Ik heb sinds een half jaartje gerbils, gaat allemaal leuk & prima.
Maar er is een puntje waar ik me echt enorm aan erger. Namelijk, het 'stereotype graafgedrag' zoals dat heet.
Mijn twee mannen hebben een kokosnoot om in te slapen. Echter proberen ze die elke dag weer (of bij voorkeur 's nachts als ik probeer te slapen) door die kokosnoot heen te graven. Maakt best veel herrie, gek word ik ervan..!
Ze zitten op ca. 10 cm mengsel van beukensnippers, hennep en katoenpitjes. Ze kunnen graven wat ze willen, maar doen het nauwelijks
of nou ja behalve in die noot.Ik heb wel eens gelezen via hier dat dit gedrag voorkomen kan worden door een 'hol' te maken. Dat heb ik geprobeerd maar ze slapen er niet in
bij mijn vrouwtjes werkt het daartegen wel heel goed, ze vertonen nog maar heel af en toe het stereotype graafgedrag. Ik probeer ze regelmatig te stimuleren door het hok een beetje te veranderen, de kokosnoot vol te stoppen met vulsel zodat ze hem weer uit kunnen graven. Dit doen ze dan binnen enkele minuten
dus ja. Krijg trouwens het idee dat het vooral één van de twee is die het doet. De ander zie ik wel andere dingetjes doen

Ik hoop binnen enige tijd ze over kunnen plaatsen aan een nog te klussen groter hok. Ze zaten eerst in een aquarium maar dat werd te klein voor ze en dat lieten ze weten ook.. Maar goed die maak ik 2x zo groot, heb er alleen nu echt te weinig tijd voor om er goed mee bezig te zijn. Dus nu zitten ze in mijn oude rattenkooi, plastic onderbak en tralies enzo. Ze hebben een molen om in te rennen en ik geef ze vaak eierdozen enzo om kapot te maken. Ook hebben ze nog wat bruggetjes enzo waar ze onderdoor kunnen graven. Ik gaf ze ook van dat touw om kapot te maken maar dat is nu op, moet weer nieuw halen. (lees jatten van mijn vader
) Knaaghout/spul ook in overvloed, en ze gebruiken het ook. Maar goed, ik wil nu dus graag een oplossing voor dat graafgedrag.. Kan wel die kokosnoot weghalen maar dan zoeken ze wel iets anders. Ik word echt knettergek van dat graafgeluid
hij gaat echt rustig een kwartier non stop door.. Beetje vaag verhaal volgens mij maar als iemand tips heeft, ik hoor ze heel graag
Groetjes!

Ik kan echt alleen maar de conclusie trekken dat ze dat graven gewoon leuk vinden..
sowieso is zand wel een goed idee denk ik. Ik geef ze regelmatig een bakje zand om in te rollen, dat doen ze ook graag en hun vachtjes worden er mooi van