Hennepvezel... wat een ramp!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Hennepvezel... wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 02:17

Hoihoi,

Ik vroeg me af of er meerderen zijn die problemen hebben met hennepvezel als bodembedekking?

Ik heb mijn cavia's in flatten zitten en gebruik normaal houtvezel... houd de hokken echt goed schoon omdat we ook cavia's opvangen en er nogal wat hebben, wil de kans op ziekte's en het verspreiden daarvan héééél klein houden.
Met zaagsel word urine goed opgenomen, maar met de hennepvezel?

Heb grote lekstrepen op de achterwand! De urine loopt gewoon door de bodembedekking heen.

Heb in de onderste 2 hokken (Heb per verdieping 2 hokken) 4 beertjes zitten... daarboven de zeugjes... nou er ontstaat nu enorme onrust natuurlijk, want de beren staan rechtop tegen de achterwand om elk druppeltje te ontvangen :=
En omdat ze natuurlijk állemaal de meest geweldige beer zijn, knagen ze het hele hok kapot uit frustratie, want stel je voor dat de beer in het hok ernaast het zeugje krijgt en jij niet!

Moet je een onderlaag van ander spul gebruiken ofzo? Het toont namelijk wel schooner dan zaagsel, dus opzich zou ik het wel willen blijven gebruiken, maar op deze manier vind ik het niks :Y)

Jaime_

Re: Hennepvezel... wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 02:41

En als je vlas als onderlaag gebruikt? Ik noem maar iets hoor, maar vlas staat bekend om het absorberende vermogen..

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 04:02

Ik kan je ecobed aanraden. Is helaas alleen te bestellen via een paar sites maar het is echt goed spul (www.fretten.nl is een goede site om het te bestellen).

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:16

Misschien kranten of zaagsel onderin? Hier geen last van, ik gebruik ook hennepvezel, maar heb een waterdichte bodem in mijn hok :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:03

Krantje is inderdaad wel handig. En anders de hokken andersom zetten :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:14

Ik gebruik daarom ook geen Hennepvezel :)
Duur en minder goede verhalen over gehoord :)
Zaagsel, is dat een optie? :)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:35

Vlas mag je niet gebruiken, te scherp voor de voetjes, heb ik altijd geleerd. Zelf gebruik ik Aubiose en zitten de cavia's in een hok met meerdere verdiepingen en geen lekkages. Misschien helpt het sowieso om de randen dicht te kitten?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:48

Is het geen idee om een laagje houtskorrels onderop te doen?
En dan een laagje iets anders, zachts erover? De houtskorrels
nemen goed vocht op. Ik gebruikte het altijd voor mijn cnaafjes...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:20

Ik heb voor onze konijnen ook hennepvezel gebruikt en dat ging goed. Er zit wel veel verschil is hennepkwaliteit. Welke heb je gebruikt? Ik gebruik voor paard, kippen, vinkjes en destijds ook de konijnen aubiose. Die absorbeert goed, is niet stoffig, vrij zacht van structuur en er zitten geen draderige stukken in. Ik heb een keer hemperade gebruikt omdat ik niets anders kon krijgen en dat beviel niet goed.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:24

moet je het spul niet een beetje nat maken voor je het gaat gebruiken? doe ik met vlas en strokorrels ook, dan absorbeerd t beter;de vezel schijnt dan open te gaan staan en kan beter vocht opnemen

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:31

Of onderin kattengrit, dat had ik bij mijn konijn en dat ging super

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:54

Hier doe ik een heel dun laagje houtkorrels onder het hennepvezel, werkt perfect. Hennepvezel laat inderdaad heel veel vocht door, met als pluspunt dat de bovenlaag wel lekker fris blijft. Dus met wat absorberende houtkorrels onderop zitten ze lekker schoon.

Welk merk hennepvezel heb je trouwens gekocht? Eigen merk van de boerenbond vind ik echt een ramp, gaat ook stinken. Nu gebruik ik minihemp (hemparade) en dat is echt een stuk beter imo.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:57

Hennepvezel van Hemparade voor paarden vond ik altijd fijn spul. Nam urine goed op.
Zou dat zo veel verschillen voor cavia's? Of heb je een "verkeerd" merk zoals Linea zegt?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 13:06

Ik heb deze;

Afbeelding

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:07

Ik vind het voor de paarden ideaal :j Jammer dat het voor cavia's of voor jou niet bevalt :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:26

Die beviel ons voor de konijnen idd ook niet. Vieze stinkende bende. Terwijl aubiose in een dikkere laag wel goed gaat en ook mooi absorbeert en geurvrij blijft zolang je niet in de laag gaat scheppen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:52

Ik heb het ook :j de bak zelf is inderdaad natter bij het schoonmaken maar da's met een sopje zo opgelost. Vind het verder erg fijn spul. Caviaatjes zitten er droog op, het stinkt minder dan zaagsel én het stoft minder! Het is wel iets duurder maar zorgt tegelijkertijd ook voor minder afval.

Zou in jouw situatie inderdaad een laag houtkorrels eronder doen. Wel een goede tip, dat ga ik ook eens proberen. Moet zes trappen af om de boel leeg te gooien, dan weer zes trappen af voor het sopje/ water met azijn en dan weer zes trappen af om de boel te vullen en dan weer zes trappen op om de caviaatjes weer in hun hok te zetten. Laten we het op conditietraining houden :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:20

hennepvezel neemt vrij traag vocht op, kan heel veel vocht opnemen, maar vrij traag.
Als voordeel heeft het daardoor, dat het vocht eerst naar onderen loopt, en van onderaf wordt opgenomen, DWZ:
Mits gebruikt met een dikke (5cm min) laag, is de bovenkant altijd droog.

In jouw geval heeft het als nadeel dat de urine in de kieren loopt.
Enige oplossing is alles afkitten ...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:03

Afkitten is momenteel nog niet mogelijk. We hebben een schuur waar de flatten normaal staan, maar de verwarming kon niet opboksen tegen de lage temperatuur van pas, dus moesten alle flatten naar de zolder. Ze zijn alleen te groot om door het trappengat te kunnen, dus ze moeten straks weer uit elkaar en dat gaat lastig als ze gekit zijn.

Maargoed ik ben overgegaan op Plospan :) Heb nu ook een stuk minder nodig dan bij Hennepvezel en als ik de hokken met hennepvezel verschoonde dan was het behoorlijk stoffig, dat is met Polspan ook niet zo. Caafjes zijn weer helemaal gelukkig *\o/*

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:15

Hier russel bedding met houtkorrels eronder.. Heb hennepvezel gebruikt maar meerdere cavia's kregen wondjes onder aan de pootjes omdat de bodembedekking te hard/scherp was.. Ze hebben dan wel een groot hok en maken heel wat kilometertjes op een dag, mischien dat het in een kleinere ruimte wel goed gaat maar hier was het geen succes..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:38

Vandaag voor het eerst houtkorrels onder de hennep gedaan. Wist niet precies hoeveel dus heb maar de volledige bodem bedekt. Laag hennep erover en klaar. Man wat zwáár! :oo Lekker als je dat zes trappen om hoog moet sjouwen.

Cavia's erin en maar afwachten hoe het gaat. Zazou is momenteel druk bezig om alle hennep aan de kant te graven om de houtkorrels te inspecteren. Nou maar hopen dat ze het niet op gaat eten := :=

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:20

Haha houtkorrels zijn inderdaad heel zwaar ja. Hier hebben mijn konijnen alleen een wc bak gelukkig dat scheelt tillen, maar met caafjes is dat waarschijnlijk geen optie of kun je cavia's ook zindelijk maken? Ik bedek overigens niet eens de hele bodem met houtkorrels, gewoon een dun bezaaid laagje is voldoende hier.

Bevalt het plospan goed? Is dat gewoon zaagsel of toch anders?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 02:37

Cavia's moeilijk tot niet zindelijk te maken. De meeste cavia's vinden het hartstikke zonde om in zo'n bak te poepen, erin slapen is véééél fijner :')

Plospan is Houtvezel/Houtkrullen, maar ik vind het anders dan gewoon zaagsel. Het zijn grotere stukken en het heeft meer volume zegmaar als je het uitschud.

Heb een hok van 140 bij 50 cm waar 3 zeugjes in zitten, nou het pak was dicht voor ik het hok ging vullen, toen er een lekkere laag in lag was er mischien 10 cm uit het pak :)

En voor langharen is er nog een héééél groot voordeel! Wij hebben op 5 cavia's na alleen maar langharigen en als je die uit het hok haalt zit het hele haar vol met zaagsel en moet je eerst al die stukjes uit de haren vissen vordat je ze normaal mee kunt nemen zonder het hele huis onder het zaagsel te krijgen :') Met plospan kan ik ze (Cavia's) er uithalen, even hand door het haar en áls er al een stukje in zit, dan is het er zo uit.