hoe mijn katten koppelen aan nieuwe kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

peaches

hoe mijn katten koppelen aan nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 11:33

Ik heb 2 katten van ongeveer 3 a 4 jaar. Het zijn een mannetje en vrouwtje en allebei geholpen. Nu ga ik 1 maart bij mijn vriend wonen maar hij heeft ook een kat. Die kat is ongeveer 13 jaar oud en een vrouwtje. Ik heb wel vaker katten bij elkaar gezet maar dan was de nieuwe kat altijd nog onder de 1 jaar en dat ging altijd wel goed. Maar hoe moet ik het nu aanpakken?

Moet ik ze 1 voor 1 laten wennen of gewoon alles meteen bij elkaar gooien en zo laten of snachts toch apart of zijn er nog andere optie's?

Andreeaa

Re: hoe mijn katten koppelen aan nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:31

ik denk dat je jou katten het beste eerst in een grote kooi oid kunt zetten in de huiskamer.
dat terrein is van jou vriend zijn kat die kan op die manier wennen dat er 2 ''indringers'' zijn, en zo zien dat hun geen kwaad doen.

we hebben sinds 2dgn de poes die bij mijn paarden liep meegenomen.
is een klein pittig beestje nog geen jr oud, nooit in huis geweest.
we hebben haar ook eerst in de reismand laten zitten.
even later wel losgelaten, ze vecht niet alleen doordat ze altijd heeft moeten vechten voor der eten wel erg dominant.
vind wel appart dat ze veel kroeleriger is en totaal niet bang.
ze zitten nu al op 40cm afstand denk dat het wel goed komt.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:36

Heb je een aparte kamer waar je jou katten in op kunt sluiten? dan kunnen ze de geur van het huis in zich op nemen en is dit voor de kat van jou vriend ook al minder indringen. en daarna beginnen met eerst een paar uur per dag en daarna steeds langer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:53

niet krampachtig doen.

JOu katten in vervoersmand(jes) zetten met zicht op de kattenbak en laat ze een half uur/ uur zo staan. Kunnen ze in nieuwe omgeving de kattenbak zien en de omgeving van de kattenbak, wennen aan geuren en geluiden en kan de andere kat zelf beslissen wat ze wil of ze komt snuffelen aan de mandjes of ze blijft er vooral bij weg.

Maken dat ze niet teveel ruimte krijgen in het begin (2 á 3 ruimtes) zodat ze makkelijk de bak kunnen vinden en anders een extra kattenbak (die van jezelf bijv) ergens anders nog neerzetten.

Daarna deurtjes uit de mand doen en laat ze maar doen. Tenzij er bloed vloeit dan moet je ingrijpen en anders zoveel mogelijk laten doen. Laat ze het met zijn 3en uitzoeken. Immers elke keer als ze ruzie hebben en je grijpt in dan moeten ze weer opnieuw de strijd aan gaan. Maak wel dat ze allemaal een lekker eigen verstop plaatsje kunnen hebben.

Pas iemand die 2 volwassen katten bij elkaar ging zitten en de mandjes en bakjes naast elkaar zette. Ze snapte niet dat de katten niet allebei tegelijk rustig in hun eigen mandje gingen liggen.

Dit soort dingen moet je dus niet afdwingen gewoon maken dat ze de ruimte hebben als ze die willen hebben onderling.