Tanden van oude hond schoonhouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Tanden van oude hond schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:20

Hallo

Mijn hond van 12 jaar heeft weer veel last van tandsteen, de dierenarts vermoed dat sommige tanden ook aan het rotten zijn.

Toen mijn hond 8 was zijn haar tanden al een keer helemaal schoongemaakt.
Twee jaar geleden heeft ze nog twee operaties ondergaan om melkkliertumors te verwijderen.

De dierenarts zei dat het een optie is om de tanden schoon te maken en eventuele tanden te trekken, maar ze zei dat het een heel hoog risico is om haar op deze leeftijd nog onder narcose te brengen.
Ook ging het flink wat geld kosten om de operatie uit te voeren. Voor de narcose en enkel schoonmaken kwam het al uit op 380 euro. Als er dan nog een tand getrokken moest worden kwam er 90 euro per tand bij en dan moeten de pijnstillers etc. nog erbij geteld worden.

We hebben er voor gekozen om haar dit niet meer aan te doen op deze leeftijd, ook omdat ze soms last heeft van ademhalingsproblemen en ze enorme angst heeft ontwikkeld voor de dierenarts. Het is echt een strijd met haar om erheen te gaan en ze heeft al eens flauwgevallen van de zenuwen in de wachtkamer bij de dierenarts.

Weet iemand wat we eraan kunnen doen om haar tanden met iets anders schoon te krijgen? Tanden poetsen laat ze niet toe en die kauwproducten die je voor tanden kan kopen kan ze niet meer bijten.

Zo kan ze wel nog goed brokjes eten etc. dus ze heeft nog geen last van haar tanden.

Iemand een oplossing?

Binnenkort worden de tanden van mijn jongere hond van 4 wel nog gereinigd. Zij laat tanden poetsen ook niet toe en de kauwproducten helpen niet bij haar.

Nuage

Re: Tanden van oude hond schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:22

Wat geven jullie haar nu te eten?

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:23

Heel interessant.. Ik heb er zelf 1 van bijna 14 die ook moeite begint te krijgen met de kauwproducten zoals dental sticks.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:27

's Morgens krijgt ze brokken en 's avonds krijgen ze vlees wat overblijft zoals kip, bief, gehakt, ...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:35

Waarschijnlijk is het daarvan gekomen dan, want ik heb begrepen dat vooral de zachte etenswaren (zoals dus vlees wat overblijft) tussen de tanden blijft zitten en dan gaat rotten. Voeren jullie het rauw of gewoon wat jullie niet opgegeten hebben? Ik voer zelf ook left-overs hoor dus ik zeg er niks verkeerds over, maar bij deze hond is het misschien niet helemaal handig geweest omdat ze niet te behandelen is aan haar tanden. Misschien scheelt het iets als je brokjes geeft nadat ze iets zachts eet zodat dit toch de tanden een beetje schoonmaakt.

Ik denk dat ik haar wel nog zou laten opereren als ze echt rottende tanden heeft. Leven met kiespijn is echt vreselijk.

Had je dierenarts geen tips?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:37

Ik heb hetzelfde probleem, maar ben er nog niet uit wat ik ga doen. Je kan eventueel in plaats van een tandenborstel een gaasje om je vinger met wat tandpasta proberen, dat laat die van mij wel toe.

Angie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:42

Je hebt tegenwoordig ook de T/D brokken van het merk Hill's, dit is te verkrijgen bij de meeste dierenartspraktijken.
Het is wel wat duurder, maar door de vorm en structuur van de brokken worden de tanden gereinigd.
Misschien is dit een idee, of even over informeren bij je DA over deze brokken ? :)

Linkje over het voer : http://www.hillspet.nl/Dog/Sick/Dental%20Health.aspx

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:46

De dierenarts zei opereren of niet, maar was ons natuurlijk aan het overtuigen om het wel te doen zodat ze geld kunnen verdienen :)

Zelf heb ik wel ooit eens iets gelezen over één of ander goedje dat je door het drinkwater kon doen. Daardoor zouden de tanden ook schoon worden. Maar heb dit nog niet gevonden tot nu toe.

We voeren het gebraad/gekookt. Dus echt wat over blijft krijgen ze. De dierenarts heeft ons altijd verteld dat vlees voeren goed is voor de hond.. dus dit hebben we eigenlijk al van kleins af aan al gedaan.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:48

Ja vlees is wel goed, maar rauw vlees en dan het liefst met bot enzo erbij. Het vlees wat wij eten is gekruid, zit boter/olie op, is te zacht, en dus niet goed voor honden. Het is ook heus niet enorm slecht hoor, zoals ik al zei ik geef het ook weleens, maar dan heb je idd het risico dat het tussen die tanden blijft zitten.

Heb je nog een andere dierenarts gebeld voor een prijsopgave? Misschien kan het nog schelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:50

Nuage schreef:
Waarschijnlijk is het daarvan gekomen dan, want ik heb begrepen dat vooral de zachte etenswaren (zoals dus vlees wat overblijft) tussen de tanden blijft zitten en dan gaat rotten. Voeren jullie het rauw of gewoon wat jullie niet opgegeten hebben? Ik voer zelf ook left-overs hoor dus ik zeg er niks verkeerds over, maar bij deze hond is het misschien niet helemaal handig geweest omdat ze niet te behandelen is aan haar tanden. Misschien scheelt het iets als je brokjes geeft nadat ze iets zachts eet zodat dit toch de tanden een beetje schoonmaakt.

Ik denk dat ik haar wel nog zou laten opereren als ze echt rottende tanden heeft. Leven met kiespijn is echt vreselijk.

Had je dierenarts geen tips?

Het gaat bij dit gegeven niet om zachte etenswaren maar om zachte koolhydraten (brok uit blik). Vlees e.d. blijft niet aan de tanden plakken en er over het algemeen ook niet tussen zitten. Eet ze helemaal geen bot? Ook niet rauwe kippenpoten? LET OP: rauw! niet-rauw bot gaat splinteren, zeker bij kippenbotten en mag dus nooit gegeven worden. Rauwe botten doen dit niet. Ook kan je beter geen dragende botten van grote dieren (zoals runderknaken) voeren. Hierop slijten de tanden te hard en kunnen ze afbreken.

Van die pedigree etc. kauwdingen om de tanden schoon te krijgen heeft maar weinig nut. Rawhide botten doen het al beter. Maar gewoon echte botten zijn het beste.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:53

Als ik mijn oude hond nog laat helpen, ga ik naar een echte goede professional en niet naar de dierenarts. Ik zou dan naar een tandarts voor honden gaan, die ook meteen goede foto's kan maken van de tanden en dus ook de juiste slechte elementen kan verwijderen. Hier bij mij in de buurt zit bij de faculteit diergeneeskunde een tandarts, mochten er problemen komen hebben ze meteen alle expertise in huis.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:58

Of voor een second opinion gaan bij een andere DA als je denkt dat deze vooral op je geld uit is...... (wat ik overigens negatief gedacht vind). Misschien krijg je een ander advies of ben je goedkoper uit.

Onze hond is nog onder narcose gegaan toen ze 13 was voor haar gebit. Het was gewoon echt weer een keer nodig en in de hoop dat ze er nog een tijdje is, kun je het ook niet achterwege laten. Ze heeft gelukkig ook nog steeds goede tanden en kan alles nog eten en kauwen.
Was overigens niet zo duur, maar we hebben een kleine hond, kan ook schelen.

Dat spul voor in het water is gewoon bij de dierenwinkel te koop.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:04

Sinds wij onze oudere hond runderkraakbeen geven zijn haar tanden heel erg opgeknapt. Het is zachter dan gewoon bot, misschien lukt dat nog wel?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:16

Hier is onze hond van 15 jaar oud nog onder een licht roesje gebracht en zijn zijn tanden schoongemaakt en een kies getrokken. Niks aan de hand, kostte 200 euro.

Angie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:29

Laptopmuis: Dat goedje wat jij bedoeld heet vet aquadent en is van Virbac, maar je hebt inderdaad ook varianten bij de dierenspeciaalzaak

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:55

Angie91 schreef:
Je hebt tegenwoordig ook de T/D brokken van het merk Hill's, dit is te verkrijgen bij de meeste dierenartspraktijken.
Het is wel wat duurder, maar door de vorm en structuur van de brokken worden de tanden gereinigd.
Misschien is dit een idee, of even over informeren bij je DA over deze brokken ? :)

Linkje over het voer : http://www.hillspet.nl/Dog/Sick/Dental%20Health.aspx

Klopt onze hond heeft deze brokken ook gehad naar dat zijn tanden zijn schoongemaakt en 12 getrokken.
Zijn tanden blijven nu wel schoner. Je moet alleen wel opletten dat je hond niet te dik wordt van deze brokken.
Je hebt ook van dat spoelwater voor de honden dat kun je door het water doen en dan blijven de tanden ook schoner. Zelf heb ik dat nog niet geprobeert.