Kooi groot genoeg voor 2 hamsters?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ZEJA

Kooi groot genoeg voor 2 hamsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:10

Is deze kooi groot genoeg?
We hebben rustig alles uitgebreid en als we weer wat tegen komen maken we hem nog groter.

De kooi in zijn geheel.
Afbeelding

En de kooien apart :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor deze 2 kleine monsters :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:01

Als je het 'volgens het boekje' wil weten, dan niet. De oppervlakte voor een (kleine) hamsters moet 50x30 zonder plateaus zijn, zonder buizen. Maar aangezien jij er een paar koppelkooien aan hebt, vind ik het prima kunnen :)

Magrathea

Re: Kooi groot genoeg voor 2 hamsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:04

Oppervlakte vind ik altijd zo'n vage term.. Jij creëert veel ruimte door die kooien aan elkaar te doen, het ziet er heel leuk uit :) En denk dat je hammies het ook goed vinden!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:04

sinds wanneer kan je 2 hamsters samen houden?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:09

Dat er een minimale maat van 50 bij 30 was wist ik niet.
En deze kooien bestaan dus inderdaad niet alleen uit buizen dus hebben nog een aardige oppervlakte.
En als we nog een leuke kooi tegen komen word hij nog groter.

Hamsters hebben het prima samen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:10

Dit zijn Roborovski's, die zijn niet solitair in tegenstelling tot bijvoorbeeld dwerghamsters of syrische hamsters :)

Edit: Ik heb vroeger veel hamsters gehad. http://www.dehamster.nl is een handige site om informatie te zoeken ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:11

roborofski's kan je altijd samen houden! zelfs nog in grotere groepen! en de oppervlakte is meer als voldoende hoor!

en voor de "gestelde" oppervlaktes koop ik niks voor...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:14

pubelia schreef:
roborofski's kan je altijd samen houden! zelfs nog in grotere groepen! en de oppervlakte is meer als voldoende hoor!

en voor de "gestelde" oppervlaktes koop ik niks voor...

Ik vind de 'gestelde' oppervlaktes zelfs nog te klein voor hamsters. 50x30 voor een rus & 60x40 voor een syr. Ik heb mijn syr op 80x40 zitten, kan hij mooi rondscharrelen. En voor de dwergjes hield ik altijd 60x40 aan.

Zoals TS het heeft kan het makkelijk, vanwege de koppelkooien.

En Roborovski's zijn inderdaad makkelijk samen te houden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:16

Laura_x_ schreef:
Dit zijn Roborovski's, die zijn niet solitair in tegenstelling tot bijvoorbeeld dwerghamsters of syrische hamsters :)

Edit: Ik heb vroeger veel hamsters gehad. http://www.dehamster.nl is een handige site om informatie te zoeken ;)

Ja, maar die moeten toch ook een niet TE grote kooi hebben, omdat ze anders elkaar niet genoeg tegen komen en elkaar dan op een gegeven moment niet meer herkennen??

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:18

Goh moesten jullie er al meteen achter komen dat het Roborovski's zijn :Y)

Ze liggen iedere dag samen in een nest dus kwijt raken zal niet zo snel gebeuren.
Ben ze alleen kwijt als ze ontsnapt zijn en door het huis heen hollen. :D
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 13-02-12 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:20

Leuk! ik denk dat ze het naar verhouding behoorlijk luxe hebben met dit 'gebouw'.
netjes hoor!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:31

Het ziet er goed uit! Officieel gezien heb je 3 kooien die ieder voor zich te klein zijn, maar omdat je ze zo gekoppelt hebt, is het prima! :) Denk dat je robbies er blij mee zijn hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:12

Ik denk dat het prima kan! :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:54

Ziet er leuk uit hoor :) Met robo's moet je idd niet te groot doen, omdat ze anders kunnen gaan vechten en je ze alsnog uit elkaar moet halen...
Wel moet je 2 loopwielen hebben als je 2 robo's hebt, ik zie er maar 1 ?

De minimale maten vind ik eigenlijk ook te klein, mijn rusje heeft een terra van 76x50....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:18

Vind het een beetje overdreven. Want buizen gelden niet, dat is toch ook oppervlakte, en verdiepingen gelden ook niet.

Daarbij zijn er in hamsterland fokkers, die echte broodfokkers zijn. Waar hamsters dingen zijn. En waar hamsters in kleine labbakken zitten. Echt geen 50x30 en daar word door hamster mensen mee weg gelopen. Terwijl een kind die niet beter weet helemaal de grond word ingeboord.

Daarom zeggen mij de gestelde maten mij niks;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:27

Maar echte broodfokkers is iets heel anders dan liefhebbers
Ik geef mijn dieren graag de ruimte en die kleine kooien die in een dierenwinkel verkocht worden,zijn gewoon te klein,feit

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:31

Juist omdat ze zo goed samen kunnen is het geen enkel probleem.
Bij ratten wordt geadviseerd om ze altijd per minimaal 2 te houden. En dan op minimaal 80 bij 40 bij 40. Dat wil dus NIET zeggen dat als je een rat in zn eentje houdt, je m op 40 bij 40 bij 40 kan houden. De minimale eisen kun je bij dieren die samenleven prima aanhouden.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:36

Romana01 schreef:
Ja, maar die moeten toch ook een niet TE grote kooi hebben, omdat ze anders elkaar niet genoeg tegen komen en elkaar dan op een gegeven moment niet meer herkennen??

Ik heb nooit roborovski's gehad, maar dit lijkt me sterk. Dieren herkennen elkaar aan de geur en prenten dit in hun geheugen. Zo heb ik het altijd geleerd tenminste ;)

WinSel schreef:
Ziet er leuk uit hoor :) Met robo's moet je idd niet te groot doen, omdat ze anders kunnen gaan vechten en je ze alsnog uit elkaar moet halen...
Wel moet je 2 loopwielen hebben als je 2 robo's hebt, ik zie er maar 1 ?
De minimale maten vind ik eigenlijk ook te klein, mijn rusje heeft een terra van 76x50....

Waarom móét je per se 2 loopwielen? Dat volg ik niet helemaal?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:42

Bij hamsters is dat anders, als je een te grote kooi hebt, raken ze elkaar kwijt en herkennen ze elkaar niet meer, daardoor gaan ze vechte en moet je ze uit elkaar halen....

2 radjes, omdat ze 2 hamsters heeft, je moet dan van alles 2 hebben, ook om ruzie te voorkomen
Het beste is gewoon om hamsters sollitair te laten, vaak gaan koppeltjes robo's of campellie's na een tijdje ook fout

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:50

WinSel schreef:
Bij hamsters is dat anders, als je een te grote kooi hebt, raken ze elkaar kwijt en herkennen ze elkaar niet meer, daardoor gaan ze vechte en moet je ze uit elkaar halen....

2 radjes, omdat ze 2 hamsters heeft, je moet dan van alles 2 hebben, ook om ruzie te voorkomen
Het beste is gewoon om hamsters sollitair te laten, vaak gaan koppeltjes robo's of campellie's na een tijdje ook fout

Dat bovenste wist ik niet: dacht dat het gewoon hetzelfde was als alle dieren :o Weer wat geleerd :)
Met het onderste ben ik niet met je eens.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:51

En kun je dan ook uitleggen waarom niet ?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:59

Toen ik de titel las dacht ik "Neeeee je moet twee hamsters niet samen zetten!" Maar toen zag ik de foto's en zag dat het Roborovski's waren. Gelukkig!

Ik heb zelf ook een Robo, ze heet Sieneke (voor foto zie profiel). De mijne zit wel alleen, maar dat is puur omdat mijn man haar heeft gekocht voor mij en niet wist dat ze in groepjes kunnen. Nu durf ik er geen tweede bij te zetten uit angst dat het herrie wordt. Sien is ook al bijna 2 inmiddels, dus volgens mij heeft die helemaal geen behoefte aan een jonge pieperd erbij.

Volgens mij is die kooi groot zat (wel met alle stukken die eraan gekoppeld zijn meegeteld). Je hamsters zijn super schattig :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:03

WinSel schreef:
En kun je dan ook uitleggen waarom niet ?

Ik zal het proberen ;)
Eerst even voor de duidelijkheid: Ik ben het dan wel niet eens met hetgeen wat jij net gezegd hebt, maar dat wil niet zeggen dat ik je mening niet respecteer.

En even vooropgesteld: Ik heb zelf geen roborovski's gehad.

Waarom ineens twee radjes? Tuurlijk, het kan voor minder problemen zorgen: dat ben ik met je eens. Maar is het per se een must? Ieder koppel roborovski's is anders en ik ben ook van mening dat alle hamsters een ander karakter hebben. Ik snap dat het bij sommige wel nodig is dat je twee radjes in de kooi hebt, maar TS zal vast wel weten 'hoe haar hamsters zijn' en als het echt nodig is, er twee radjes in hangen.

Roborovski's zijn géén solitaire hamsters en kunnen prima samenleven, mits ze genoeg ruimte hebben. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, dat zal ik niet ontkennen. Er zijn zat koppels waarbij het fout gaat. Maar ik herhaal: iedere hamster is anders.

Hoop dat ik het zo wat duidelijker heb gemaakt :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:10

Robo's kunnen zeker wel sollitair leven, ik heb vaak genoeg gezien dat het goed fout is gegaan en ook op het hamsterforum heb ik verhalen gelezen dat het fout gaat
Dan moet je ze gewoon uit elkaar halen en leven ze dus sollitair....
En zo gaat dat ook met campelli's

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:15

WinSel schreef:
Robo's kunnen zeker wel sollitair leven, ik heb vaak genoeg gezien dat het goed fout is gegaan en ook op het hamsterforum heb ik verhalen gelezen dat het fout gaat
Dan moet je ze gewoon uit elkaar halen en leven ze dus sollitair....
En zo gaat dat ook met campelli's

Dat je het gezien hebt en verhalen op het hamsterforum hebt gelezen, wil toch niet zeggen dat het altijd fout gaat?
Ze kúnnen solitair leven ja, maar ze kunnen ook prima in een groep leven. Uitzonderingen daargelaten.

En ik ken het forum ook, heb er zelf jaren geleden een hele tijd op gezeten. ;)