Merels, zanglijsters, spreeuwen en Europese reeën

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Merels, zanglijsters, spreeuwen en Europese reeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:42

Deze tijd van het jaar i.cm. met het voorjaar levert mijn favoriete fotografie momenten op. Afgelopen weekend heb ik Lauwersoog bezocht waar ik Europese reeën tegen kwam, ondanks het grote open veld en dat ik ze vast dichterbij had kunnen benaderen, heb ik dat maar niet gedaan uit angst dat ik ze zou verjagen. Die foto's heb ik dan ook moeten croppen.

Maar eerst laat ik de foto's van de merels, zanglijsters en spreeuwen zien die zich tegoed doen aan de sierappelboom direct naast mijn raam. Het is eigenlijk prachtig dat je maar op 2 meter afstand van ze zit!

Merel
1. Afbeelding

2. Afbeelding

Spreeuw
3. Afbeelding

4. Afbeelding

Zanglijster
5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

Hopelijk komen de Vlaamse Gaaien nog eens langs zodat ik die ook nog kan fotograferen. :)

En dan de Europese Reeën bij Lauwersoog, prachtig om te zien. Wellicht kan ik ze ooit eens zo dicht bij benaderen zodat ik de foto's niet meer zo hoef te croppen.

10. Afbeelding

11. Afbeelding

12. Afbeelding

13. Afbeelding

Dat waren ze weer, bedankt voor het kijken en hopelijk heb je er van genoten! :)

Apple

Re: Merels, zanglijsters, spreeuwen en Europese reeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:45

Mooie foto's :j Duidelijke vogelfoto's, die kun je gewoon gebruiken om soorten te determineren in de achtertuin, zo helder :D

Qua hertjes, nr 11 en nr13 springen er wat mij betreft uit :-)

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:49

Echt schitterende foto's.
De vogeltjes en de herten staan er mooi op, en de achtergronden zijn ook totaal niet storend.
Ben vooral fan van de allerlaatste foto. Die vind ik echt prachtig! Echt een heel mooi gedaan. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:52

Bedankt voor jullie leuke berichten. :D Ik geniet er met volle teugen van dat die sierappelboom zo vaak gebruikt wordt, ik had ook bijna de pimpelmees te pakken maar die was sneller dan ik haha.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:15

Wat een heerlijke foto's! Ik vind de zanglijster echt :+:

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:02

Prachtige foto's zeg !!
En wat is het nog lekker winters daar bij de reeën!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:24

Het Lauwersmeer, heerlijk! Een hele mooie plek om te zijn en lekker uit te waaien. Waar ben je precies geweest rondom het gebied?
1. Scherpte zit meer bij de handpennen (vleugel) dan bij de snavel. Ik kan niet zien of hij iets in zijn snavel heeft of dat dat het takje erachter is. Verder compositie erg centraal probeer te spelen met compositie.
2. Jammer van de onscherpe vleugel probeer of je je sluitertijd nog kunt verhogen om dit te voorkomen. Verder idem als foto 1 de scherpte op de vleugel.
3. Mooi kleur contrast tussen het groen van de spreeuw en het rood van het boompje. Jammer van de merel die erachter zit.
4. Teveel verstoring op de voorgrond waardoor je aandacht van de vogel afgehouden word, jammer.
5. Mooi met de borst vol in beeld scherpte is wederom iets boven de vogel.
6. Idem als 4
7. Leuk! Het lijkt of de vogel de fotograaf uitdaagt!
8. Mooi contract tussen bruin en groen had naar mijn zin iets beeldvullender gemogen
9. Nette foto scherpte goed compositie in combinatie met de houding van de vogel maakt de foto verder weinig uitdagend.
10. Mooi breed landschapsoverzicht zeker niet verder inzomen.
11. Mooi winters plaatje probeer te spelen met de verhouding lucht en land voor een spannender beeld.
12. Erg blauwe bomen rij had je een filter erop? Jammer dat de derde ree niet kijkt maar dat heb je eenmaal niet voor het zeggen ;)
13. Betere verhouding land en lucht dan foto 11 de actie gecombineerd met de boompjes is erg mooi.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 08:53

Fairytail, qua compositie heb ik niet veel te zeggen gehad. Mijn raam is niet breed plus met de hor (nog minder breed dus) erbij i.c.m. de actieve vogels zorgt ervoor dat de foto's zijn zoals ze zijn. Qua scherpte kan het kloppen ik ben de laatste tijd aan het oefenen met handmatig scherpstellen vooral als het object zich in een boom bevindt.
De foto's van de reeën zijn gecropt waardoor de achtergrond blauw lijkt. Ze zijn overigens gemaakt op het militaire terrein.

Deze bokker vertelde mij ook dat de zanglijster een vrouwelijke licht gekleurde merel is, weer wat geleerd. :)

Het was daar zekers nog winters en koud zonder de zon, maar absoluut heerlijk.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:58

Prachtige foto's, knap gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:06

Wat een ontzettend mooie foto's! Heel knap gedaan :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 16:14

Bedankt! Ik ga er binnenkort een paar afdrukken zodat ik de foto's in mijn wissellijsten kan wisselen. :D

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:08

Zonde van het croppen hoe is het origineel? En wat je zegt over compositie dat is de uitdaging van wild fotografie je hebt het niet altijd voor het zeggen. Je kunt een ree of vogel niet vragen 10 cm naar links te gaan staan dat is nu juist het mooie aan wildfotografie (vind ik). Al zijn er mensen die bijv kikker verplaatsen voor een mooiere foto :(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 08:51

Het origineel kan ik vanmiddag wel plaatsen, maar daar moet je dus met behulp van een loep de reeën ontdekken, vandaar het uitsnijden.
Van de compositie weet ik, je moet roeien met de riemen die je hebt en daar zijn naar mijn smaak deze foto's uitgekomen. :)
Wilde dieren verplaatsen voor betere foto's is not done inderdaad.