Kater plast in huis, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Kater plast in huis, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 17:11

Ik heb weleens een poes gehad die na verhuizing in huis plaste en dit stopte direct na sterilisatie. Echter is er nu een probleem met een kater (niet bij mij in huis).

Het probleem:
Kater van ongeveer 1,5 jaar plast in huis. Hij is pas geleden gecastreerd (net een week geleden) maar plast alsnog in huis. Komt buiten, gaat op de bak en leeft samen met een oudere poes (zijn geen allerbeste vrienden, kibbelen weleens). Het vooruitzicht was dat de kater tijdelijk in dit huis zou wonen ivm uit het huis gaan van de betreffende persoon en de kat zou dus ook mee verhuizen, er moet voor dit geintje dus wel eerst een oplossing komen. Kat zou binnen blijven, echter is hij door andere bewoners wel naar buiten gelaten. Wat kan er geprobeerd worden als oplossing?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:15

Heb je al Feliway geprobeerd dat werkt super,mijn kat ging ook opeens alles naast de bak doen.Ik had Feliway gehaald, weet niet of ik het goed schrijf? Maar dat doe je in het stopcontact,en na 2 dagen ging meneer weer op de bak.Toen het op was dacht ik laat maar ik haal geen nieuwe en binnen 3 dagen alles weer naast de bak. Ik heb snel een na vul verpakking gehaald.

zonnebloem18

Re: Kater plast in huis, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:18

Zijn medische problemen al volledig uitgesloten door middel van testen van de urine?
Of het grote plassen zijn of kleine plasjes zijn maakt niet uit bij blaasontsteking en kan wel langdurig voor problemen zorgen zelfs nadat de blaasontsteking over is.
Verder altijd verstandig om blij plasproblemen extra kattenbakken neer te zetten met en zonder deksel.

En kat plast nooit zomaar naast de bak hier is altijd een reden voor dit zou ook stress kunnen zijn maar je moet medisch eerst alles uitsluiten.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 17:44

Ja, die zijn uitgesloten :j hij neemt er ook wel echt uigebreid de tijd voor. Het is niet zo dat hij het niet op kan houden en de kattenbak dus niet meer kan bereiken.

Dat ding uit de 1e reactie heb ik bij de poes destijds wel gebprobeerd, werkte niet. Ik denk er zelf zo over dat het ook gewoon moet kunnen zonder zo'n ding want daarmee is de oorzaak niet aangepakt.

Kan het toch iets met de hormonen te maken hebben? Misschien dan toch de verhuizing dat de kater niet meer bij die poes zit? Want dat botert toch niet echt 100%?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:06

kan te maken hebben met de onderlinge strijd tussen de poes en kater. Hij wil een eigen territorium in huis af bakenen waar zij niet mag komen waarschijnlijk. Echter dit lukt hem niet maar hij blijft proberen.
Dat is misschien een optie.
Zien jullie de kater het ook doen? Een poes durft dat namelijk ook gerust te doen.

Castratie is nog heel kort geleden dus kan idd met hormonen te maken hebben. Wel enorm jammer (achteraf praten he) dat hij niet eerder geholpen is.

Ik zou ook rust gevend middel proberen.

Maak de plaatsen waar hij geplast heeft in elk geval nooit schoon met chloor want chloor trekt katten vaak aan.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:32

Hoeveel kattenbakken heb je in huis staan?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:54

Het kan te maken hebben met de onderlinge strijd, maar soms blieft de kat gewoon de korrels van de kattenbak niet (zelf heb ik het met houtvezelkorrels gehad)
Je kan het proberen met andere korrels.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 19:43

Castreren had idd eerder moeten gebeuren :j alleen de kater doet het, poes niet. Kattenbakken staan er genoeg. Hij is het pas gaan doen nadat ie zeker een jaar oud was, korrels zijn wel altijd hetzelfde gebleven. Wat voor iets rustgevends? Stel het ligt aan de hormonen, hoe lang zou het dan ongeveer kunnen duren voordat deze gewoon in normale staat zijn? Gebeurd dat überhaupt wel aangezien ie zo laat pas gecastreerd is? Strijd met poes klinkt best logisch!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:22

ik zou je DA benaderen voor goed rust gevend middel dat misschien zal helpen. Normaal zou ik zeggen feliway of valeriaan druppels (kan ej bij drogist halen) echter als het misschien nog met de hormonen te maken kan hebben dan heeft je DA misschien wel een betere oplossing.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 09:50

Goede tip! Ik zal het eens aan hen doorgeven.