Wat is wijsheid...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Wat is wijsheid...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 15:55

Bokkers,

Sinds 2003 zijn wij in het bezit van de allerliefste hond die je jezelf maar kan wensen. Er werd aangebeld bij ons aan de deur en ze zochten een plek voor Teddie. Haar eigenaar kon niet meer voor haar zorgen, en ze wilde niet dat ze naar het asiel ging. En zo kwam ze bij ons...
Een hond met een hart van goud die nooit een vlieg kwaad zou doen. Ze was zo fit, had nooit wat en was in de bloei van haar leven.

Maar nu, 3 weken geleden hebben we te horen gekregen dat ze longkanker heeft. Ze heeft daarna prednison en antibiotica gekregen zodat ze wat op zou knappen. Nu op dit moment is ze erg kortademig, futloos en wordt ze erg mager. Is dit het begin van het einde? Ze heeft een respectabele leeftijd bereikt van 13 jaar.

Mijn moeder en ik zijn zo gek op Teddie, maar diep van binnen weten we dat het eigenlijk klaar is. Maar in haar koppie is ze nog zo fit!

Wat moeten we doen bokkers, haar laten gaan? Of niet opgeven?

geerke

Re: Wat is wijsheid...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:59

laten gaan...kortademigheid is niet echt prettig.
sterkte!
Denk aan de goede tijd die ze heeft gehad bij jullie....als jullie toen anders besloten hadden had ze waarschijnlijk niet zo een fijn leven gehad.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:00

Als je zelf het gevoel hebt dat het niet meer kan en dat het goed is zo, dan zou ik haar laten gaan :j

Sterkte met de beslissing :)

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:01

Onze hond had Leukemie, we hebben toen even aangekeken of we de laatste dagen/weken nog dragelijk voor haar konden maken met medicijnen. Maar ze was gewoon op (lichamelijk) het blijft een moeilijke beslissing maar wij hebben toch vrij snel dr in laten slapen. Jij kent je hond het beste en zal het goede moment uit moeten zoeken. Beter worden doet ze waarschijnlijk niet meer, heel veel sterkte TS met deze moeilijke beslissing! :(:)

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:01

Ik ga mee met Geerke..

Sterkte. :(:)

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 16:02

Beter wordt ze sowieso niet meer, dat is een ding wat de dierenarts ons meteen duidelijk maakte. Ik denk dat ik onbewust al een tijdje bezig ben met afscheid nemen, maar het is zo moeilijk als ze dan een goede dag heeft om haar weer rond te zien springen en rennen..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:03

Diep van binnen weten jullie het al, zelf zou ik hem laten gaan omdat zijn lichaam het niet trekt.
Veel sterkte!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:05

Onze hond had ook kanker, maar hij had echt nog plezier in het leven, rende nog graag de postbodes achterna etc. Pas toen hij begon te bezwijken aan de pijn hebben wij hem laten inslapen, en dat vind ik ook het meest respectabele.
Sterkte met de beslissing.:(:)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:05

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het fantastisch vind dat ze direct welkom was bij jullie!!!

Wat een verschrikkelijk bericht...... Krijg tranen in m'n ogen al ik er alleen maar aan denk.....
Aangezien er geen kans meer is op genezing, ze inderdaad gelukkig nog een mooie leeftijd heeft mogen behalen, zou ik nu niet meer wachten tot ze echt niet meer kan en haar een waardig afscheid gunnen.
Hoe ontzettend moeilijk dat ook is, maar wat haar te wachten staat als jullie het nog uitstellen, wil je je lieveling echt niet aan doen!!
Heel erg veel sterkte met jullie beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:08

Wat naar! Ook ik denk dat je het verstandigst bent om haar te laten gaan. :(:)

Haar lichaam kan het helaas niet meer.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:09

Doe waar jij je goed bij voelt
neem de tijd voor afscheid, je weet echt zelf wel wanneer het klaar is.
dat je dit topic opent zeg al genoeg, je zal aan je hondje denken.

wil je iig héél veel sterkte wensen, vreselijk dit
:(:)

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 16:10

Ik denk dat ik er ook wel achter sta, maar nu mijn moeder nog.. Die kan het écht niet over haar hart verkrijgen.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:10

Onze dierenarts zei: noem de drie dingen die ze het liefste doet/deed in haar leven.
Kan ze 1 of meer van die dingen niet meer doen, dan is het tijd om er serieus over na te gaan denken of het leven voor haar nog wel leuk is en of het niet beter is om haar te laten gaan.

Het is nooit leuk om een huisdier in te moeten laten slapen maar als ze al kortademig is en zo mager wordt lijkt het mij niet eerlijk om haar nog langer weg te laten teren door de kanker. Dan kan de geest nog zo fit zijn, het lichaam wil gewoon niet meer meewerken.
En het is moeilijk, ik weet het, vooral als ze ook af en toe nog goede dagen hebben. Maar wegen die enkele goede dagen nog op tegen de vele slechte? Ga op je gevoel af.
Beter wordt ze niet meer, dus je moet je af gaan vragen of het voor haar nog wel eerlijk is.

Veel sterkte met jullie besluit! :(:)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:18

Op jezelf vertrouwen, je weet heus wel wanneer het zover is om haar in te laten slapen.

Denk wel aan het volgende; ze merken het niet als je het te vroeg laat doen, maar wel als je het te laat laat doen.

Veel sterkte.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:25

Robin schreef:
Ik denk dat ik er ook wel achter sta, maar nu mijn moeder nog.. Die kan het écht niet over haar hart verkrijgen.

Als je hart voor de hond hebt laat je hem gaan, heb je hart voor jezelf laat je hem verder lijden zodat je hem nog wat bij je hebt. Mijn advies: Heb hart voor de hond.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 16:27

Ik denk dat het ook angst is, angst voor leegte. Al bijna 10 jaar loopt de hond hier rond, en dan zal ze er straks niet meer zijn..

En mocht het zover zijn, wat dan? Thuis in laten slapen, of bij de dierenarts? Kunnen we haar laten cremeren of is dat niet mogelijk?

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:33

Liefde is ook loslaten.
Belangrijkste is nu dat jullie lieveling niet hoeft te lijden.
Is een hele moeilijke beslissing maar voor het hondje is het het beste.
Ik weet dat het makkelijk praten is voor een ander, en helaas weet ik ook hoe het is om een dier te laten in slapen maar doen wat je al weet.
Sterkte nog de komende tijd.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:53

Als het mogelijk is, dan laat ik mijn hond bij mij thuis inslapen, dat is voor de hond het fijnst. Voor jezelf is het ook fijn, je kunt zo lang mogelijk afscheid nemen als je zelf wil, je kunt ze zelfs nog een dagje laten liggen. Bij de dierenarts zit je toch gebonden aan tijd.

Cremeren is mogelijk, zoek maar naar een dierencrematorium in je buurt op Google.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:14

Robin schreef:
Ik denk dat het ook angst is, angst voor leegte. Al bijna 10 jaar loopt de hond hier rond, en dan zal ze er straks niet meer zijn..

En mocht het zover zijn, wat dan? Thuis in laten slapen, of bij de dierenarts? Kunnen we haar laten cremeren of is dat niet mogelijk?

Mijn hond heb ik thuis in laten slapen en dat voelde erg goed. Laten cremeren is mogelijk, je hond word een paar uur na inslaping thuis opgehaald door de dierenambulance en naar een crematorium gebracht.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:15

kanniet schreef:
Robin schreef:

Als je hart voor de hond hebt laat je hem gaan, heb je hart voor jezelf laat je hem verder lijden zodat je hem nog wat bij je hebt. Mijn advies: Heb hart voor de hond.

Ik zou hem ook laten gaan.. Weet je hoe erg het is om benauwd te zijn?
Ik met mijn astma weet dat heel erg goed!!

Het is voor mij soms een ramp om een metertje te lopen, moet je nagaan voor een hond die naar zijn waterbak en voerbak moet lopen..
Buiten moet lopen voor zijn behoefte..

Nee dat zou ik mijn hond zeker besparen..

Sterkte met de beslissing..

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:25

Ik weet zelf ook dondersgoed hoe het is om benauwd te zijn.

Dankjewel voor de tips over crematie etc. Ik ga het er aankomend weekend met mijn moeder over hebben. Dan gaan we een definitieve beslissing nemen (althans, de beslissing is er eigenlijk al. Meer wanneer en hoe..)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:29

Ik wil niet gemeen zijn maar aankomend weekend is nog heel erg ver weg!
Ik zou dan iig bij de DA vragen of er iets is om te benauwdheid weg te halen.

Ik weet hoe erg het is om de beslissing te moeten nemen.
Voor 6 jaar terug, kwam ik terug van een weekendje weg en mijn beagle van 5 was toen zooo ziek zoo ziek..
En daar heb ik de beslissing ook voor moeten nemen.

Thuis een spuitje gehad, meegenomen door de DA en zij is begraven (door de DA daarheen gebracht)
Was ook heel prettig, als je daar meer over wilt weten moet je het vragen :)

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:30

Nou mijn moeder zit voor haar werk deze week in Antwerpen, en ik vind wel dat ik in ieder geval op haar moet wachten.. Ik zal de dierenarts bellen om in ieder geval nog om medicijnen te vragen dat de benauwdheid minder wordt. :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:31

het wanneer kan niemand je bij helpen. jullie moeten er allebei aan toe zijn. sterkte

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:13

ik zou niet meer te lang wachten en een week vind ik enorm lang voor een hond die erg ziek is, doodziek, kortademig en dus ook last van haar ziek zijn.
Ze kan niet meer beter worden alleen nog maar slechter en na 13 jaar jullie veel liefde en plezier te hebben gegeven is ze het niet waard te moeten lijden omdat jullie er niet aan toe zijn.

Zelf zou ik dus nu naar de DA gaan voor idd oppepmiddelen en je moeder inlichten over haar toestand nu. Hopen dat die middelen goed werken en ze lekker verwennen en als je moeder er is echt niet meer te lang wachten.
Laat maken dat je terug kan kijken op 13 jaar plezier met je hond en niet op 13 jaar plezier en 2 ellendige weken bijv. dat verdiend ze echt niet.

Heel veel sterkte!!!