Thnx alvast voor het lezen van het hele verhaal.
Sinds begin oktober hebben we een Duitse Staande draadhaar uit het asiel gehaald. In zijn paspoort stond dat hij 4 zou zijn, maar zelfs in het asiel twijfelden ze aan zijn leeftijd door zijn gedrag en uiterlijk. Wij hebben naar zijn tanden laten kijken en hij bleek pas 1,5 / 2 jaar te zijn. Op zijn jonge leeftijd dus waarschijnlijk al een hoop meegemaakt.
In het begin was alles goed en wel. De eerste 2 weken op proef doorstond hij redelijk glansrijk. Hij was wel erg plakkerig aan ons, maar wij vonden het alleen maar fijn dat hij zo snel aan ons gewend leek te zijn en hij liet weleens een plasje lopen, maar dat leek uit enthousiasme te zijn als wij bijv. 's ochtends beneden kwamen. Na zijn proeftijd hebben we besloten hem te houden en alles geregeld met het asiel.
Maar het leek wel alsof hij wist dat hij mocht blijven, want daarna werd het van kwaad tot erger met het uithalen van dingen die niet mogen. Het begon onschuldig met het verzamelen van alle schoenen op zijn kleed als wij er even niet waren. Op zich geen ramp, zelfs wel grappig en gelukkig sloopt hij ze ook niet. Ook het laten lopen van een plasje gebeurde steeds vaker. Het vervelende was vooral dat als wij met hem gingen lopen hij overal mee bezig was (neus achterna lopen), behalve met plassen/poepen. Maar thuis ging hij binnen zitten plassen.
Af en toe komt het wel voor dat hij een avond alleen thuis is (2/3 uurtjes), hij kan immers niet overal mee naartoe. De eerste keer hebben we buiten expres staan luisteren hoe hij reageerde. Hij was rustig en bleef liggen slapen op zijn kleed. Ook piepte/jankte hij niet. Tot we terug kwamen en toen had hij dus echt een feestje gebouwd..Vuilnis zak overhoop gehaald en helemaal aan stukken gescheurd, half leeggevreten met weet ik wat al niet.
Nou goed kan gebeuren, maar helaas is het niet bij deze keer gebleven.
In de tussentijd zijn wij verhuisd en in het nieuwe huis gaat hij helemaal los. Hij krabbelt aan de deuren, zelfs aan de buitendeur om te ontsnappen, maakt dus ook alle deuren open, hij rooft alles wat los en vast zit variërend van de wasmand tot prullenbakken en de kattenbak, verzamelt nog steeds schoenen,plast en poept ongegeneerd binnen en piept, jankt en blaft 's nachts en als hij alleen moet blijven.
Met andere woorden, hij terroriseert de boel behoorlijk en wij zijn inmiddels ten einde raad. We hebben al geprobeerd hem te belonen voor goed gedrag en te straffen voor fout gedrag door hem streng toe te spreken. Verder zijn wij alleen maar bezig om alles te checken: Hebben we de buitendeur op slot gedaan na binnenkomst, ligt er nergens meer iets op tafel, op het aanrecht of waar dan ook wat hij kan opeten. Prullenbakken staan in een kast waar hij niet in kan (maar die hij wel half openkrabbelt..), alle deurknoppen zijn vervangen voor ronde knoppen etc.
Het lastige is dat hij dondersgoed weet dat hij fout zit of heeft gezeten. Als wij 's ochtends beneden komen en hij heeft iets uitgehaald, dan kruipt hij al over de grond naar zijn kleed en durft je dan niet aan te kijken. Maar toch doet hij het dus. Hoe vertel je nou een hond dat hij het beter gewoon niet kan doen dan?

Even voor de volledige info: we zijn ervan op de hoogte dat het een jachthond is en hij dus veel energie heeft. Om deze reden is hij de hele dag met mijn vriend mee naar zijn werk (hij werkt in de tuin, dus ze zijn de hele dag buiten). Verder loopt hij los tussen de paarden en dan spelen we altijd met hem met ballen/takken etc. Dus hij kan flink rennen en bewegen de hele dag. Ook zit hij nauwelijks alleen (inmiddels bewust, omdat hij dan alles overhoop trekt), maar soms ontkom je er niet aan. Hij luistert perfect naar commando's, binnen en buiten, behalve als hij eenden / waterkippen / vogels ziet. Hij kan echter niet loslopen, want dan smeert hij hem.
Naar ons idee krijgt hij voldoende beweging en kan hij daarin echt zijn energie kwijt en heeft hij ook voldoende aandacht van de mensen om hem heen. Dus wij zijn inmiddels zo ver dat we eraan twijfelen of hij toch maar terug moet naar het asiel, omdat wij nu kunnen voorstellen waarom de vorige eigenaren afstand van hem hebben gedaan als hij dit gedrag toen ook vertoonde.
Anderzijds ben ik van mening dat je een dier neemt en er dan voor moet zorgen ook. Alleen hoe ver ga je en hoeveel energie moet je dit gaan kosten, want het is echt een hele zorg en toer op deze manier.
We zijn inmiddels ook al aardig wat dierenarts kosten verder omdat we hem verschillende keren hebben moeten laten braken nadat hij de vuilniszakken had leeggeroofd. Wat er dan uitkomt zijn sateprikkers, wattenstaafjes, maandverband, stukken ondergoed en sokken. Werkelijk alles dus..
Gisteren was het weer zover en stond het huilen mij nader dan het lachen. Bij de DA even goed gesproken wat we hier nu mee moeten, want op den duur weet je het gewoon echt niet meer. Hij gaf aan dat het lijkt op verlatingsangst en dat hij last heeft van 'pica' (drang om vreemde dingen te eten). En ook de DA was het ermee eens dat dit een keer zijn dood gaat worden.
Hij gaf aan dat we een psychiatrisch patient hebben.. (haha..
) en dit met medicijnen kunnen proberen te onderdrukken.Nu hebben we van hem Clomicalm gekregen, een soort antidepressiva die ervoor moet zorgen dat hij geneutraliseerd wordt en minder deze neigingen krijgt. Enerzijds wil ik dit wel proberen, voor hem en voor ons, maar anderzijds: antidepressiva voor een hond? Ik vind het 'apart' en ik hou niet zo van de term 'onderdrukken'.
Heeft iemand toevallig ervaring met soortgelijk iets als bovenstaande of deze medicijnen? En wat hebben jullie gedaan aan het gedrag van de hond om het te verbeteren? Ik / wij zijn echt bereid om er tijd etc. in te stoppen, maar we voelen ons nogal machteloos in deze situatie.