Eetprobleem Jack russel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

An1985

Eetprobleem Jack russel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 22:50

Ik heb een probleem. Ik heb een super leuke en lieve Jack russel van 9 maanden.

Toen ik haar kreeg wat ze de dikste van het hele nest en ze beukte altijd haar broertjes en zusjes opzij met eten! Ze kregen Royal Canin en aangezien ik niet gelijk haar eten wilde veranderen heb ik dus een zak van Royal Canin gekocht. Ze at helemaal niet goed in het begin maar ik dacht dat ze moest wennen. Dit bleef zo voor weken en toen ze zak op was besloot ik ander voer te kopen in de hoop dat ze dit beter zou eten en ook omdat ik sowieso geen grote fan ben van Royal. Ik ben toen overgestapt op Trainer op aanraden van mijn dierenarts (en de hond die ik hiervoor had at dit ook altijd)

Ook dit at ze niet goed. Ik heb ondertussen nog 2 keer van voer gewisseld maar ze vond niets lekker en ik ben nu dus sinds 2 maanden weer terug bij Trainer. Ze vindt al het ongezonde blikvoer (bijv cesar) heel lekker. Ik ben dit er doorheen gaan mixen om haar goed te laten eten, dit hielp 3 dagen en toen was het weer terug bij af.

Ik heb ook geprobeerd om haar haar eten s ochtends aan te bieden en het 5 min te laten staan, eet ze het niet op weghalen om lunchtijd weer aanbieden en weer na 5 min weer weghalen en ook s avonds. Dit heb ik stug volgehouden en dan eet ze dus alleen s avonds maar ze slaat dan ook rustig 1 of 2 dagen over. Als ze haar brokjes eet moedig ik haar altijd aan en beloon ik uitgebreid. Verder geef ik haar meteen iets heeeeel lekkers als ze het op heeft in de hoop ze de link gaat leggen dat als ze haar brokjes eet iets heel lekker krijgt.

Als ik bij een vriendin op bezoek ben dan jat ze altijd het eten van die hond uit het bakje en dat is hetzelfde voer als ik geef (trainer)
Verder is ze met kerst 2 weken bij een andere vriendin geweest en daar at ze super goed, die heeft nog 2 honden dus als ze niet opschiet eten die haar voer op.

Het liefst zou ik KVV of vers voer gaan voeren en waarschijnlijk zou ze dit lekker vinden ik woon alleen in Italie en dat is hier niet verkrijgbaar. Maar het is toch ook belachelijk dat ze geen enkele brok zou eten??
Ik vind niet dat ze eten moet eten dat niet lekker vindt, dat doe ik zelf nl ook niet maar ik kan moeilijk elke avond voor haar koken!
En om haar elk ochtend en avond een vlees uit blik te geven lijkt me ook niet alles..

Ik baal echt en weet niet wat ik moet veranderen. Ze is niet ongezond dun maar wel slank. Ze heeft wel honger want voor iets lekker is ze altijd in en de loopt op de manege en op straat ook altijd te kijken of ze iets te eten te vindt..
Ze heeft geen probleem met haar darmen en ook geen wormen, ze is helemaal onderzocht door de dierenarts!

Iemand een advies?
Een tweede hond erbij nemen alleen maar om haar beter te laten eten is geen optie!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:59

Ik snap niet zo goed wat het probleem is als ze gewoon slank is en niet dun? Mijn hond is ook geen grote eter, hij krijgt smorgens eten en als hij het niet opeet dan pak ik het weg en dan krijgt hij het savonds weer. Hij is ook slank maar niet dun.

An1985

Re: Eetprobleem Jack russel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 23:01

Het probleem is dat ze wel honger heeft, want als ik haar 2 keer per dag eten zou geven dat zij wilt dan zou ze wel gewoon goed eten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:02

Ik snap niet zo goed dat de hond ook niet iets lekkers krijgt na het eten, het eten zelf zou toch al beloning zat moeten zijn?
Ik heb de indruk dat je er zoveel nadruk op legt en dat de hond de aandacht er omheen wel leuk vindt.
Ik zou het hele gedoe om het eten heen gewoon eens gaan negeren; dus neerzetten en niet meer naar omkijken. Niet meer mengen met ander spul (kennelijk eet ze het zo ook als ze het wel snaait bij een ander) en ook niet meer belonen na het eten.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 23:05

Dus neerzetten en niet weghalen??

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:05

An1985 schreef:
Het probleem is dat ze wel honger heeft, want als ik haar 2 keer per dag eten zou geven dat zij wilt dan zou ze wel gewoon goed eten.

Mijn hond vind andere dingen ( blikvoer, oid ) ook lekker dat eet hij ook altijd op, dat wil niet zeggen dat hij honger heeft.
Mijn vorige hond at ook zo slecht ik heb haar gewoon eten voorgezet smorgens en savonds en at ze het niet op, jammer dan. Na 3dagen kreeg ze honger en waren we voorgoed van dit probleem af.
Verder is 3x daags voeren niet nodig voor een jack russel ik zou dit terug zetten naar 2x daags of 1 x daags.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:11

Don't make a fuss out of it. Oftewel, maak er geen groot probleem van. Gewoon neerzetten en negeren. Eet ze het niet? Dan haal je het na een half uur weg, en pas de volgende voerbeurt weer neerzetten. Geen bijzondere dingen doen, geen aandacht geven, niet belonen, geen snoepjes. Je maakt een veel te big deal van het eten, dus je hond snapt er niets van. Als jij stopt met moeilijk doen dat doet zij dat gewoon ook.

Mijn DH was een pieper met eten, wat ik hem ook voorzette, ik heb alles geprobeerd en werd steeds gefrustreerder, tot ik bovenstaand advies zelf opvolgde, en weg waren de problemen, het was nml MIJN probleem, niet dat van mijn hond.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 23:11

Ik voer haar ook 2x! Dat ik haar met lunch ook gaf was omdat ik haar probeerde te trainen met als ze niet binnen 5 minuten at ik haar voer weghaalde.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:12

An1985 schreef:
Dus neerzetten en niet weghalen??

Ja, maar verder ook compleet negeren. Niet belonen, niet lekkerder maken dan het is. Heb het idee dat je hond er een spel van maakt.
Ik zou dit eens even proberen. Heb er zelf geen ervaring mee, dus of het werkt geen idee.
Succes.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 23:14

Caira schreef:
Don't make a fuss out of it. Oftewel, maak er geen groot probleem van. Gewoon neerzetten en negeren. Eet ze het niet? Dan haal je het na een half uur weg, en pas de volgende voerbeurt weer neerzetten. Geen bijzondere dingen doen, geen aandacht geven, niet belonen, geen snoepjes. Je maakt een veel te big deal van het eten, dus je hond snapt er niets van. Als jij stopt met moeilijk doen dat doet zij dat gewoon ook.

Mijn DH was een pieper met eten, wat ik hem ook voorzette, ik heb alles geprobeerd en werd steeds gefrustreerder, tot ik bovenstaand advies zelf opvolgde, en weg waren de problemen, het was nml MIJN probleem, niet dat van mijn hond.

Ik heb dit al geprobeerd maar dat werkte dus niet! Maar ik ga het weer proberen en en dus niet teveel boven op zitten! Maar dus wel een half uur laten staan en geen 5 minuten??
Ik vind het wel moeilijk want ze eet dan dus rustig 3 dagen niet.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:15

An1985 schreef:
Caira schreef:

Ik heb dit al geprobeerd maar dat werkte dus niet! Maar ik ga het weer proberen en en dus niet teveel boven op zitten! Maar dus wel een half uur laten staan en geen 5 minuten??
Ik vind het wel moeilijk want ze eet dan dus rustig 3 dagen niet.

daar gaat ze echt niet dood van als je maar in de gaten houdt dat ze blijft drinken. En het moet natuurlijk niet te lang aanhouden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:18

nou dan eet ze toch niet, is haar probleem, niet het jouwe. Ze voelt je spanning en daar reageert ze op door niet te eten, want blijkbaar is er stress, en stresstijd is geen tijd om te eten!

Beste methode, zet haar eten klaar op de aanrecht, ga dan zelf eten, zorg dat jouw bord naast haar bak stond op de aanrecht. Ben je klaar met eten? Dan zet je haar bak op de grond en zeg je eet maar. Vervolgens ga je een boekje lezen of iets anders maar je let NIET op haar. Zo merkt ze dat er rust is in het huis en dus ook rust om te eten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:19

An1985 schreef:

tja, als ze mij 10x per dag frikandellen geven zou ik er ook 10 eten. Geven ze mij 10x een nasibal dan zou ik er hooguit eens 1 eten. ;)

Vol is vol natuurlijk en met concurrentie zal ze waarschijnlijk eten omdat ze toch misschien wat voernijd heeft. Eten omdat het op moet en niet omdat ze honger heeft. Wel oppassen in zo'n geval dat ze de andere hond niet aanvalt omdat deze in de buurt van haar eten(bak) komt want dan kan je nare vechtpartijen krijgen.

Is ze geholpen? NIet gecastreerde/gesteriliseerde honden eten vaak al minder dan wel geholpen honden. En dat is zeker niet slechter zolang ze mooi op gewicht zit is het prefect!

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 23:22

Ok bedankt voor de tips, vanaf morgen gaan we het dus zo doen!

Ze is nog niet gesteriliseerd, dat gebeurd over 2 maanden.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:23

succes! :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:24

ik ken het hoor, maakte me ook enorm druk, vooral omdat mijn hond dus WEL inviel. Maar sinds ik me er niet druk meer om maak snapt hij wat de bedoeling is en eet hij gewoon.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:33

Ik heb er geen verstand van (Dat als eerste), maar het eerste wat in mij opkomt; andere bak/andere hoogte/andere plek.
En dan negeren en niet al te moeilijk erover doen :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:43

Creatas schreef:
Ik heb er geen verstand van (Dat als eerste), maar het eerste wat in mij opkomt; andere bak/andere hoogte/andere plek.
En dan negeren en niet al te moeilijk erover doen :)

Wat heeft de bak, hoogte of de andere plek er mee te maken?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:47

Geen idee, maar ik heb het eerder zien werken :)
(Edit: in dat geval stond de eetbak langs een looppadje van keukek/bijkeuken/eetkamer.. Werdt blijkbaar niet gewaardeerd door hond)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:48

Hier precies zelfde probleem
maar hier wel een hond die invalt -O-
Toevallig heb ik van de week hier advies gevraagd
http://www.voerwijzer.com/forum/vraag-o ... dunne-hond

wat ik nu ga doen is een wat "vettere" brok bestellen via internet (omdat in de dierenwinkel niet te bestellen is)
misschien voor jouw ook een optie?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:48

Creatas schreef:
Geen idee, maar ik heb het eerder zien werken :)

lijkt me logisch dat je je hond op een rustige plek laat eten en dat je de bakjes voor een jrt niet hoog neerzet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:49

Heb ik ook gedaan, ging 3 dagen goed, toen at hij weer niet. Zo heb ik 4 verschillende brokken geprobeerd....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:54

Op een gegeven moment krijgt ze echt wel honger hoor en gaat ze gewoon eten :j
Maak je maar niet te druk in elk geval. De meeste goede tips zijn wel gegeven.

Hoe laat je trouwens uit? Voor of na het eten? Either way, kan het misschien een goeie zijn om dat er standaard voor of na te doen. Zo van, na het uitlaten is het tijd om te eten. Is fijner en duidelijker voor je hond :)
Veel van brok veranderen is ook geen goed plan denk ik. Als je hond de oude brok dan zat is weet ze dat ze het gewoon niet meer moet eten om iets anders te krijgen :)

Succes in elk geval!

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:54

Hier nog 1 met een - ik doe net of ik het niet lust probleem -
Heb zo ongeveer alle brokken al geprobeerd en onze Lab houd het rustig 5 dagen vol om niets te eten.
In het begin heb ik me er heel naar over gemaakt, maar nu zet ik de bak neer, en ziet ie maar of hij eet ofniet, als hij echt honger heeft gaat hij uiteindelijk wel eten.
Want over het - niet lusten - ben ik wel heen! hij schooierd als een malle ( gaat dus nu ook steeds op de gang als wij gaan eten ) wil alles eten wat wij eten, tenzij hij iets niet lust spuugt hij het uit..Als ik de brokken 1 voor 1 als spelletje over de grond slinger eet hij ook zo de bak leeg, dus niet lusten geloof ik gewoonweg niet meer.. Hij kan nu kiezen of hij eet zn brokken of hij eet niets.
Het is me wel goed iedere keer die strijd .. hij kan 24/7 bij zn eet & drink bak dus hij eet maar lekker als hij honger heeft.. en uiteindelijk doet hij dat ook wel & ook onze hond is nagekeken en heeft niets..
Het lijkt wel alsof hij gewoon een spelletje speelt van de aanhouder wint.

Ik koop iniedergeval als hij zo doet geen dinner meer, omdat ik na een tijdje de bak op zn kop in de kliko leeg kan gooien zonder dat hij wat gegeten heeft.

Hij lust ze echt wel.. dus ik zou in joun geval ook lekker die bak laten staan, en als hij honger heeft gaat hij vanzelf eten.

( we dachten eerst nog dat het aan de bak ligt, maar na een andere gekocht te hebben zit het em daar ook niet in )

Onze hond is gewoon 'te verwend' en moet nu echt even pas op de plaats doen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:58

moet eerlijk zeggen dat ik no way een hond zou dwingen te eten door uithongering,maar goed,zeker niet jonge honden die hun voeding zo hard nog nodig hebben :n ..

je woont in italie zei je?

je kan bij zooplus blikvoer bestellen wat 100% vlees bevat,mss vind je hondje dit wel lekker,en gaat ze zo wel eten, http://www.zooplus.it/shop/cani/cibo_um ... i/animonda

voor tandsteenvorming hoef je niet bang te zijn dat krijgen ze voornamelijk van brokvoer,maar om te kauwen kan je zowiezo kauwkluiven geven :)

en als je wil zou je best wat vers kunnen voeren met gewoon vlees wat je in de winkels kan kopen,alleen dan moet je wel je een beetje inlezen hoe of wat,maar kip,rund ,konijn is meestal wel te koop en daar zijn vele onderdelen van te voeren ,alleen zal je niet 100% compleet kunnen voeren dus dan is het wel belangrijk dat je een paar dagen per week wel compleet voert.