heej bokkers, Mijn ratje spike zit met een soort gezwel onder zijn keel! Het leek eerst een wond maar nadat ik er dan eindelijk bijraakte zag ik dat het een bol was dat ik gewoon in mijn vingers kon nemen!! Ik ben nu helemaal in paniek omdat ik weet dat ratten dat veel hebben maar ik heb ze nog maar een maand en ze zijn nog maar 3 maand oud!! Morgen vroeg zeg ik tegen mijn mama of ze naar de DA wil gaan met mij. pfff dit is echt niet leuk!!!
Pfft geen idee, heb dit met bijna al mijn ratjes gehad maar die waren dan al 3-4 jaar..
Effetjes naar de DA dan maar! Al zal het zo'n vaart niet lopen denk ik, als in, deze nacht hoef je je niet zon zorgen te maken denk ik. Beterschap!
amy_leftover
Geplaatst: 11-02-12 01:43
Dikke kans dat dit een abces is, dat is over het algemeen prima te verhelpen Tumoren komen veel voor bij ratjes, maar een abces lijkt me meer voor de hand liggen gezien de jonge leeftijd.
Oja dat kan ook da's een ontsteking van een wond(je). Het ziet er vooral erger uit dan het is De DA zal het dan open prikken of het vocht eruit zuigen. Beetje AB erin, je krijgt een flesje mee met spul om het schoon te maken en klaar is kees
Ben naar de DA gegaan nu juist, die dacht eerder aan een wondje. Ze heeft antibioticum gegeven en nu moet ik 2 weken wachten. Als het dan niet goed is eventueel operatie. Nu gaan ze juist 10 dagen naar een opvang vanwege dat ik ga skiën, en ben niet zo gerust. Is al drie jaar op een rij een van mijn diertjes gestorven rond deze periode en tijdens skiverlof zodus..
Anoniem
Geplaatst: 11-02-12 11:46
Het komt niet veel voor op de leeftijd, maar vlak een tumor nooit helemaal uit. Als het een abces is vind ik het wat vreemd dat de DA het niet open heeft gemaakt en heeft gespoeld, dat werkt meestal het best. Zo'n abces doet namelijk ook veel pijn zolang het nog dicht zit. Wat voor AB heeft het ratje gekregen en in welke vorm (injectie of oraal)? Moet je zelf nu ook nog AB geven?
Een injectie en ik moet niets meer geven. Het was een huidantibiotica of zo iets welke 2 weken werkzaam zou zijn en ik tegen vrijdag al verandering zou moeten zien maar woensdag gaan ze naar de oppas. Beetje ongerust..
Anoniem
Geplaatst: 11-02-12 12:15
Hoe voelt de bobbel en zie je iets aan de huid er omheen? Is het bv. rood, gespannen, blauw/zwart of nog iets anders?
Het is wat rood maar het zit zo net onder zijn nekje en wiebelt zijn kopje constant dus is wat moeilijk te zien. Het voelt zo aan als een bol dat je vast neemt en de huid er rond ziet er normaal uit.
Anoniem
Geplaatst: 11-02-12 12:22
Het is echt een harde substantie dus, of is het nog wel wat zacht en beweegbaar?
Lastig zo... Als je aan je ratje niks ernstigs merkt zou ik het weekend er even overheen laten gaan en kijken hoe het dan gaat. Als de bobbel slinkt is het misschien een abces en doet de AB zijn werk. Als de huid donkerder (blauw/zwart) wordt is het een abces dat aan het rijpen is en moet het opengemaakt en gespoeld worden.
Gaan ze naar een oppas die verstand heeft van ratten en eventueel naar de DA kan als er iets verandert?
Zij heeft enkele jaren in een dierenwinkel gewerkt, heeft thuis ook allerhande dieren zitten en schrijft dat dieren met medische problemen geen probleem zijn. Het is een hele lieve vrouw. Heeft ook al gevraagd welke dierenarts ze mocht gaan moest er een probleem zijn, maar toen waren mijn ratjes nog niet ingeschreven bij onze huidige DA dus nu kunnen we haar melden dat onze huidige DA op de hoogte is van het probleem. Anders zou ze naar haar DA gaan denk ik dan.