Heb jij ook een blinde hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Heb jij ook een blinde hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:01

Ik heb dit topic geopend om ervaringen te delen met andere eigenaren met een blinde hond.
Watvoor hond heb je? Hoe oud is je hond? Hoe lang is je hond al blind? Hoe is je hond blind geworden? Hoe kwam je erachter? En waar ik vooral geïnteresseerd in ben is: Hoe gaat het nu met je hond? Hoe houd je het leuk voor de hond?

Dan begin ik maar met mijn eigen woefie! Ze heet Fleur, ze is geboren op 13 juni 2001 en ze is een Engelse Cocker Spaniël. Fleur begon blind te worden toen ze 7 jaar was en ze is inmiddels helemaal blind, ze heeft een erfelijke aandoening aan het netvlies en ook nog staar. We kunnen haar niet laten opereren omdat de erfelijke aandoening niet te verhelpen is, de aandoening heet degeneratie van het netvlies. In het begin dachten we dat Fleur door haar dromerige gedrag gewoon niet oplette en tegen de bomen aanliep, maar uiteindelijk heb ik moeders toch mee gekregen naar de dierenarts, daar bleek dat ze beginnend blind was.
Het gaat erg goed met Fleur! Ze is vrolijk en heeft zo nu en dan eens een gekke speelse bui en ze gaat graag naar buiten. Ze weet haar weg te vinden in huis en in het parkje hier dichtbij. Ze gaat alleen niet meer los van de riem. We hebben gewoon zo'n lange uitrolriem, omdat ze toch nog wel eens met haar snufferd tegen een boom aanloopt of als er ineens een andere hond komt wil ik haar dichtbij hebben. Ze vind andere honden wel leuk, maar ze moeten wel rustig doen.
We houden het leuk voor Fleur door met haar te blijven spelen en met haar naar buiten te gaan en haar lekker te laten snuffelen.

Foto staat wel in mijn profiel.

Pluttersput

Re: Heb jij ook een blinde hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:08

Jup! Hier nog eentje. Een labradoodle van nu anderhalf, toen hij 6 weken was kwam men erachter dat hij niet goed zag. Dit omdat hij achter een propje papier aankon, om vervolgens daar overheen te lopen en tegen de muur aan te knallen. Zodra het gelid maakt gaat het goed, maar als iets stilligt vind hij het bijna niet meer.
Hoe we het spannend houden? Geen idee.. Lange wandelingen vind hij briljant, hij loopt ook gewoon los, en op moeilijke plekken pakken we hem vast. Hij hangt bovendien ook veel op de andere honden :) daarbij hebben wij de oudpapierdoos in de kamer staan, die weet hij prima te vinden. Dan haalt hij karton na karton eruit om die volledig in stukken te scheuren. Maar dat maakt niet uit, dat is zijn bezigheidstherapie ;)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:22

Oke! Ja van jongs af aan is het denk ik wel gemakkelijker voor ze! Schrikt ze niet als er ineens een hond op haar duikt om te spelen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:50

Jup, daar kan hij gruwelijk van schrikken. Nou is hij sowieso een beetje raar, kan ook zomaar ineens op andere honden aanvliegen in huis. Gelukkig kunnen die er goed mee leven en laten hem liggen als hij voor de deur ligt. Maar verder gaat t prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:32

hoi, ik wil toch even dit topic uppen.

ik heb nu ook een blinde hond. het is een boomer hond van 14 jaar. een paar maanden geleden zijn we naar de DA geweest omdat hij een virus had. daar werd ook bevestigd wat wij al dachten. aan 1 kant blind. dat ging goed. hij heeft waarschijnlijk een 2/3 weken geleden iets in zijn kop gehad waardoor hij nu ook aan de andere kant blind is.

hoe gaan jullie hiermee om?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:41

Wat vervelend voor je hond!

Fleur is langzaam aan blind geworden en ziet nu niks meer. Ik heb niet het idee dat ze er ongelukkiger op geworden is, ook is ze niet bang of onzeker. Alleen met andere honden kan ze flink kwaad knauwen, want daar schrikt ze wel van.
Zolang Fleur gelukkig is blijft ze lekker onder ons, ik denk dat zij het nog wel even vol houd, ze is bijna 11 en heeft nog wel een aantal jaartjes te gaan!

*Ik had eigenlijk wel meer reacties op dit topic verwacht!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:39

Pff erg lastig! Mijn 5 jarige bull is doof (doof geboren), maar daar ondervind ik eigenlijk geen hinder van. Is erg alert, loopt ook gewoon los en luistert prima naar handgebaren. Een blinde hond lijkt me hele andere koek!