Kattengedrag, verklaring ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Kattengedrag, verklaring ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 15:52

13 jaar geleden hebben wij een kitten geadopteerd uit het asiel, ongeveer een jaar later kwam daar een zwerfkatje bij.
Katten leven dus al ruim 12 jaar samen. Ze laten elkaar over het algemeen met rust, ze liggen wel samen op 1 bank, maar dan wel allebei zover mogelijk uit elkaar.
Eens in de zoveel tijd hebben ze een keer een gevecht, en dan echt vechten waarbij de plukken haar door de woonkamer vliegen.
Maar verder laten ze elkaar met rust, blijven uit elkaars ruimte. Het zijn dus absoluut geen vriendjes zoals je soms weleens ziet.

Alleen zodra ik hun eten klaarmaak en in de bakjes doe, begint de 1 de ander kopjes te geven waarop de ander haar kopje begint te likken. Dit gaat al jaren zo, terwijl ze elkaar verder nooit 'aanraken' laat staan likken.. Ik vraag me al heel lang af waarom ze dit gedrag vertonen zodra ik hun eten klaarmaak.

Is er hier toevallig een kattengedragexpert die dit gedrag kan verklaren :P ?

mang

Re: Kattengedrag, verklaring ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:54

Hmmm dat is wel heel apart :') Mijn katten liggen juist altijd samen, elkaar te wassen enzo ook. ([BB-ITP] Guus en Joop maar weer eens itp!) en juist met eten komen ze niet bij mekaar in de buurt en gaan ze naar elkaar grommen? :')

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 15:56

Ja misschien dat het iets met dominantie te maken heeft, dat de 1 zo respect toont aan de ander om ook recht te krijgen op eten o.i.d.

Leuke katten heb jij trouwens!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:59

Ik heb een zelfde situatie, katten liggen ook nooit dicht op elkaar. Zitten weleens naast elkaar en doen een spelletje samen. Dat likken kan inderdaad te maken hebben met de rangorde..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:00

hmm ja dat klinkt wel als een verklaring maar alsnog vrij apart dat die dominante dat dan toelaat, en dat de 1 die ander ook durft te bevechten af en toe. :P

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:48

een dier is nooit op alle punten dominant over de andere. Het kan zijn dat je ene kat dominant is in de kamer en de andere dominant is bij eten.
Echter omdat iedereen wat anders verstaat onder dominantie is mijn vraag nog steeds wat dominantie nu precies is. Er zijn mensen die een hond al dominant noemen als hij trekt aan de riem. HOe ver ga je?

Mijn kruising neemt in huis de leiding en mijn boxer neemt op straat de leiding over wat hun doen tenzij wij ingrijpen. Met voeding in de buurt hebben ze beiden totaal niets in te brengen richting elkaar of richting ons.