Konijn nu naar buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn nu naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:29

Hallo allemaal,

ik heb een maand terug 1 konijn(teddy dwerg) naar binnengehaalt omdat deze mager was en was futloos en niet goed aan wou sterken in de groep.
Intussen heeft ze weer genoeg energie. En verveelt ze zich dood in haar tijdelijke hokje. Ze was een grote ren gewent.
Alleen ze zit in een gedeelte waar het net zo hard vriest als buiten. De honden willen er 's nachts al niet meer slapen.
En ze zit lekker in wintervacht.

Zou ze eventueel naar buiten kunnen? Ze komt dan in een groep terecht van 3 konijnen + nachthokken die goed zijn geisoleerd en veel hooi en stro en zaagsel inligt.

Of is het verstandiger om haar nog even binnen te houden? En ik 's nachts wakker liggen van het lawaai en gestamp die ze maakt :P

Bluebontje

Re: Konijn nu naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:41

Ik deed haar niet naar buiten nu. Als de temperaturen wat hoger worden
misschien.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:43

Een maand geleden was het gewoon nog warm, te warm voor de tijd van het jaar. Als het nu vorige week of kleine 2 weken geleden was had je kunnen overwegen. Nu niet meer. Ze heeft de vrieskou niet meegekregen. Ach nog 1-2 weekjes en dan is het hele vriesfeest weer over.

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:45

Nee niet doen hoor, is nu een veel te grote overgang.
Beter even wachten en als het wat warmer gaat worden lekker weer naar buiten.
Voor wat betreft de herrie in de nacht, een deken/handdoek over het hok wil nog wel eens helpen. (hij moet uiteraard nog wel lucht krijgen)

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:01

Maar in de aanbouw vriest het net zo hard. Mag haar waterflesje 3 x per dag verwisselen.
Vandaar dus de vraag. En ze zit net zo dik in haar vacht als de rest.

Dus daarom twijfel ik.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:07

Niet doen, echt niet
Het gaat niet alleen door dat het vriest, maar buiten is er wind en binnen niet
Buiten is het veel te koud om haar nu naar buiten te doen

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:12

Niet doen die overgang is voor je konijn veel te groot. Wacht misschien lees ik het nu verkeerd? Ze zit nu in de aanbouw en daar viest het ook? Afhankelijk van de warmte/kou daar moet je even bepalen of ze naar buiten kan. Hangt er dan ook vanaf waar het hok staat en of ze een beschut plekje heeft bijvoorbeeld een nachthok. Als de overgang niet te groot is kan ze best bij de rest.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:22

ik zou haar wel naar buiten doen, als het op haar huidige stekkie idd net zo koud is
en ze buiten voldoende mogelijkheden heeft om uit de wind te gaan zitten...lekker doen

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:33

Kan je haar wel zo weer bij de anderen zetten? Mijn konijnen waren 1 dag uit elkaar en het was meteen vechten toen ik ze weer bij elkaar zette. Nou was er wel een bij de dierenarts geweest, dus misschien dat ze vies rook. Maar het is nooit meer goedgekomen tussen die twee.

Je kan toch nog even wachten tot het iets minder koud is? Zeker als het konijntje niet zo dik is.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:42

ik zou het risico nu zeker niet gaan nemen!!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:36

Doen wat je denkt met je onderbewust zijn. Soms moet je risico nemen. Heb nu 2 konijnen erbij en weet helemaal niet of het buiten konijnen waren amar hier zijn ze in elk geval wel en gaat zonder problemen (ene zit al hier andere zit in opvang buiten en lijkt het zeker niet koud te hebben buiten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:54

Wat is het naar binnen halen dan? Ik versta onder naar binnen halen, in huis halen. Als ze nu op een plek zit waar het ook vriest, dan kun je haar weer in de ren doen, alhowwel acceptatie door de groep zeker niet gegarandeerd is.
Zit ze zonder vorst dan pas weer naar buiten laten wanneer het boven de 15 graden is buiten.

Dan nog een tip, wanneer je een ziek konijn of eentje in slechte conditie wilt opknappen, is het over het algemeen een stuk verstandiger ze uit de vorst te halen, zekers als ze te mager zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:25

mijn eerste vlaam is diverse keren ziek geweest en diverse keren uit de groep moeten halen. Soms halve dagen bij de groep en halve dagen uit de groep en soms een week uit de groep maar elke keer weer werd ze lief en enthousiast begroet. Konijnen onthouden dus hun maatjes zeker wel langer dan een dag bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:30

Naar binnen halen versta ik onder apart zetten. Maar zeker niet in huis. Gewoon in de aanbouw. Hier vriest het net zo hard als buiten. Maar kon ik haar beter in de gaten houden.
En deur stond overdag altijd los. Zodat de honden eventueel in de aanbouw kunnen liggen als ze buiten waren. En onze Berner is graag buiten. Dus het waaide altijd behoorlijk wind naar binnen.

Acceptatie is in deze groep geen probleem. Heb gelukkige geen dominante konijnen. Dus dat zal absoluut geen probleem zijn. Deze is ook als laatste aan de groep toegevoegd zonder enig probleem. Na een uurtje lag ze al lekker tegen de anderen aan.

Maar vind het zo sneu dat ze alleen zit. Ga nog even goed nadenken :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:49

Als jij in je ren een nachthok/schuilhok hebt waar ze ook uit de wind ed kan zitten en het verschilt max 5 graden zou ik het niet zo'n probleem vinden, maar ik denk dat je dat zelf het beste in kan schatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:43

dierenfan schreef:
mijn eerste vlaam is diverse keren ziek geweest en diverse keren uit de groep moeten halen. Soms halve dagen bij de groep en halve dagen uit de groep en soms een week uit de groep maar elke keer weer werd ze lief en enthousiast begroet. Konijnen onthouden dus hun maatjes zeker wel langer dan een dag bijv.

Mijn ervaring is dat dat lang niet altijd het geval is, dat dat niet altijd zonder slag of stoot gaat. Een dag prima, maar een week kan al moeilijk worden, ligt er ook aan hoe groot je groep is misschien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:45

love_western schreef:
Naar binnen halen versta ik onder apart zetten. Maar zeker niet in huis. Gewoon in de aanbouw. Hier vriest het net zo hard als buiten. Maar kon ik haar beter in de gaten houden.
En deur stond overdag altijd los. Zodat de honden eventueel in de aanbouw kunnen liggen als ze buiten waren. En onze Berner is graag buiten. Dus het waaide altijd behoorlijk wind naar binnen.

Acceptatie is in deze groep geen probleem. Heb gelukkige geen dominante konijnen. Dus dat zal absoluut geen probleem zijn. Deze is ook als laatste aan de groep toegevoegd zonder enig probleem. Na een uurtje lag ze al lekker tegen de anderen aan.

Maar vind het zo sneu dat ze alleen zit. Ga nog even goed nadenken :)

Maar dan is temperatuur toch geen probleem, als je konijn gelijk weer geaccepteerd wordt en ze is weer helemaal oke, waarom heb je dan twijfels?