Kat word kaal.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Kat word kaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 16:19

We hebben hier een gecastreerde kater van nu zo'n 14 jaar oud. Sinds enkele maanden begint hij af te vallen en kaal te worden.
Nu is dat afvallen niet zo'n probleem gezien hij te kampen had met een ernstig overwicht door zijn aangepaste voer. Wat hij krijgt voor een probleem met zijn blaas en nieren.
Maar goed, dat kaal worden is dus zeker wel een probleem en in combinatie met het afvallen, lijkt het mij dat er wel iets aan de hand moet zijn.

Dan komt nu vast de tip, ga er mee naar de dierenarts :Y)
Wel, dat zijn we geweest. Omdat onze vorige kat door een rugpijn is dood gegaan (dat was het oordeel van een andere dierenarts, vriendlief ging met spoed naar de dierenarts omdat de kat duidelijk pijn had. Daar kreeg de kat het vonnis rugpijn, kreeg een spuit met pijnstilling en 's nachts is hij dus van de ''rugpijn'' dood gegaan.) dacht deze dierenarts dat deze kat zich dus alleen voelde en zo meer is gaan likken en dus kaal word. Naar mijnes inziens zou je hem dan toch zo ongeveer de hele dag moeten zien likken? Maar hij kreeg een spuit. Na een maand zou het stukken beter moeten zijn en een onderhoudsmedicijn moeten krijgen. Echter, hij word alleen maar kaler....

Nu wil ik met hem terug naar de dierenarts. Ik wil nu eigenlijk graag dat ze een huidafschraapsel maken en dit onderzoeken op beestjes of schimmel of iets dergelijks en bloed afnemen om te kijken of alles nog een beetje functioneert. Denken jullie dat deze onderzoeken nut hebben? Of hebben jullie nog andere ideeën?
Ik heb namelijk nog maar weinig vertrouwen in dierenartsen waarbij katten dood gaan aan rugpijn en onze ''diep rouwende kat'' zichzelf kaal likt terwijl ik hem in die maanden nog maar 1x zichzelf heb zien poetsen...

snowdon

Re: Kat word kaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:23

Heb je vast al gecheckt, maar heeft hij vlooien?

Sinds hoelang voor je de eerste kale plekken zag, kreeg hij dit aangepaste voer?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:23

Nee. Ik zou fijn direct naar een andere dierenarts gaan. Waar ze wél gewoon een onderzoek doen.
Weet je zekler dat ie geen vlooienallergie heeft? Mijn kat werd echt supersnel dun en kreeg kale plekken, terwijl ik geen vlo gezien heb. Andere kat had ook nergens last van. Bleek dat ie een allergie had, er dus echt ziek van werd en daar was maar 1 vlooienbeet voor nodig. Prikje, anti-vlooienmiddel en je zag m opknappen.

Dat het niet erg is dat hij nu afvalt omdat hij overgewicht had, ben ik niet helemaal met je eens eigenlijk. Want hij kan die kilootjes misschien wel missen (nu nog), maar er is wél een reden voor dat hij afvalt. En als hij straks op gewicht is, gaat het afvallen gewoon door als de reden van afvallen niet wordt gevonden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:24

Onze kat kreeg vlooien allergie en kreeg ook van die kale plekken, is daarop gecontroleerd?

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:29

Onze kat heeft ook een nierziekte en in sommige periodes likt ze zich ook heel kaal. Bij onze kat is er verder eigenlijk niets aan te doen, ze zit op speciaal voer en ze heeft periodes dat het beter en slechter gaat. Het lijkt wel wat op de symptonen van jou kat.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:32

Mijn kat heeft het toevallig ook gehad, van kaal tot helemaal open. Ik ben erachter dat hij niet tegen bepaalde soorten/merken voeding kan. Dit was bij hem ook bij de duurdere A merken!

Ik heb nu een soort voer gevonden wat hij goed kan hebben, dus ik wijk niet meer af.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 17:17

Snowdon: Nee, geen vlooien! Dat hebben we inderdaad gecheckt.
Dat aangepaste voer krijgt hij al zo'n 10 jaar, dus daar zal het niet aan liggen denk ik zo... Het is nu sinds een maand of 3 dat hij kaal begint te worden. Daarvoor begon hij al met afvallen.

GamblersCup: Ik ga nu dus terug naar de dierenarts waarbij onze kat dus dood is gegaan door een zogenaamde rugpijn. Het enige verschil is nu dat IK ga en niet mijn vriend. Mijn vriend denkt nogal eens dat hij wel weet wat het beestje mankeerd en haalt deze opties aan. Uiteraard gaat een dierenarts daar graag in mee als hij het druk heeft en geen zin heeft in verdere onderzoeken. Ik sta er dus wel op dat er verder onderzoek gedaan word en ik heb die kul van rugpijn en rouwverweking nooit geloofd (ook tegen mijn vriend gezegd, maar de dierenarts zijn oordeel (en dus zijn oordeel) was heilig.
Ik schreef al, afvallen is opzich geen probleem als het dat opzich zou zijn. Ik vind het dus met name in combinatie met het uitvallen van de haren zorgwekkend.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:21

Eerlijk gezegd, als ik een dierenarts zou hebben die maar wat graag met mijn eigen (leken) ideen mee zou gaan omdat ie het druk heeft, terwijl er iets ernstigers aan de hand zou kunnen zijn, dan zou die dierenarts héél snel afgeschreven zijn.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:24

Hyperthyroid?? schildklier problemen zie je veel bij de ouder wordende kat. De klachten zijn inderdaad magerder worden, kaal likke, en vaak ook wat onrustig.

nb: van vlooien worden ze niet mager. Dan zie je vaak ook wel rode puntjes op de huid, of kleine ontstekingen. Katten met een allergie (ontstaat vaak na het 5e levensjaar), kunnen zich kaal slikken zonder dat je een vlo ziet. Dit omdat ze van een beet, 3 weken jeuk kunnen hebben.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:25

Ik zou een andere DA vragen, een second opinion is zeer gewenst zeker als je al een kat aan "rugpijn" bent verloren bij je huidige DA.

Ik zeg dus niet wissel van DA maar vraag gewoon een ander :j

En zéker een bloed onderzoek, huid analyse is ook erg goed in dit geval!

Mijn beesten zijn voor mij ook heilig dus ik spreek uit mijn eigen gevoel hierin.
Hopelijk vind je snel wat hem mankeerd!!
Succes :(:)

Edit: aanpassing

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:29

Utrolig, grappig dat jij beweerd dat wij, katteneigenaren met de ervaring dat het wél zo is, uit ons nek lopen te banketstaaf :D
Zeer zeker kan een kat mager worden met een vlooienallergie, ze worden er ziek van en vallen razendsnel af.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 17:30

GamblersCup schreef:
Eerlijk gezegd, als ik een dierenarts zou hebben die maar wat graag met mijn eigen (leken) ideen mee zou gaan omdat ie het druk heeft, terwijl er iets ernstigers aan de hand zou kunnen zijn, dan zou die dierenarts héél snel afgeschreven zijn.

Daar heb je wel een goed punt

Utrolig schreef:
Hyperthyroid?? schildklier problemen zie je veel bij de ouder wordende kat. De klachten zijn inderdaad magerder worden, kaal likke, en vaak ook wat onrustig.

nb: van vlooien worden ze niet mager. Dan zie je vaak ook wel rode puntjes op de huid, of kleine ontstekingen. Katten met een allergie (ontstaat vaak na het 5e levensjaar), kunnen zich kaal slikken zonder dat je een vlo ziet. Dit omdat ze van een beet, 3 weken jeuk kunnen hebben.

Dat eerste zou het wel eens kunnen zijn! Hij vertoont (met name de laatste dagen) ook raar gedrag dat niet bij hem past. Moeten ze daarvoor een bloedonderzoek doen om het te bevestigen? En zou daar iets aan te doen zijn?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:30

GamblersCup schreef:
Utrolig, grappig dat jij beweerd dat wij, katteneigenaren met de ervaring dat het wél zo is, uit ons nek lopen te banketstaaf :D
Zeer zeker kan een kat mager worden met een vlooienallergie, ze worden er ziek van en vallen razendsnel af.

Idd dit kan zeer zeker :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:38

Ik heb er ook ooit een gehad. Dit bleek te liggen aan een hormonentoestand, zou dus te maken kunnen hebben met schildklier. Bloedje laten trekken???

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 11:38

Kat is op dit moment bij de dierenarts. Er is bloed afgenomen en het is geen schildklierafwijking, het enige wat afwijkend is zijn zijn witte en rode bloedplaatjes. Er is dus wel iets aan de hand. Ze zag geen vlooien en daarna is er een echo van de blaas gemaakt vanwege zijn geschiedenis. Op de echo zagen ze wel iets afwijkends aan zijn blaas en dus een foto laten maken. Daaruit bleek hetzelfde, iets zit er, maar zijn blaas was niet gevuld genoeg om met zekerheid te zeggen wat het is.
Kat is nu nog daar, ze gaan urine opvangen en eventueel nog een echo maken om te kijken wat is het. Ze bellen straks voor de uitslag.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:42

vlooien kan idd afvallen met zich mee brengen. Immers veel vlooien samen zuigen het bloed aardig uit een kat en bloedarmoede brengt weer allerlei andere problemen met zich mee...

Succes hopelijk kan de dierenarts verder helpen!! Gezien afwijking in bloed misschien een inwendige ontsteking ergens? De DA zal het vast wel weten!

Kaal worden kan ook een hormonaal probleem zijn. Dit kan weer vaak opgelost worden met het medicijn Alopectyl.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:46

Mijn oude kat kreeg een kale klek op de rug, dat kwam toen volgens de dierenarts omdat ze dan met wassen niet meer bij het stuk eronder kon en dan maar 2 keer het zelfde stukje pakte..
Deze kat had ook nierproblemen en is daarbij ook nog een blaasontsteking gehad waardoor ze afgevallen is en is uit eindelijk overleden aan nierfalen (pas een jaar of 5 erna).
Kan je niet de urine laten controleren ?

Ik zie dat er inmiddels een update is geplaatst! Fijn dat ie nu toch beter onderzocht wordt. Veel sterkte!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:50

Mag ik vragen waar de kat kaal wordt? Ik heb ook een kat die aan de achterkant (poten en buik) kaal wordt. Ik zie hem werkelijk nooit likken. En vraag me dus af hoe het komt.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:56

Het begon op zijn achterpoten, toen zijn we al naar de vorige dierenarts gegaan. Daar kreeg hij dus prednison (ik had die medicijnen mee genomen) en zou daar beter van moeten worden. Maar hij werd kaler, eerst zijn buik, toen zijn staart en nu zijn rug.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 15:44

Het oordeel van de dierenarts, (flinke) blaasontsteking, in combinatie met een verstopping, want op de röntgen zagen ze dat hij helemaal vol zit met gas en ontlasting. Het geen op zijn blaas kan dus daarvan zijn, maar dat kunnen ze niet 100% zekerheid beoordelen omdat zijn darmen dus gevuld en wel in de weg zitten.... Hoe dan ook, met de AB en laxeermiddel zou het beter moeten gaan, zo niet, dan alsnog een echo laten maken. Haaruitval zou dus waarschijnlijk kunnen komen door de stress/pijn. Hij krijgt nu ook tijdelijk pijnstilling totdat het allemaal beter zou moeten zijn. Duur geintje, maar nu weten we hopelijk wel wat er loos is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:04

super dat jullie er zo achteraan gegaan zijn!!! Hier wordt heel hard geduimd dat het allemaal mag helpen!!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:08

Gelukkig neemt de DA het dit keer wel serieus. Ik hoop ook dat dit de oplossing van het probleem is!
De rugpijn bij je andere kat met de dood als gevolg klinkt mij een beetje als een embolie/trombose in de oren overigens, maar daar heb je nu ook niks meer aan natuurlijk. Heel veel sterkte met poezenbeest!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:14

ponyparadijs schreef:
Mag ik vragen waar de kat kaal wordt? Ik heb ook een kat die aan de achterkant (poten en buik) kaal wordt. Ik zie hem werkelijk nooit likken. En vraag me dus af hoe het komt.

Mijn kat heeft dit ook. Al jaren ondertussen. Ze heeft geen wondjes of iets dergelijks, het is gewoon kaal. Ik ben naar de dierenarts geweest toen en die zei dat het geen kwaad kon.. Nu begin ik toch te twijfelen en misschien dat ik toch nog maar eens ga. Ze lijkt er alleen helemaal geen last van te hebben en zoals ik al zei, de plekjes zijn ook niet geïrriteerd of open.

edit: aangezien de kat niet afvalt het al jaren heeft en is gekomen na de castratie denk ik dat dit het probleem is: Gemis aan vrouwelijke hormonen.

Citaat:
Bij castratie komt het voor dat er kaalheid optreedt van de spiegel (= het gedeelte onder de staart), de binnenkant van de achterpoten en de buik. Soms gaat door een hormooninjectie, maar ook wel spontaan, het probleem over.

http://www.weetjesoverkatten.nl/kaleplekken.htm
Dat zijn precies de plaatsen namelijk waar het kaal is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:01

Gut thanks voor de link Krips. Als ik dat lees lijkt die van mij wel stress kaalheid te hebben. Het is wel op de plaats van de spiegel. Maar is niet vlak na de castratie gekomen boevendien haal ik uit dat verhaal dat het bij poezen voorkomt en niet bij katers?
Ik denk dat het door de afwezigheid van de andere kat is. Deze is namelijk in november ingeslapen en sinds die tijd is de kat erg veranderd, overigens alleen maar positief. Maar is ook die kaalheid begonnen.