, volgens DA die ik net aan de lijn had is er weinig aan de hand indien hond geen koorts heeft en fit is, dat is hij...maar het zit me niet lekker!
als je twijfelt dan moet je je gevoel volgen want je gevoel aan de kant zetten qua gezondheid van een dier zou ik zelf echt niet doen. Dus dan maar eventueel een andere DA opzoeken maar wel met ontlasting en eisen dat ze dit onderzoeken (geen idee op welke manieren dat kan) op eventuele rare dingen. Een uitgebreid bloedonderzoek kan je ook altijd doen natuurlijk. Mocht het komen door een orgaan wat niet goed werk bijv. dan kan dat zo aangetoont worden.
Misschien een ontzettend stomme opmerking.... Maar heb je 'm met die diarree niet toevallig wat Norit gegeven? Daar wordt de ontlasting namelijk ook diepzwart van... Zal wel niet, want dan zou je dat waarschijnlijk al wel opgeschreven hebben... Maar het schoot me te binnen
Wat je ook kunt doen, is de hond een plak ontbijt koek geven, dit haalt alle scherpe overblijfsel van wat ze gegeten hebben weg en poepen ze samen met de koek uit.
Wildgirl
Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-12 15:53
Ik heb juist het idee dat hij niets scherps/raars gegeten heeft...zoals in mijn OP staat te lezen heeft hij diarree gekregen nav het eten van een (vet) varkensoor. 2 dagen diarree(niet donker) en vervolgens weer normale ontlasting, na 2 dagen heeft hij de zwarte ontlasting gekregen wat 24 uur aanhield, daarna was de ontlasting weer goed. Van afgelopen zaterdag tot vanmorgen prima ontlasting gehad, niks raars gegeten alleen zijn lam en rijst brokken 3 keer een kluif(zo'n lichtbruine van 30 cm). Niks niet overgeven,koorts,moe,duf of futloos. Hij eet als een bootwerker,drinkt goed, urine is goed en hij is normaal qua spelen/gek doen. Nu dus vanmorgen wederom zeer donkere ontlasting.... DA belde net, hoe hij was, nouja...''gewoon'' dus. Zij gaf aan het toch nog even aan te kijken, aangezien ze er nu qua buitenkant niets aan kan zien. Ze vond het nog te vroeg om mij nu op kosten te gaan jagen met echo's en foto's, DA in kwestie kent de hond en weet dat over het algemeen goed in te schatten. Net als ''poeponderzoek'', ook dit heeft weinig zin geeft ze aan aangezien er duidelijk oud bloed in de ontlasting zit. Indien dit niet binnen een dag(dus morgenochtend) over is ga ik alsnog, dan maar dure foto's....
Edit: ik heb zelf zijn maag,darmen en lever ''opgevoelt'' (ben daar bekend mee, helaas) en ook daarop geeft hij geen reactie....