Konijn: abces

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja__

Konijn: abces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 01:16

Sinds vorige maand had mijn konijn een enorme bult in zijn wang. Hiermee zijn we toen naar de dierenarts gegaan. Het bleek een ingegroeide kies / of haak te zijn wat toen bij is gevijld. Ze konden het er niet uittrekken, want dan trek je de hele kaak kapot..

Alleen ergens vorige week had hij weer een bultje. Toen zijn we wéer naar de DA geweest.. nu is het een abces. We zijn op advies weer naar huis gegaan, dat we het even moesten aanzien of het groter word. En jahoor het is nu al een heel stuk groter.

Iemand die hier ervaring mee heeft... ? Weer naar de DA gaan ? Hoe is de overleving kans als ik het weg laat halen (operatie) en is er een grote kans dat het terug komt, of is hij er dan gewoon van af ?

Weet nu even niet meer wat ik er mee aan moet.. beestje is ook niet zo actief meer. Normaal mag hij de kooi uit en rondlopen in de kamer maar hij blijft nu in ze hok zitten.. Hij eet en drinkt verder wel goed.

setteke

Re: Konijn: abces

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:20

Natuurlijk terug naar de DA. Die kan het beste beslissen voor je en daar kan je vragen of er een grote kans is of het abces terug komt.
Hoe oud is je konijn?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:21

Ik heb ook zo'n konijn gehad, en ze hebben het opengesneden, de "inhoud" eruit laten komen en open gelaten, en gewoon elke dag ontsmet, en het is volledig goed gekomen.

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 01:45

Ik denk inderdaad dat we weer naar de DA moeten gaan, maar ik ben ook benieuwd naar mensen die ervaring hiermee hebben bij hun konijn.

Dit abces kunnen ze niet opensnijden, het moet dan in zijn geheel operatief verwijderd worden. TeckTonie, waar zat het abces en is het abces ooit nog terug gekomen?

Setteke, mijn konijn is nu ongeveer 5 jaar.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:49

Succes met je konijn.
Het ligt er natuurlijk wel aan, of het abces aan de binnenkant of buitenkant zit ivm ontsmetten.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:52

Natasja__ schreef:
Ik denk inderdaad dat we weer naar de DA moeten gaan, maar ik ben ook benieuwd naar mensen die ervaring hiermee hebben bij hun konijn.

Dit abces kunnen ze niet opensnijden, het moet dan in zijn geheel operatief verwijderd worden. TeckTonie, waar zat het abces en is het abces ooit nog terug gekomen?

Setteke, mijn konijn is nu ongeveer 5 jaar.

Het zat op zijn rechterkaak, bij zijn tanden, veroorzaakt door een haaktand die een gaatje had gemaakt, waar dan voer een ontsteking heeft veroorzaakt, en de DA heet een snede gemaakt, en het overtollige vuil eruit gehaald. Het is niet meer teruggekomen, maar als DA het had verwijderd of dichtgenaaid was Konijn gestorven..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:05

Zeker weten terug naar de dierenarts.
Ik heb helaas zelf geregeld een abces en kan niks bedenken dat pijnlijker is, vandaar dat hij ook in zijn hokje zal blijven.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 07:58

Raar dat de start je zonder behandeling van het abces heeft weggestuurd. Een abces bij een konijn is heel hardnekkig namelijk en lastig te behandelen. Het pus wat er in zit is namelijk heel dik en kaasachtig. Het lijf kan dit niet zelf opruimen

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:13

naar da het zal opengemaakt worden en dan zo veel mogelijk verwijderd moeten worden incl het abces kapsel dan moet de wond niet gedicht worden maar open blijven zodat jij elke dag kan spoelen (ziet vies uit waarschuw alvast) en dan kan in combinatie met ab en pijnstiller het netjes dichtgroeien maar vaak wel blijvende verdikking van bindweefsel/verkalking etc maar geen ontsteking niet meer.

Verder moet je je realiseren dat er wss meer kieswortels bij jou konijn aan het doorgroeien zijn en dus de kans op herhaling zeer reeel is. zou dus aanvragen om ook een rx te nemen van zijn hoofd om de verdere schade daar te kunnen zien. Als de foto erg dramatisch is is het te zien wat je zelf wil maar het abces behandelen is dan beetje uitstel en wachten op de volgende, al is die uitstel per konijn verschillend. als de rxfoto redelijk meevalt dan zou ik zeker ervoor gaan het abces te behandelen dan is de kans kleiner dat het snel weer gebeurd.

veel sterkte met je konijntje (hoe oud is ze)

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:51

Ik neem aan dat ze de wond dus gewoon openlaten, nadat hij is opengesneden.

Cyclo86, bedankt voor de 'tip', hier had ik nog niet over nagedacht. Waar dient die foto precies voor, wat kunnen ze dan zien in zijn hoofd, of er meer kieswortels doorkomen? Anders willen we inderdaad wel overwegen een foto te laten maken. Konijn is trouwens ongeveer 5 jaar, zoals ik al eerder had aangegeven.

In principe wil ik vanavond alweer naar de DA gaan, maar mijn mams wil er nog even goed over nadenken (want die moet alles betalen) wat betreft de beslissing .. klinkt cru :\ , aangezien het natuurlijk wel een hele smak geld gaat kosten. Alleen nu al waren we +/- 120 euro kwijt. Maar het arme beestje heeft wel pijn...

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:03

Wij hebben vroeger ook een konijn gehad die een abces onder haar kaak kreeg.
Ze is drie keer geopereerd maar is helaas niet meer goed gekomen. De plek werd steeds groter. Ik hield het wel schoon door het open te maken en dan soort van leeg te knijpen (kwam steeds een korst op, dus kon niet weg) en dan schoon te maken met gekookt water. Stond ik weer een kwartier in de keuken te prutsen :p
Inderdaad, het pus van een konijn lijkt net op gesmolten kaas en stinkt enorm. Nu heb ik gelukkig geen vergelijking met andere pussende dieren dus misschien valt de geur wel mee.

Na drie operaties was het genoeg en hebben we haar in laten slapen :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:49

op de foto s kan je idd zien hoeveel tandwortels er bij het proces betrokken zijn en hoe de andere wortels eruit zien zeer nuttig dus

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 23:55

Konijn word morgen geopereerd bij een andere dierenarts (die het ook erg raar vonden dat we zijn weggestuurd).

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:58

Natasja__ schreef:
Konijn word morgen geopereerd bij een andere dierenarts (die het ook erg raar vonden dat we zijn weggestuurd).

Super!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:01

Hartstikke goed van je! Hopelijk knapt je konijn weer op.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:20

succes laat even wat weten hoe het gegaan is ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:51

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 19:19

Alles is ok gegaan, abces is 'leeggehaald'. Achgut wat zag zijn koppie er zielig uit.. :(:) Gebitje zag er helaas niet al te best uit... Over 10 dagen terug voor controle, 3 maal daags CAF oogzalf op het sneetje en 2 maal per dag een Baytril 2,5% oplossing in zijn bekkie doen. En om de 6 weken kiezen bij laten vijlen om te verkomen dat het weer in zijn wang groeit.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:43

Gelukkig is het goed gegaan. En je hebt goede adviezen gekregen om je konijn gezond te houden.
Succes met de revalidatie :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:07

Natasja__ schreef:
Alles is ok gegaan, abces is 'leeggehaald'. Achgut wat zag zijn koppie er zielig uit.. :(:) Gebitje zag er helaas niet al te best uit... Over 10 dagen terug voor controle, 3 maal daags CAF oogzalf op het sneetje en 2 maal per dag een Baytril 2,5% oplossing in zijn bekkie doen. En om de 6 weken kiezen bij laten vijlen om te verkomen dat het weer in zijn wang groeit.

Ik wil je echt adviseren om mijn link te lezen. Baytril gaat absoluut niet helpen bij een abces. Alsjeblieft in belang van je konijntje:
Citaat:
De normaal gangbare antibiotica die bij het konijn worden gebruikt

zijn niet geschikt om te gebruiken bij de behandeling van een abces.

Trimethoprimsulfa (Bactrimel, Sulfatrim Drops, etc.) dringt niet door in een abces en het middel wordt zelfs afgebroken door pus!

Enrofloxacine (Baytril, Enrofloxaral Drops, etc.) werkt niet tegen anaerobe bacteriën. Deze anaerobe bacteriën komen echter vaak voor bij konijnenabcessen. Daarom moet de Enrofloxoral gecombineerd worden met een Metronidazol .

Een mogelijke wond/snee moet open gehouden worden zodat de bacterien er allemaal goed uitgaan als je van buitenaf een plek hebt wat ik zo lees. Daarbij zal een zalf helemaal niks gaan doen erop te smeren.. het zit namelijk binnen in.
Geloof me ik heb enorm veel ervaringen met abcessen, ben nu weer een konijntje vol abcessen aan het behandelen, heb pas nog 2 behandeld met kaakabcessen, maar in alle jaren enorm veel geleerd en helaas ook met de verkeerde antibiotica aan de gang gegaan. Je dierenarts is dit niet direct te verwijten, ze weten niet beter, maar lees echt de links goed door.. Anders heb je nu straks een behandeling gedaan voor niks.. En dat vind ik ook voor jou heel sneu, want je doet zo enorm je best.. helaas is er nog teveel onwetendheid..
Over de antibiotica, HEEL belangrijk:
http://www.dierengebit.nl/konijn-abces/ ... ticum.html

Het hele verhaal, doorklikken via de pijltjes voor alle informatie, neem het alsjeblieft goed op
http://www.dierengebit.nl/abces/konijn- ... iding.html

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:23

de antibiotica is niet direct het probleem het probleem, gezien geen enkel ab goed in abcessen kan komen. het probleem is dat het abces niet meer open is als ik je verhaal hoor over beetje zalf op sneetje hoor ;( ...
bij een kaakabces moet er een zo n groot mogelijk gat open blijven waar de eigenaar dient te spoelen/schoonmaken elke dag totdat er vullen van de holte optreed van binnenuit. evt kan dan wondhelende zalf opgedaan worden. ik vrees dat dit hier niet het geval is en het abces zal dus ook terug zijn voordat je u kan zeggen. Ook omdat je spreekt van een sneetje vraag ik me af of de da het volledige kapsel heeft verwijderd wat wel van belang is omdat hier vaak de kiemen in zitten. De arts zei je dat de tanden slecht waren ik vraag me af of er dan een wortel de oorzaak van het abces was? Het kan bijna niet anders zijn dan een wortel die geinfecteerd is maar is die dan ook getrokken? zo niet dan i de kans dat het abces terug komt ook heel groot

kortom een da die zeker al eens over de behandeling van kaakabcessen gelezen/gehoord heeft maar niet helemaal alles juist heeft onthouden :Y)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:02

Het belangrijkste is inderdaad ook dat het open blijft als het in ieder geval aan de buitenkant zit wat ik wel zo lees.. en lang open blijft...
Maar ook AB speelt echt een rol.. met duplo heb ik konijnen kleine abcesjes kunnen genezen zonder uberhaupt open hoeven te halen, het kan dus echt meer uithalen, maar bij dergelijke grote abcessen echt een combinatie van inderdaad. Anders gaat het niet goed komen..

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 16:05

Oh... lekker dan. :+ En dat duplo dan? Kan je dat alleen bij de DA halen?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:28

Duplocilline is alleen via de DA te verkrijgen en moet geinjecteerd worden, mag absoluut NIET oraal of in de bloedbaan terecht komen dat is dodelijk. En daarnaast in combinatie met baytril of flagyl.
En dan nog de combinatie van het abces open houden en elke dag spoelen, leeg houden.

Ik zou zeggen lees mijn links eens goed van a t/m z door dan moet het volgens mij echt wel heel duidelijk zijn. Ik heb zoveel ervaring met abcessen dat ik wel durf te zeggen als jij nu baytril blijft geven en de wond gaat dicht dat je er in hele korte tijd weer staat.

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 01:10

Ik wil er nog wel even bij zeggen dat het toch geen sneetje is, maar wel een 'gat' waar de zalf in moet. Volgens mij is niet het hele abces verwijderd maar alleen de 'inhoud'.

Ik heb je link doorgenomen @Faniek, morgen kijk ik er verder naar.. zal anders wel weer de DA bellen