Plotseling gevecht tussen katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leandra

Plotseling gevecht tussen katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 10:10

Even een kleine introductie: In 2008 hebben wij 2 katten uit het asiel gehaald, Mushu een kater van nu 4 jaar, die gevonden is met tekenen van mishandeling. En ook een beetje een regelneef. En Kyra, een poes van nu 4 jaar die op straat gevonden is en, zoals wij het kunnen inschatten, heeft moeten vechten voor haar plekje. Ze is snel van slag en kan ook niet goed met andere katten (behalve dan met Mushu) Vanaf het begin zijn ze al dikke vrienden: samen in de mand, samen eten enz. Heel soms een kleine ruzie, maar niet zo erg als gisteravond en vannacht.

Vannacht amper een oog dicht gedaan. Gisteravond zijn de katten ineens gaan vechten en niet zo'n beetje ook. Plukken haar, gekrijs, gebrom, gegil. Kyra is erg van slag en heeft de hele nacht onder het bed liggen brommen. Mushu lag op een deken naast het bed en wilde Kyra corrigeren. En dat gaat niet goed samen. Kyra is tijden 2 van de vechtpartijen zelfs gaan sproeien. Dat heeft ze nog nooit gedaan. Ze zijn altijd super samen, maar nu even niet.
Gisteravond hebben we ze nog wat naar elkaar toe gebracht met brokjes. Toen ging het wel weer goed. Ze accepteerden elkaar weer en op een gegeven moment kwam het zelfs tot een neusje, bij deze 2 een teken van vertrouwen. Maar 's avonds weer een hoop gekrijs. Vannacht hebben we ook nog Feliway gesprayd. In de hoop dat dat Kyra wat tot rust zou brengen.
We hebben ze nu even apart gezet en straks neem ik ze mee naar mijn werk. Ik werk bij een dierenarts en dat is ook voor hen neutraal terrein. Ik zet ze dan niet bij de andere dieren. Zo hoop ik dat ze weer wat naar elkaar toe komen.

Maar mijn vraag is ook, hebben jullie nog tips hoe ik dit het beste kan doen? gewoon gelijk bij elkaar zetten en kijken hoe het gaat?

Zoals de katten normaal met elkaar omgaan.
Afbeelding

Rennie89

Re: Plotseling gevecht tussen katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:23

Ik denk dat het wel meevalt, soms moet het er even uit. Wij hebben broertje en zusje, ze zijn al 10 jaar en hebben ze vanaf kitten. Helaas hebben zij al 9 jaar ruzie en kunnen ook echt krijsend vechten, maar dit zal nooit meer goedkomen :+ Wel tolereren ze elkaar meestal in de buurt maar ze vechten dagelijks en we moeten ze dus ook elke keer uit elkaar houden of gewoon voorkomen dat ze tegelijk in de kamer zijn :+ wel lastig, maar het is wel te doen. Mijn kamer is de poes haar plekje en normaal gesproken is de woonkamer de plek waar de kat altijd ligt. Mocht dit gedrag dus aanhouden kan je er voor zorgen dat ze beide hun eigen plekje hebben, zodat ze ongestoord hun ding kunnen doen :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:18

Mogen je katten naar buiten? Of zijn het binnenkatten?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:20

In zo'n geval zou ik het echt even uit laten vechten.. Ze telkens uit elkaar halen etc. werkt vaak alleen maar averechts!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 21:11

Het zijn binnenkatten. Als Kyra buiten zou komen, zou ze altijd gestressd zijn. We hebben ze het ook laten uitvechten, alleen begon Kyra te sproeien. Ze hebben de hele middag op mijn werk bij elkaar in een hokje gezeten en dat ging goed. nu thuis is Kyra weer aan het blazen. Mushu weet niet wat hij er mee aan moet en wacht af. Denk wel dat het binnen een paar dagen weer over is, maar het is nu wel vervelend.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:18

Zijn ze allebei geholpen?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:38

Ja, ze waren al geholpen toen we ze uit het asiel haalden. We laten ze vannacht wel bij elkaar, maar dan met meer ruimte. Zal nog wel even gillen worden, maar hoop dat ze elkaar weer sneller gaan accepteren.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:29

Leandra schreef:
Het zijn binnenkatten. Als Kyra buiten zou komen, zou ze altijd gestressd zijn. We hebben ze het ook laten uitvechten, alleen begon Kyra te sproeien. Ze hebben de hele middag op mijn werk bij elkaar in een hokje gezeten en dat ging goed. nu thuis is Kyra weer aan het blazen. Mushu weet niet wat hij er mee aan moet en wacht af. Denk wel dat het binnen een paar dagen weer over is, maar het is nu wel vervelend.

O dat verklaard een hoop, katten kunnen niet spelen, rennen, stoeien en rangordes met de buurtkatten bepalen, een hoop stres dus dat reageren ze op elkaar af. Je bent niet de eerste hoor bij wie ik dat hoor en zie :)
Sterkte! met name voor de katten zelf.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 13:08

Toen wij de katten in huis hebben gehaald hebben wij ze goed geobserveerd en hebben, in overleg met verschillende ervaren mensen (van asiel, dierenarts) besloten de katten binnen te houden. Als we ze naar buiten doen, soms in de zomer, dan willen ze na 5 minuten al naar binnen.
Verder hebben ze genoeg ruimte om te rennen en te spelen en dat doen ze ook.

Gelukkig gaat het nu al een stuk beter. Kyra is nog iets blazerig als Mushu echt heel dicht in de buurt komt, maar de neusjes gaan al wel weer tegen elkaar aan.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:48

xRomana schreef:
Leandra schreef:

O dat verklaard een hoop, katten kunnen niet spelen, rennen, stoeien en rangordes met de buurtkatten bepalen, een hoop stres dus dat reageren ze op elkaar af. Je bent niet de eerste hoor bij wie ik dat hoor en zie :)
Sterkte! met name voor de katten zelf.

Wat een onzin. Ik heb vier bengalen binnen zitten. Geen vuiltje aan de lucht.

Ts: Is er onlangs iets veranderd waarop ze kunnen reageren?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 17:56

Ik weet het niet. Het kan zijn dat het komt door een paar andere spullen op zolder.
Gelukkig gaat het nu al bijna helemaal goed. Er wordt niet meer geblazen en ze liggen bij elkaar in de mand. Nog wel wat voorzichtig, maar is ook niet zo gek. Wel gaan we een gedragstherapeut inschakelen om te kijken wat er gedaan kan worden aan de stress van Kyra. Gelukkig was dit de eerste keer in bijna 4 jaar dat het zo heftig was (meestal is Kyra een paar dagen van slag en doet ze niet gek naar Mushu), maar dat willen we liever niet nog een keer

Wat heb je trouwens een mooie katten. Mijn collega fokt ook Bengalen en mijn Mushu is waarschijnlijk een kruising met bengaal.