Verminderd of niet enten bij kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Verminderd of niet enten bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 19:04

Wij hebben gisteren een uiterst knuffelige jonge (geschat rond 10 maanden) kater uit het asiel opgehaald.

Hij is vorige week gecastreerd en ook geënt met nobivac tricat. Het asiel melde ons om binnen 3-4 weken terug naar de DA te gaan om een herhaalenting.

Nu weet ik dat er bij honden wel het een en ander dat er tegenwoordig door sommige mensen verminderd of zelfs niet meer geënt word, maar bij katten ben ik niet op de hoogte wat tegenwoordig de kritische geluiden zijn ivm met verminderd of niet enten. En op google kan ik ook niet echt een goede tekst vinden met voldoende onderbouwing.

Dus hierbij de vraag of er op bokt mensen zijn die hier een beetje verstand van hebben en als ze die wetenschap met mij willen delen ;) .

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:10

Mijn katten komen niet buiten, dus zijn ze ook niet voor alles ingeent. Ze komen niet in contact met andere katten.
Ze worden ingeent met Novibac tricat trio, tot mijn grote schaamte weet ik niet precies wat deze entig bevat, ik dacht niesziekte en leucose of zoiets. Ga het eens nakijken

Opgezocht: blijkbaar is het voor 2 verschillende types niesziekte en voor katteziekte.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 14-02-12 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Re: Verminderd of niet enten bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:13

Herhaalenting zou ik halen, daarna niet meer :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:17

Je kan ook titeren, een kat met een laag gradig ontstekingsproces moet je zowiezo nooit enten, dat is vragen om een klap op het imuumsysteem.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:44

die herhalingsentig moet je doen!!! daarna kan je om het jaar of om de 2 jaar enten in principe. Echter als je dier jaarlijks naar pension moet dan zal je geowon jaarlijks moeten enten om het feit dat hun regels hebben waar ze zich aan moeten houden en dat houd ook jaarlijks enten in en enting moet 3 weken van te voren gegeven zijn als sde vorige enting verlopen was.

Hier doe ik eerste enting, herhalingsenting, jaar later weer enten en dan om het jaar enten. Echter ik werk in asiel en heb altijd behoorlijke kans wat mee naar huis te nemen aan virussen en dus ent ik wel. Mijn honden gaan mee naar mijn werk en die worden dus ook geent maar wel aangepast aan nieuwe regelgeving.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:55

Ik doe altijd de kittenenting, het jaar erna nog 1 en dan eigenlijk niet meer.
Ik zou dus de herhaling zeker doen en volgend jaar en dan niet meer.
Je kan er ook voor kiezen jaarlijks alleen de niesziekte te enten en de kattenziekte elke 3 jaarbdat is hoe lang ze ongeveer werkzaam moeten zijn volgens de fabrikanten.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:59

totdat er een DA was die me vertelde dat dat inenten grote onzin is hebben ze hier ieder jaar een enting gehad.
Mijn huidige dieren zijn helemaal niet ingeent....niet eens de basis.
Mijn katten komen gewoon buiten evenals mijn hond..
De oudste word dit voorjaar 22 jaar oud en is werkelijk nooit een dag ziek geweest!!!!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:04

Ik entte idd ook altijd, tot er een programma op tv was over dierenartspraktijken.
Daar werd ook gezegd, dat ondanks de enting ze nog steeds ziek konden worden.
Vanaf dat moment heb ik ook niet meer geënt.
Mijn toenmalige poezen zijn 16,5 en 17 jaar geworden zonder ooit 1 dag ziek geweest te zijn.
Mijn huidige poezen zijn ook niet geënt.

Maar teken je bij een asielkat niet een formulier, waarin staat dat je moet enten?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:05

Ook hier heb ik mijn katten nooit geent,en ze zijn ook nog nooit ziek geweest :n
Komen niet buiten en gaan nooit in pension.
Mijn kat is 18 geworden (met nierproblemen)

Heb ook in een asiel/pension gewerkt.
En als ik elke keer weer zag dat een kat gewoon de niesziekte kreeg terwijl ze er wel waren voor ingeent,
hoeft zo'n enting voor mij echt niet.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:09

Het is voor veel mensen bekend ;) dat je kat altijd niesziekte kan krijgen, ook met een enting. Er zijn vele soorten van het virus maar niet elke soort wordt ook tegen geent.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:10

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:13

Thirty schreef:
Het is voor veel mensen bekend ;) dat je kat altijd niesziekte kan krijgen, ook met een enting. Er zijn vele soorten van het virus maar niet elke soort wordt ook tegen geent.

Ja,wij weten het wel...maar probeer het je klanten maar eens uit te leggen die dat dus niet weten :\

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:15

Oh waar komt die smiley vandaan. Die had ik niet willen plaatsen -.-

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 20:30

Ik kan moeilijk inschatten waarom die tweede inenting precies voor nodig is. Is het meer 'we duwen er nog één in voor de zekerheid' of is het echt nodig om een goeie basisafweer op te bouwen tegen de kattenziekte?

Niesziekte vind ik niet zo belangrijk, aangezien hij die idd ook kan krijgen met enting.

Jaarlijks herhalen is dus zeker niet nodig, goed om te weten.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:37

Ik ent wel, heb het ook jaren niet gedaan toen ik nog geen da assistente was.
Maar ik heb zo onwijs veel katten met serieuze niesziekte gezien en mijn kat heb ik als kitten gered met ernstig niesziekte dat ik die wel moet enten.
Ik heb weinig zin in dat het zo ernstig word dat er blaren op de tong komen en ze dus niet meer kunnen eten. Zo erg heb ik het gezien.
En zelfs de binnenkatten kunnen dit krijgen aangezien de eigenaar dit mee naar binnen kan nemen. Net als vlooien ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:40

De 2e enting zorgt voor een veel langere bescherming dan slechts één enting. Dus een tweede is echt nodig. Het lichaam ziet de eerste enting als een bad luck case, als het ware. De tweede keer denkt hij, "he, blijkbaar komt het hier meer voor. Nu even voldoende specifieke afweercellen regelen" en helaas kan ik je niet zeggen welke dat zijn, want ik haal de namen altijd door elkaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:50

niet enten kan heel goed gaan, compleet niet enten he!

Echter ik wil niet weten wat de gevolgen zijn als niemand meer een dier zou gaan enten en al de ziekten weer helemaal naar boven komen zoals weil, hondsdolheid enz.
Rabies ent ik om de 3 jaar, weil jaarlijks (weet dat het maar ene half jaar heel goed werkt maar elk half jaar enten vind ik zeer ongezond) en 1x in de 3 jaar hondenziekte e.d.

Stel dat ik nooit ent en het gaat 30 jaar goed en het 31ste jaar niet dan zou ik me dat nooit en te nimmer meer vergeven. Straks een dier van me dood terwijl ik het heel makkelij khad kunnen voorkomen.

Niesziekte ent ik bij mijn honden niet meer omdat ze het al 2x gehad hebben en idd gaan er heel andere varianten rond als waar men tegen ent.
Bij de kat zit het in 1 vaccin dus geef ik het wel. Bovendien heel vroeger een kat mee gemaakt thuis die nooit geent was en aan deze vreselijke ziekte overleden is. Een geente kat krijgt toch vaak een mildere varriant die wel goed te overleven is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:52

Kattenziekte is waar ik nog over twijfel, ik denk dat ik die wel elke 3 jaar ga doen, als ze dat oplopen zijn ze ten dode opgeschreven.
En door mijn werk kom ik regelmatig in aanraking met zieke katten, en niesziekte, tja dat kunnen ze sowieso wel krijgen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:40

Hier hebben ze wel de kitten entingen gehad aangezien ze uit het asiel komen.
Daarna niet meer.

Niesziekte is volgens mij net als griep, er zijn zo veel verschillende soorten. Onmogelijk om tegen alle varianten te enten.
Kattenziekte is voor minstens 6 jaar geldig. Over een jaar of 5 ga ik een titer afnemen.

In ons oude huis kwamen de katten wel buiten. Nu alleen nog Frits. Hij heeft een ontzettend goede weerstand en doordat hij buiten komt en ook in contact met andere katten, komen onze binnenkatten ook in contact met bacteriën en virussen waar ze dus weer weerstand van krijgen.

Ze zijn allemaal nu 4 jaar en nog nooit ziek geweest bij ons. Frits wordt overmorgen 7.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:54

Ik zou de herhaal enting wel halen, maar daarna niet meer enten. Tenzij je het idee hebt dat je kat een slecht immuunsysteem heeft en daardoor vatbaarder is voor ziektes.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:04

Ik ent mijn 4 katten niet meer.
Vroeger werdt er wel geent.
Maar sinds ik een studie da assistent heb gedaan ben ik er mee gestopt.
Het gaat echt niet om de gezondheid van de kat maar om de portomonee van de da.
Hier wordt er niet meer geent het enten doet meer kwaad dan goed.
Mijn katten zijn enorm opgeknapt en veel gezonder nu ik niet meer ent.
1 van mijn katten is de eerste 8 jaar geent de ander alleen de kitten entingen en de andere 2 alleen de eerste 2.