Help, hond durft niet in de lift.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

Help, hond durft niet in de lift.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:34

:wave: ,

Ik heb een probleem.. Ofja, eigenlijk geen echt probleem maar wel iets waar ik over na moet denken.

Ik word met precies een week geopereerd aan mijn knie, hierdoor ben ik niet mobiel (2krukken en niet mogen steunen 1 been)
ik woon sinds een halfjaar in een appartementcomplex op 1 hoog. (dus 2 trapjes)

En ik heb een hond, een jack X chihuahua. Trappen lopen vind ze leuk en ze racet altijd heen en weer!
Maaaar ik kan en durf na de operatie en zeker de eerste weken niet met haar te gaan lopen als ik
die trap op en af moet....

Nu hebben we een lift, want het is een 3 hoog appartementencomplex waar voornamelijk ouderen wonen..

Maar, mijn hond is als de dood voor die lift.. Ze komt er niet bij in de buurt en ik krijg haar met geen enkele mogelijkheid die lift in.
met snoepjes, streng, boos, lief alles al geprobeert. Als ik haar erin til blijft ze heel netjes staan wel ala benen wijd en angstig
maar ze blijft er wel in staan. Echt angst vind ik ook moeilijk in te schatten aangezien het staartje 9 van de 10 keer niet tussen
de beentjes zit.

Erg lastig, voor mij nu, in deze situatie want ja het is gewoon praktischer voor mij dat ze die lift in durft dat ik die trap niet hoef
te lopen met 2 krukken. Want haar optillen en er zelf inzetten gaat denk ik ook niet werken. (deur is niet heel zwaar maar toch, als ik de deur open doe dan
is ze al één bonk spanning)

Iemand hét trucje voor mij waardoor ze er wél ingaat?

:\

Armeziel :(:)

EDIT:

Zojuist eventjes geprobeert ze kwam wel naar me toe, maar verder dan de opening van de lift, ging ze niet....
HAar een paar keer erin getilt keertje op en neer maar ze blijft gewoon niet willen........

troi

Re: Help, hond durft niet in de lift.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:35

Eten gaan geven in de lift? Misschien een beetje suf om rond haar etenstijd elke keer een uitgebreide rit in de lift te gaan maken (tot ze het op heeft) maar als het helpt..

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:36

Met snoepjes en ander eten al geprobeert, zelfs plakjes ham.... Ze taalt er niet na! Ruikt er niet aan niets. en het is haar 'lievelings' eten ham... dus ik ben het einde een beetje zoek :+

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:39

Heeft zij geen favoriet speeltje? Dan al spelenderwijs de lift in en uit en dan een ritje met de lift. Lekker gek en overdreven doen. Zodat zij op jouw let en op het speeltje niet de gekke enge lift.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:41

Dat kan ik idd ook nog is proberen! :j Thanks!

Uit wanhoop heb je gewoon zin haar die lift in te trekken, maar daar schiet ik niets mee op!
Ze loop overigens dus gewoon los dan mee, heb het idee als ik haar aan de riem doe dat ik
het forceer.....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:41

Jij met de lift en de hond via de trap :P
Wel moeilijk,neem aan dat je strak ook niet in de gelegenheid bent om te bukken?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:43

Een rugzak voor honden halen, hond erin, ding op je rug knopen, krukken ter hand nemen en gaan met die banaan!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:43

Liins schreef:
Met snoepjes en ander eten al geprobeert, zelfs plakjes ham.... Ze taalt er niet na! Ruikt er niet aan niets. en het is haar 'lievelings' eten ham... dus ik ben het einde een beetje zoek :+

Als ze normaal rond 8 uur in de ochtend eten krijgt zou je dat over kunnen slaan en rond 12 uur haar bakje in de lift kunnen parkeren, met iets extra lekkers erin. Of heb je dat al geprobeerd?

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:44

Kan het overigens wel is opnemen? wat ze dan doet? Misschien dat de bokkers/kenners/oid dan beter kunnen inschatten?

CS: Heeej! Hoe is die :D ? Ja die was er idd ook nog! Maar ik ben bang dat ze dan naar een andere hond toegaat als ze die, misschien ziet?
En ze op de bovenste verdieping oid is :Y) Bukken, moeilijk.. geen idee.. eerste dagen zowiezo niet..

Mindfields: Het gaat om het 'uitlaten' en een stukje dat ik ook eventjes eruit ben. En een tas vind ze al helemaal niets _O- ja moeilijke hond....

Troi: Niet op die manier! Maar ook met plakkies ham in de lift leggen of haar favoriete échte hondensnoepjes. Ze taalt helemaal nergens na dan!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:45

Misschien schat ik het verkeerd in hoor, maar gezien je een klein hondje hebt, kun je haar niet gewoon onder je arm nemen en meenemen?!
Hondje beneden weer uit de lift, je krukken pakken en op pad.
Dit optillen dan vanaf nu al aanwennen!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:47

Ik zou niet moeilijk doen, als zij met de trap wil, dan gaat ze toch met de trap, ze weet de weg naar huis haha.

Even serieus, heb je al eens de deuren dicht laten gaan terwijl zij nog buiten de lift stond?

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:47

Ik moet met 2 krukken lopen de eerste 4/6 weken. En niet steunen op me knie(been)
Dus dat optillen en meenemen zit er niet in.

En vind het een beetje eng om haar voor de lift op te tillen straks wil ze niet verlies ik me evenwicht (als ik uberhaupt al kan 'bukken) en val ik op de grond. En dan heb ik écht de poppen aan het dansen.... :\

CS: Hoe bedoel je dat laatste?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:47

Ja vindt ze niets, vaak als ze het 3 keer hebben gedaan is het goed. geen aandacht aan besteden, hondje erin en huppekeej, vaak maak je het zelf ook moeilijker omdat je denkt dat de hond bang is etc, terwijl ze het gewoon niet kent en dus afgaat op jou. Als een dier bang is, helpen beloningen, koekjes en dat soort dingen niet. Een geduldige benadering kan wel helpen, heel goed zelfs, maar aangezien je nu gewoon een probleem hebt, moet je even de paasei naar de nering zetten denk ik. Tijd om ruimschoots te gaan oefenen heb je niet echt denk ik.

Overigens kun je haar beneden toch meteen uit de tas halen en uitlaten?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:48

Dat jij in de lift staat, en zij nog buiten, en dat de deuren dan dicht gaan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:50

Trouwens, het is zo'n klein hondje, een grote sjaal of een laken om je lijf knopen, haar erin wurmen en hups, beneden er weer uit. Ik denk echt niet dat het zo moeilijk hoeft te zijn hoor. Ik denk zelfs dat als jij haar straal negeert en haar gewoon aan de riem mee de lift in neemt en echt nul procent aandacht geeft aan haar gedrag, ze na drie keer niet beter weet.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:50

Opzich geen gek idee van CS. Als hondje echt niet wilt, ga jij met de lif naar beneden, neem aan dat het trappenhuis wel open is en dat als je haar roept dat ze dan wel naar beneden komt gestormt? :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:56

Als je je hondje echt de lift niet in krijgt, zou ik hem gewoon laten zitten buiten de lift met het bevel blijven. Zelf met de lift naar beneden en hem dan roepen zodat hij komt. Normaal kan hij nooit ver weg zijn in de traphal.

Edit: zelfde idee als CS dus
Laatst bijgewerkt door tesseke op 16-02-12 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:56

Liins schreef:
een jack X chihuahua. ...................................................en ik krijg haar met geen enkele mogelijkheid die lift in.

Niet banketstaaf bedoeld, maar om deze combinatie moest ik toch wel even héél hard lachen :D
Tuigje om, riem eraan en gewoon in die lift zetten. Na drie keer weet ie het wel hoor.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:57

De baas maakt zelf vaak het probleem :P

* Niet gemeen bedoelt, maar het is vaak wel zo *

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:00

_CS_ schreef:
Ik zou niet moeilijk doen, als zij met de trap wil, dan gaat ze toch met de trap, ze weet de weg naar huis haha.

Even serieus, heb je al eens de deuren dicht laten gaan terwijl zij nog buiten de lift stond?

Dit soort dingen natuurlijk zonder riem uitvoeren ;) (niet dat ik mensen als dom benoem, maar er zijn er die het vergeten :x )

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:01

Je moet de angst doorbreken en er een gewoonte van maken.. weet je zeker dat je zelf er assertief in loopt?
Daarnaast werkt het intillen nu averechts ben ik bang, er is iets engs aan die opening want jij draagt haar....
Heb je haar al eens in de opening neergezet? Haar daar houden, niet laten vluchten. Wachten tot ze wat ontspant en dan belonen door loslaten en direct iets leuks doen trap op en af rennen bijv.
Je moet er iets leuks aan plakken: lift in is iets leuks doen.

'Gamblerscup: je was niet de enige :')

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:01

Evelli: Zou het??

Weet wel dat TS zo slim is om dat niet te doen ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:16

_CS_ schreef:
Evelli: Zou het??

Weet wel dat TS zo slim is om dat niet te doen ;)

Yup, helaas. Aantal keer per jaar :\
Geeft verschrikkelijke taferelen :\
Was meer een algemene waarschuwing dan een opmerking richting de TS.
Wij gaan ook altijd eerst tussen de liftdeuren staan en laten dan de hond pas naar binnen, om te verkopen dat plots de deuren dichtgaan en er enge dingen gebeuren.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 17:17

CS: Nee dat is nog nooit gebeurt! :n

Gamblers: Waarom :+ ? Zelfs dat soort hondjes kunnen vervelend doen :)) haha! Staat er ook wel een beetje stom idd.. nu ik het terug lees :Y) ..... En geloof me, ze is dan heeeeeel zelfverzekerd van zichzelf! _O-

Als ik nu idd gewoon verstand op nul die lift in loop, voorbenen wijd en klaar. Hondje gaat niet... :+ Zelfs me vriend, welke niet van dit 'probleem' afweet die met haar even met de lift ging, ging ze 'staan' dat hij zoiets had van :?

CS: HAHA! Klopt zéker! Ben ik helemaal met je eens, maar naar mijn idee 'alles' geprobeert..

Eveli: Nou nee, zó dom ben ik nou ook weer niet ;) :D

Air: Ja ook al! gewoon in de opening tot en met ze 'rustig'staat wat lekkers geven en direct spelen. Maar ook dan :n

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:19

Persoonlijk zou ik dus echt niet voor de optie kiezen om haar alleen de trap op/af te laten gaan!!
Stel dat je staat te wachten en ze komt niet?!?! Wat doe je dan als je op krukken loopt??