Giftige etenswaren hond/kat. Geef jij ze wel eens?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geef jij je hond/kat wel eens het volgende?

Chocola - ja, heel vaak, hij/zij vind het heerlijk.
1 (0%)
Chocola - nee, absoluut niet!
121 (30%)
Chocola - soms, als tussendoortje of per ongeluk.
13 (3%)
Druiven/rozijnen - ja
24 (6%)
Druiven/rozijnen - nee
109 (27%)
Knoflook/uien - ja
18 (4%)
Knoflook/uien - nee
113 (28%)

Totaal aantal stemmen: 399

wendy1987

Giftige etenswaren hond/kat. Geef jij ze wel eens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:01

Ik heb vluchtig gezocht, maar kon geen soortgelijk topic vinden. Ik wou graag een discussie uitlokken, geen ruzie's of vergaande meningen die aangedrongen worden. Ieder doet zijn ding, en ik wil proberen mensen iets te leren. (En of dit aangenomen word, eigen verantwoording :Y) ) :+
Ik hoop dat dit zo goed staat O:)

Ik kom toch nog redelijk vaak tegen (op bokt maar ook in real-life) dat mensen hun hond chocola geven.
Is het echt zo dat mensen niet weten dat dit giftig is? Of omdat het telkens goed gaat blijven ze het maar doen?

Vandaar mijn poll vraag :)

Ook wou ik wat info geven :j
Ik heb dit uit de praktijk waar ik werk, ook in nieuwsbrieven gezet :) Bronnen heb ik zo snel niet, maar zijn wel te vinden :j

"Chocolade: Ondanks dat veel mensen er op de hoogte van zijn dat chocolade giftig is voor katten en honden, is het wel eten dat regelmatig op tafel blijft liggen. Honden zullen zeker hun kans pakken wanneer er een open chocoladereep voor hun neus ligt. In grote hoeveelheden kan het eten van chocolade door dieren een coma of dood tot gevolg hebben. In kleinere hoeveelheden zorgt het eten ervan voor maagproblemen, inclusief diarree. De mate van giftigheid is afhankelijk van het gewicht van het dier en de hoeveelheid en type chocolade dat opgegeten wordt. Bijvoorbeeld halfzoete chocolade bevat meer theobrimine dan gewone chocolade, wat ervoor zorgt dat giftiger is voor dieren. Honden houden van chocolade, dus laat de smaak van het dier geen test zijn om te bepalen wat er gezond is voor het dier. Al het voedsel dat cacao of chocolade bevat moet worden vermeden.

Druiven en rozijnen: Ongeacht dat het niet duidelijk is voor wetenschappers wat het is dat ervoor zorgt dat druiven en rozijnen zo giftig zijn voor zowel katten als honden, een kleine hoeveelheid kan al voor schade aan de nieren zorgen. Hierom is het onverstandig om dit aan je huisdier te voeren, zelfs al zijn kleine hoeveelheden toegestaan. Ook is het verstandig om geen koekjes of ander voedsel dat rozijnen bevat te voeren aan dieren.

Knoflook en uien: Zowel vers, gekookt of in poedervorm zijn knoflook en uien vaak benodigdheden bij het voorbereiden van maaltijden, ook bij babyvoedsel. Knoflook en uien zijn giftig voor honden en katten omdat ze sulfoxide en disulfide bevatten. Deze stoffen zorgen ervoor dat rode bloedcellen worden beschadigd, wat weer kan leiden tot anemie. Uien zijn gevaarlijker dan knoflook, maar beiden moeten worden gemeden. Wanneer je een maaltijd voor jezelf aan het klaarmaken bent die knoflook en uien bevat, maak dan nog een aparte portie voor je dier zonder deze ingrediënten.

Macademia noten: Macademia noten zijn zacht, licht van kleur en vaak gebruikt in recepten voor koekjes. Ze zijn giftig voor honden omdat de maag overstuur raakt en het overgeven en spierstijfheid kan veroorzaken.

Champignons: Verschillende soorten champignons zijn giftig voor honden en kunnen een shock en de dood veroorzaken. De gevolgen hangen af van het type dat gegeten wordt, maar vermijdt het voeren van ieder soort. Wanneer je champignons in je achtertuin hebt waarvan je weet dat ze giftig zijn voor honden, zorg er dan voor dat ze uit de tuin verwijderd worden.
Tomaten en tomatenplanten: Alle soorten tomaten zijn giftig voor katten, maar ook delen van de tomatenplanten zelf. Wanneer een kat alleen al een hap neemt van iets kleins als een cherrytomaatje, dan kan dit al leiden tot ernstige maagproblemen.

Kippenbotjes: Kippenbotten zijn op zich niet giftig, maar kunnen wel klem komen te zitten in de bovenkant van de mond, in de keel of in de slokdarm. Ze moeten zoveel mogelijk vermeden worden, volgens vele dierenartsen. Splinters van kippenbotjes kunnen bovendien voor inwendige problemen zorgen.

Ander voedsel waar voor de gezondheid van uw dier op gelet moet worden zijn rauwe aardappelen, vooral degenen met groene plekken, kalkoenhuid en alles met cafeïne, inclusief thee. Alcohol en hop zijn ook gevaarlijk, aangezien alcoholvergiftiging kan leiden tot een coma of tot de dood. Sta je huisdier niet toe om door het afval te neuzen, want beschimmeld eten bevatten giffen die kunnen zorgen voor serieuze ziekten.
"

Hierbij dus de info. Nou vraag ik me af, zijn veel mensen onwetend, of onwillend?? :?
Ik hoop dat hiermee weer wat mensen iets geleerd hebben, en zou toch eens willen weten van ervaringen uit eigen hand :))

meggiemeg

Re: Giftige etenswaren hond/kat. Geef jij ze wel eens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:04

Veel mensen denken er niet bij na, zeker diegene met kleine kinderen niet, kindje een doosje rozijntjes, strooi het doosje leeg, hond eet het snel op (lekker makkelijk hoef je het zelf niet meer op te ruimen..)
Totdat je het ze verteld, dan schrikken ze vaak toch wel.
Vind dat een dierenarts mensen die met een pup op het spreekuur komen dit mogen vertellen!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:06

Mijn kat vindt de rozijnen die mijn chinchilla's wel is krijgen heerlijk. Deze krijgt hij dan ook gewoon. Nooit geweten dat het giftig is en hij leeft ook nog gewoon :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:06

Ja, zo gaat het idd wel snel. Wij doen dit vaak wel, geven info mee, en het staat ook in nieuwsbrieven ed :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:09

Wij geven dat nooit aan de honden!

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:09

Ik wist niet dat druiven en rozijnen giftig waren :o
Naja idd ze leven hier ook nog en top gezond. Maar zal t nu wel in gaten houden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:10

Ik heb ooit eens per ongeluk een stuk ham aan de kat gegeven. Weet ik veel dat het eventueel, potentieel heel misschien gevaarlijk kan zijn :').

Ik heb echt dagen in de rats gezeten tot de DA mij vertelde dat de ziekte veroorzaakt door de bacterie in varkensvlees in NL en Europa is uitgestorven :+.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:11

ik heb ze nooit bewust iets gegeven dat slecht voor ze is. het is wel eens gebeurt dat ze zelf iets snaaien of een bord aflikken waar het op heeft gelegen

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:12

Ik heb eigenlijk nooit geweten dat dit allemaal giftig is voor honden. Die van ons krijgt absoluut geen chocola, omdat ik weet dat ze er dood van (kunnen) gaan. Maar hij krijgt bijvoorbeeld wel een paar keer per week wat aardappelschillen. Nooit geweten dat dit ook slecht is. Voor de rest krijgt hij geen mensen eten, hooguit een klein stukje biscuitje of een boterham. Nu ik trouwens gelezen heb, krijgt hij nooit meer 1 van de bovenstaande giftige dingen!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:15

kippenbotten: bereide kippenbotten bedoel je.......want regelmatig hier rauwe kippennekken gegeven.....en dat wordt zelfs op hondenforums aangeprezen........

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:15

oh oeps.. onze hond kreeg regelmatig ui, druiven en champignons..

rabin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:17

ik wist ook niet dat druiven giftig zijn. Hier trekken ze de druiven van de struik en wel bij bosjes dat doen ze al jaren :o
Ga er maar een hekje omheen zetten.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:18

Ojajoh schreef:
kippenbotten: bereide kippenbotten bedoel je.......want regelmatig hier rauwe kippennekken gegeven.....en dat wordt zelfs op hondenforums aangeprezen........

Ik moet eerlijk bekennen, geen idee. Ik ben zelf niet zo van de verse voeding, dus daar ga ik me echt niet in mengen :+ Daar weet ik gewoon niets van, ik ben echt van de a merken droge brok :Y) Ook al weet ik dat ze dat in het "wild " niet eten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:20

Nope, ze krijgen bovenstaande geen van allen. Gitta (onze Kooiker) heeft één keer een reep extra pure chocola te pakken gekregen. Was niet best := Hond doodziek, met spoed naar de DA waar ze een braakmiddel kreeg. "Nou, dat is eruit. Doettie het vast niet nog een keer." aldus de assistente. En hop, daar ging de uitgebraakte chocola zo weer naar binnen :9 :') Ze is er best heel beroerd van geweest, ook toen de chocola eruit was. Sindsdien ligt dus alles achter slot en grendel.
Enige wat de katten hier wel eens krijgen en wat niet onder 'standaard' valt zijn Lu-crackers want die zijn zóó lekker aldus onze Franse vondeling. Minoes is dol op krentenbollen en bakjes waar zuivel in heeft gezeten zijn ook niet veilig. Verder krijgen ze niks.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:28

Ik wist alleen dat chocola slecht was, voor de rest wist ik niet! :o
Ik geef mijn kat sowieso alleen kattenvoer, de rest vindt ze toch niet lekker en eet ze niet, behalve kipfilet en plakjes schouderham, dat vindt ze wel erg lekker!

Ik zal mijn nicht hier eens wat over vertellen, die hond krijgt echt zoveel wat ie niet mag!

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:31

Mijn hondje krijgt speciale honden chocolade koekjes!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:36

chocolade wist ik, maar de rest niet! pfff mijn hondje is 13 en eet graag druiven! (*bedenkt zich dat ze haar pup vorige week 2x een druif heeft gegeven :o ) door zijn brokken heen krijgt hij regelmatig iets van de avondmaaltijd, ook hutspot ofzo.... gelukkig nooit iets gehad. zal zeker met de druiven rekening houden want ze eten hier graag fruit.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:50

wendy1987 schreef:
Ik moet eerlijk bekennen, geen idee. Ik ben zelf niet zo van de verse voeding, dus daar ga ik me echt niet in mengen :+ Daar weet ik gewoon niets van, ik ben echt van de a merken droge brok :Y) Ook al weet ik dat ze dat in het "wild " niet eten.

Misschien een idee om je er iets verder in te verdiepen dan voor je het op Bokt zet ;) Nu doe jij hetzelfde als wat jij over andere bokkers zegt. :D
Kippenbotten kunnen dus heel goed gegeven worden, mits ze rauw zijn. Overigens zou ik het niet aanraden aan mensen die honden hebben die geen vers vlees gewend zijn.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:22

inderdaad, mijn katten eten ook regelmatig bot van kip (en andere dieren) en dat kan geen kwaad.... (of zouden ze een kip nadat ie gevangen is toch netjes plukken hihi)
heb wel mijn katten ooit eens een druif gegeven, wist toen niet dat het slecht was. Sinds ik het wel weet hebben ze het nooit meer gekregen

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:25

Het gaat om gekookte botten, denk ik. Die worden zachter en gaan daardoor makkelijk splinteren :).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:27

Chocola en noten wist ik wel, maaar druiven??
Mijne is gek op druiven :') Die krijgt ze dus niet meer!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:28

Jeetje, Chocolade wist ik wel , maar druiven? laat mijn hondje nou gek zijn op druiven... die krijgt ze dus niet meer...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:33

Mijn honden eten wel eens een druif of een stukje ui wat valt. In die kleine hoeveelheden is dat ook geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:34

kippenbotten krijgen ze gewoon , al vele jaren nooit last van. allleen de kleinste mag het niet :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:36

Hond van een vriendin van mij heeft eens een enorme reep chocola opgegeten. Reep was 30 cm lang..
wij in paniek de dierenarts gebeld. en die zei alleen; Oh dat loopt wel los zal misschien even gaan overgeven.. verder niets. En dat was ook zo.