Zoektocht naar de perfecte hond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Glebje

Zoektocht naar de perfecte hond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 21:17

Hallo iedereen!

Enkele weken geleden is onze dierbare kat overleden. Ze was 17 jaar (even oud als ik).
Maar nu voelen we toch dat er iets 'ontbreekt' in ons huis. Er is geen leven meer. We zijn dus
op zoek naar een nieuw maatje. Een kat valt weg omdat we onze kat niet willen 'vervangen'.

Daarom denken we nu dus aan een hondje. Mijn ouders hebben beiden een hond gehad,dus kennis genoeg.
Maar nu vroeg ik mij af of jullie me konden helpen aan de geschikte hond.

Ik zal hieronder enkele kenmerken noteren,of het leven schetsten dat hij zal krijgen.

Mijn ouders gaan beiden werken,dus overdag is er niet echt iemand thuis. We zoeken dus een kleiner hondje die zowel
binnen al buiten kan. De buiten is een vereiste,omdat ik vind dat een hond veel beloop moet hebben en ik wil er geen salonhondje van
maken. We hebben een grote,omheinde tuin. Als er niemand thuis is zou de hond gewoon binnen blijven of buiten,maar dat hangt dus al af van het type hond.
De bedoeling is om hem echt te betrekken bij 'ons'. We gaan elke dag naar de paarden,en spenderen daar vele uren. Hij zou dan makkelijk mee moeten kunnen en daar kan hij nog meer rondlopen en spelen!

Hij mag natuurlijk ook binnen,maar ik weet niet of het aangeraden is om een hond alleen in de living en alle kamers te laten?

We zoeken dus kortom,een kortharige,kleinere hond die toch overdag (bij normaal weer) buiten kan spelen zonder ziek te worden maar evengoed een goede binnenhond kan zijn.

En tevens vraag ik mij ook af of het geen probleem is als hij dus enkele uren 'alleen' zal doorbrengen,want tussen 9 en 16u is er niemand thuis meestal (op maandag,dinsdag,donderdag en vrijdag)?

Alvast bedankt!

groetjes!

saskiakefie

Re: Zoektocht naar de perfecte hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:22

Ik zou zeggen ga eens in het asiel kijken of op sites van asiels rondneuzen! :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:23

Eigenlijk zou je dan geen hond moeten nemen, hij/zij zou te veel dagen te lang alleen thuis zijn.

dierenfan

Re: Zoektocht naar de perfecte hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:42

Ideale tijden voor alleen thuis zijn!!! Vanaf 9 uur alleen dus zomer en winter kan je 's ochtends als het licht is lekker met de hond wandelen en/of stoeien. De meeste volwassen honden zijn na een uur actief bezig zijn en een bak eten en water wel bereid lekker te gaan slapen. En om 4 uur weer thuis dan is de dag nog zeker niet voorbij en tijd zat om weer goed moe te worden. Ideaal ook dat het maar 2 dagen achter elkaar is.

LIjkt me dat hier wel een goed ritme kan komen voor een hond die goed alleen thuis kan zijn.

Echter een bench voor alleen zijn zou ik niet aan beginnen. "s nachts en overdag in een bench zitten is veel te kleine ruimte. Zou minimaal kiezen voor een ruimte in huis zo aanpassen dat een hond er niet makkelijk kan slopen zodat hij daar lekker kan lopen. Of een puppy ren nemen en dat leuk inrichten. Geef wat afleiding met wat knaagwerk enz.
Zou wel een hondje van rond de 3 á 4 jaar nemen. Waarom? Een puppie kan sowieso niet want die kunnen niet zo lang alleen zijn.
Jonger dan 3 jaar die goed opgevoed zijn kan je wel vinden maar meestal zijn de meeste probleem honden onder de 3 jaar die in een asiel terecht komen.
Als een hond namelijk 3 jaar normaal in een gezin kan functioneren doen mensen niet zo snel en gemakkelijk afstand van een hond.
Echter honden van rond de 1 jaar zijn vaak honden die of nooit goed geleerd hebben om alleen thuis te kunnen zijn of ze zijn vergeten de hond op te voeden.

Heb zelf een hond van 10 maanden uit het asiel genomen en er enorm veel werk aan gehad maar daar had ik ook de tijd voor en wist ik ook.
Heb ook 2 honden op leeftijd van ongeveer 3.5 jaar gehaald uit het asiel die zonder problemen rustig alleen thuis konden zijn en al een basis opvoeding hadden gehad wat duidelijk te merken was.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:44

Michellette schreef:
Eigenlijk zou je dan geen hond moeten nemen, hij/zij zou te veel dagen te lang alleen thuis zijn.

Dit is zo'n onzin. Als de hond buiten kan verveelt die zich echt niet hoor... Verder kan die "na de uren" mee naar de paarden en zal die heus niet om 20u "klaar" zijn. Het maakt niet veel uit tussen welke uren je er wat mee doet, maar wàt je er mee doet.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:47

Hmm, ik zou ook voor een asielhond gaan denk ik. Die weten daar vaak precies hoe de hond is, wat hij wel/niet kan enz.
Een zou een middelmatig hondje nemen :j Kleine hondjes bij de paarden vind ik persoonlijk altijd eng.. Die liggen er zo onder.
Een beetje Fox-achitge grootte. Een Fox is trouwens ook een erg leuk ras. Kan goed alleen zijn als het nodig is, en kan ook prima binnen en buiten.

@Michellette: Daar gaan we weer.. :') Dat is echt niet te lang voor een hond hoor. Kan die prima hebben.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:51

Ik heb hele goede ervaringen met jack russels! Sterke hondjes, maar die wel hun energie kwijt moeten!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:52

Er is een centraaltopic voor advies omtrent de keuze van een geschikte hond:
[BB] [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Je kunt als je wil je vraag daar opnieuw stellen en het gesprek verder voeren. Succes met je keuze! :j