Hond bezig houden tijdens loopsheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PreciousViva

Hond bezig houden tijdens loopsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 11:57

Ik heb sinds kort een heel leuk jackrussel teefje.
Nu hebben jackrussels over het algemeen veel energie en dat is bij deze zeker niet anders.
Ze is het liefste buiten, lekker los overal aan het snuffelen en rennen en spelen met andere honden.

Nu is ze sinds vier dagen loops waardoor ik haar dus niet meer graag los laat lopen in het geval er een niet-geholpen reu voorbij komt wandelen.
Ik weet dat ze niet alle dagen vruchtbaar zijn, maar ik loop liever geen risico.

Uiteraard maak ik gemiddeld vier keer per dag wel gewoon een wandeling met haar, maar dit is voor haar niet 'uitputtend' genoeg omdat ze aan de lijn loopt. Normaal gezien loopt zij drie keer het rondje wat ik 1 keer loop omdat ze overal heen crosst en weer terug.

Nu wil ik haar komende dagen wel bezig houden. Helaas heb ik geen grote tuin waar ze lekker dr gang kan gaan.
Hebben jullie ideeen hoe ik haar tijdens de loopsheid bezig kan houden?

kohtje

Re: Hond bezig houden tijdens loopsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:00

broekje aan,no love spray en hond aan een lange lijn uit laten.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:02

Met broekje aan kunnen ze hun behoefte niet doen.. of heb jij een ander broekje voor je dan ik?
Lange lijn heeft ze sowieso :)
Laatst bijgewerkt door PreciousViva op 13-02-12 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:08

Wat ik tijdens de 1e loopsheid van onze hond heb gedaan is haar geestelijk extra uitdagen.
Dus trucjes leren, "verstoppertje" spelen en veel extra tijd besteden aan het vermoeien van de hond.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:10

broekje kan je toch aan doen na dat ze haar behoefte heeft gedaan. Die 3 weken komt die hond echt wel door met wat minder beweging.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:21

ga met haar fietsen.of doe zoek spelletjes in huis verstop iets brokjes/speeltje,en laat haar zoeken.er zijn ook nog spellen van nina otterson

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:22

Fietsen is inderdaad wel een leuk idee..misschien vanmiddag als het wat minder glad is!
Ik ga haar straks ook wel wat trucjes leren!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:24

Als de hond oud genoeg is samen lekker gaan fietsen (als de gladdigheid voorbij is..)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:26

Geestelijk bezig houden, dus idd trainen, kunstjes leren, zoekspelletjes doen, dat soort dingen..

Mijn reu laat ik momenteel ook even niet los want meneer gaat het ijs op, en het dooit hier als een malle dus dat vind ik niet zo'n succes.. Dus extra veel wandelen, maar ook gewoon even naar het veldje om de hoek om te trainen op volgen, af blijven op afstand enzo... Daarnaast heb ik thuis een aantal hele leuke hondenpuzzels, en een goed gevulde kong wil ook nog wel eens helpen met vermoeien. Verder doen we thuis kunstjes oefenen en leuke spelletjes zoals een eierdoos vullen met snoepjes en papieren snippers, dichtdoen en dan mag hij de doos slopen en de snoepjes vinden, pizzadozen zijn daar ook geschikt voor trouwens :P Zoekspelletjes (zet een heel parcours uit van verstopplekken (omgekeerde bekers enzo) en dan moet hij de snoepjes vinden) en dat soort dingen.. Er zijn legio mogelijkheden en je zult merken dat je hondje van geestelijke arbeid veel moeier wordt dan van rennen :D Plus het is ook voor het baasje hartstikke leuk om te doen :D

Fietsen is trouwens ook heerlijk om te doen, hoe oud is je hondje? Als vanavond de weg weer goed schoon is (en het niet weer opnieuw gaat vriezen) ga ik ook weer :) Wel de voetjes even insmeren met vaseline vanwege de losgekomen pekel op de wegen (is niet goed voor hondenvoetjes), de hond laten draven naast de fiets en vooral niet al te ver gaan in het begin. Wij zijn begonnen met 10 minuutjes, en dan langzaam opbouwend :)

Succes, en die 3 weken zijn zo voorbij :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:36

Wij gaan altijd afgelegen wandelen. Dus vanuit huis direct in de auto en een eind verderop in een afgelegen polder wandelen. Kom je niemand tegen, kan je mooi kilometers maken. Verder inderdaad geestelijk uitputten door denkspelletjes, oefeningen en verder is het ook een beetje de tijd uitzitten. Ze zit toch ook wel met zichzelf in de knoop door de hormonen.

edit: mocht het niet duidelijk zijn, natuurlijk nooit los! altijd aan de lijn, ook in een afgelegen gebied.
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 13-02-12 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:36

@Neej: Bedankt! Van die zoekspelletjes zijn inderdaad ook een leuk idee!
Ik heb net een heel eind met haar gewandeld maar ze staat nu inderdaad nog rond te springen. Dus straks maar even spelletjes met dr doen!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:51

Geen dank, veel plezier :D

@Ilsemarie, Een loopse teef, en zeker als ze rond haar hoogtepunt zit, zou ik hoe dan ook niet graag loslaten, heb iets te veel verhalen van weglopende dames gehoord ;) Moet iedereen voor zich weten natuurlijk, begrijp me niet verkeerd, maar ik persoonlijk zou het niet graag doen :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:57

Hoezo loslaten? Daar zeg ik niets over... wij lopen afgelegen maar uiteraard natuurlijk wel aan de lijn! Ik zal het er nog even bijzetten, maar je loopse teef loslaten dan ben je knettergek ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:08

nou dan ben ik dus knetter gek.thanx

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:11

Keona, uit je laatste post lijk je je aangevallen te voelen, maar hoe laat jij je loopse teef dan veilig los lopen?

Niet om het een of ander, maar het risico op ongewenste nestjes is mij te groot, daar weegt 3 weken voorzichtig doen niet tegen op... Het is namelijk niet alleen de teef die je in de gaten moet houden, wij hadden tijdens de loopsheid van onze hond alle reutjes uit de buurt op de koffie... :9k <3

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:12

Naast de fiets laten lopen?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:13

Naast alle eerdere suggesties: Kong en brokjes voeren (als je dat doet) ipv uit een bakje uit een Kong Wobbler. Worden ze heerlijk moe en tevreden van.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:16

wij hebben reu en teef in huis.ik ga wandelen zelfs samen met deze 2 als ze loops is.teef blijft bij mij in de buurt en loopt los en de reu is aangelijnd.teef loopt ook niet weg.ook lopen er hier niet veel honden.mijn schoonmoeder woont naast ons en heeft 2 reutjes die hier wel eens zitten,maar stuur ik weg.binnen in ons huis wissel ik reu en teef af in de bench,maar dat hoeft pas na de 1ste week van de loopsheid,ik moet ze 1 week aparthouden(max 10dagen)
_Hedwig_ schreef:
Keona, uit je laatste post lijk je je aangevallen te voelen, maar hoe laat jij je loopse teef dan veilig los lopen?

Niet om het een of ander, maar het risico op ongewenste nestjes is mij te groot, daar weegt 3 weken voorzichtig doen niet tegen op... Het is namelijk niet alleen de teef die je in de gaten moet houden, wij hadden tijdens de loopsheid van onze hond alle reutjes uit de buurt op de koffie... :9k <3

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:18

Ilsemarie schreef:
Hoezo loslaten? Daar zeg ik niets over... wij lopen afgelegen maar uiteraard natuurlijk wel aan de lijn! Ik zal het er nog even bijzetten, maar je loopse teef loslaten dan ben je knettergek ;)

Ah haha zo begreep ik het wel, sorry, my bad ;)

Zo'n wobbler (of een pyramide van nina ottoson, zelfde principe) is inderdaad ook heel erg leuk! Maar de mijne maakt er wel veel lawaai bij _O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:22

Wij doen aan een lange lijn nog een balletje gooien, gaan fietsen, doen wat oefeningen en geven haar idd een kong, verstoppen wat snoepjes, allemaal zulke dingen.

Zolang we genoeg geestelijk vermoeiends doen, is onze ADHDer tevreden ;)