Snel hulp nodig. Kat niet zindelijk te krijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

Snel hulp nodig. Kat niet zindelijk te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 13:11

haay :+

Heb de zoekfunctie al enkele keren gebruikt maar kom er niet aan uit.

Wij hebben vorig jaar juni een kitten van stal meegenomen. Als de dood dat ze werd overreden of dat ze het niet zou redden. Kitten was midden mei geboren en begin/midden juni naar ons gekomen. Wij hebben der met de fles de eerste paar weken gevoerd en daarna zelf standig laten eten. Dit alles ging goed.
Zindelijk maken gaat bij ons meestal vrij makkelijk hebben al vaak katten gehad en meestal gaan het vanzelf. Kattenbak kat erop zetten als ze aan lijken te geven dat ze er op moeten.

Nou bij kitten ook zo gedaan. Sliep de eerste week bij mij op de kamer omdat de andere twee katten nog niet zo vriendelijk tegen der waren. Heb ik met me eigen kat ook gedaan.

Nu het probleem: Het zindelijk maken ging goed. Ze ging op de kattenbak maar plaste ook nog soms op een andere plek. Naja het is een kitten, dus we geven der de tijd. Maar het veranderd niet. Soms is er een week dat het goed gaat en dan ineens zit je op de bank en ruik je weer dat bekende vervelende geurtje. We hebben der laten steriliceren. Dierenarts zei dat Katers hun geur territorium afzetten door te gaan sproeien. Poezen willen soms gaan plassen. Nou prima, moest zowiezo gebeuren. Toen nog de dicussie gehad met de dierenarts. Ze is zo klein misschien dat het niet gaat lukken. Maar we moesten wel.

Maar er is nog steeds geen enkele verbetering. Poepen doet ze prima op de kattenbak (1week terug , 1keer in de keuken gevonden maar kan ook van de andere katten zijn) Plassen gaat meestal op de kattenbak. Maar de bank, het kussen van de hond, de kussentjes op de stoel, jassen die een keer op tafel liggen, het tafelkleed. Maar tegenwoordig is het ook gewoon de vloer waar ze gaat zitten plassen.

Mijn vader is nu op het punt gekomen dat ze haar weg wil brengen. Naar een boerderij dat ze buiten kan spelen, en lekker in het hooi kan slapen. Maar uit deze situatie heb ik der ''gered''. Ik wil haar absoluut niet terug brengen naar een boerderij Het is echt een binnenkatje. Ligt het liefste op de verwarmering op de kussentje te slapen of op schoot.

Wie weet de oplossing?! Help alsjebliefd!

We hebben zo goed als alles geprobeerd. Sprays, schema's om der op de kattenbak te zetten, uurtjes buiten laten, ze heeft geen blaasontsteking enz enz

annepaardoes

Re: Snel hulp nodig. Kat niet zindelijk te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:45

Hoeveel katten hebben jullie en hoe veel kattenbakken? Hoe vaak maken jullie de kattenbak schoon?

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:48

Ik heb dezelfde vragen als annepaardoes :j + hoe weet je dat ze geen blaasontsteking/blaasgruis/iets anders medisch heeft? Is haar urine onderzocht?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:49

Ik zou eerst naar de dierenarts gaan om urine en bloed te laten onderzoeken, het kan zijn dat je kat gewoon ziek is.
Laatst bijgewerkt door princesmax op 05-02-12 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:51

gered ? een kitten met een week of 4 bij de moeder weghalen ? >;) (en alle smoesjes waarom ze zo vroeg weg moeten heb ik al gehoord, don 't bother )
als ze langer daarbij was gebleven,had ze het wel van moeders geleerd.
en nu zit je ermee, en is poes weer de dupe.

zorg voor een schone bak(iedere dag verschonen).met meerdere katten,meerdere bakken. het kaN dat ze zich niet veilig voelt op "andermans "bak.maar het belangrijkste; een schone bak.
jij wilt ook niet waar er een week niet doorgetrokken is.
is poes al geholpen ?
het kan dr hormonen zijn.
en het kan onzekerheid zijn. ze voelt jullie boosheid, of ze is bang/onzeker van de andere katten.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:51

eigenlijk moet ze het van huis uit meekrijgen.. Meestal leert de moeder het ze wel. Wij hebben nu zelf een katje van 3 maand die met 5 weken bij ons is gekomen als weesje (gevonden dus) Gelukkig kende deze het plassen op 1 plek wel.

Mischien toch eens met je neus in de plas duwen? of tot ze het kent alleen in de keuken laten, of andere plek waar de kattenbak staat en waar je geen tapijt hebt zodat je makkelijk kunt schoonmaken.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:52

spicegirl schreef:
gered ? een kitten met een week of 4 bij de moeder weghalen ? >;) (en alle smoesjes waarom ze zo vroeg weg moeten heb ik al gehoord, don 't bother )
als ze langer daarbij was gebleven,had ze het wel van moeders geleerd.
en nu zit je ermee, en is poes weer de dupe.

zorg voor een schone bak(iedere dag verschonen).met meerdere katten,meerdere bakken. het kaN dat ze zich niet veilig voelt op "andermans "bak.maar het belangrijkste; een schone bak.
jij wilt ook niet waar er een week niet doorgetrokken is.
is poes al geholpen ?
het kan dr hormonen zijn.
en het kan onzekerheid zijn. ze voelt jullie boosheid, of ze is bang/onzeker van de andere katten.

Er staat niks bij van dat de moeder nog aanwezig was, in het verhaaltje staat ook dat ze al geholpen is. Beter lezen mischien!

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 14:52

Jep urine en bloed onderzoek is gedaan, kattenbak worden dagelijk leeggeschept en 1/2 keer in de week helemaal. We hebben 3 kattenbakken en 2 daarvan zijn open 1 dicht. Onderzoek was allemaal goed

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:54

dat van geholpen heb ik dan idd.gemist.
maar er staat ook niet dat de moeder er NIET bij was.zelf ook ff lezen dan maar... -:)
ik kan niet gaan raden wat er was, daar kom ik nl. nooit uit.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:54

spicegirl schreef:
dat van geholpen heb ik dan idd.gemist.
maar er staat ook niet dat de moeder er NIET bij was.zelf ook ff lezen dan maar... -:)
ik kan niet gaan raden wat er was, daar kom ik nl. nooit uit.

dan maar gaan speculeren? vind jou reactie nogal bot!

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 14:55

Moeder is overreden vandaar dat we haar hebben meegenome

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:55

heb je pb gestuurd met een interessante link hierover!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:56

Feliway heb je ook al gehaald?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:02

Smoethie schreef:
Jep urine en bloed onderzoek is gedaan, kattenbak worden dagelijk leeggeschept en 1/2 keer in de week helemaal. We hebben 3 kattenbakken en 2 daarvan zijn open 1 dicht. Onderzoek was allemaal goed

En hoeveel katten hebben jullie? Er is namelijk een regeltje voor het aantal kattenbakken kijkent naar het aantal katten. Weet hem zo alleen niet mee uit mijn hoofd.
Daarnaast zou ik toch eerst proberen om de kattenbakken vaker te verschonen. En zijn katten die hun behoefde gewoon niet op een vieze kattenbak willen doen. Misschien gaat de kitten wel eerst alle kattenbakken af en als ze allemaal vuil zijn doet ze het buiten de bak.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:06

Het regeltje voor de bakken is 1+1 dus 2 katten 3 bakken enzo.
Misschien anders grit proberen en heb je genoeg mandjes ed op verschillende plaatsen , ook hoge plaatsen?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:07

mooney1 schreef:
Misschien anders grit proberen en heb je genoeg mandjes ed op verschillende plaatsen , ook hoge plaatsen?

Ja zoiets dacht ik ook al. Voor elke kat een kattenbak plus 1 extra.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:11

De "regel" met hoeveel kattenbakken is 1 per kat + 1 extra. Ik heb zelf twee katten ( 1 van mij en 1 van me vriend ) toen we de katten aan elkaar geintroduceerd hebben, hebben er 3 weken 3 kattenbakken in huis gestaan. 1 die al van mijn kat was, 1 die van mijn vriends kat was en 1 algemene. Na een week kozen ze beiden voor dezelfde bak en bleven de andere schoon, toen hebben we de andere twee weggepakt maar als ze gebruikt zouden worden waren ze blijven staan.

Heb je al ander zand geprobeerd?

edit zie dat bovenstaande mensen al hetzelfde antwoord hadden gegeven.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:11

mooney1 schreef:

klopt. ik heb haar ook een link gegeven waar vanalles op staat over onzindelijkheid bij katten.
http://www.kattenplaza.nl/infoonzindelijkheid

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:24

@spicegirl; wij hebben vaak genoeg kittens opgevangen voor het asiel die gevonden waren en zonder moeder en 3 - 4 weken oud. Ook die werden zindelijk. het kost vaak iets meer moeite, maar het zit er na al die jaren huiskat zijn toch ingebakken. Ik ben met je eens dat kittens waarbij de moeder nog aanwezig is, wel makkelijker zindelijk worden. Wat bij ons dan wel vaak gebeurd is dat kittens zonder moeder sneller op bijv hondekleed, in poezenmandjes en noem maar op, gaan zitten plassen. Maar uiteindelijk gaat hier alles zindelijk weg op een leeftijd van minimaal 10 weken oud.

@TS: kijk of je de poes kan opsluiten in bijv de keuken of bijkeuken waar weinig kleedjes, mandjes enz. zijn waar ze in kan gaan zitten.
Of in een grote bench met een kleedje en kattenbak. Verder: andere kattenbak kopen, andere vulling, mischien ander voer. En soms komt het ook wel door de aanwezigheid van andere katten. Succes!

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 20:07

Even wat duidelijkheid:
Heb der meegenomen omdat ze het duidelijk niet ging redden een kitten zonder moeder langs een drukke weg zonder eten, is vragen om problemen. Wij hadden al twee katten en een hond en een kat erbij was niet gepland.
Langer bij de moeder laten was daarom geen optie.

We hebben nu de oude hondenbench omgetoverd tot katten paleisje, mandje, eten drinken en kattenbak. Ze plast altijd als wij niet thuis zijn. Dus zijn we nu van plan om het net als bij een hond te doen. Als we niet thuis zijn in de bench.

Wij hebben in het begin 4 kattenbakken gehad. De kitten had duidelijk voorkeur aan de open kleine kattenbak hier poepte en plaste zei als enige (maar nog steeds ook buiten de bak). De grote katte bleven bij hun eigen vaste bak. Daarom hebben wij de andere twee weg gehaald.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:52

kittens leren de kattenbak gebruiken door moeder en broers/zussen na te doen. Dit voorbeeld heeft ze niet gehad en vrees voor je dat de gewoonte dat het ook naast de bak kan er nu gewoon in zit. Goed voorbeeld doet goed volgen en geen goed voorbeeld is ook niet te volgen....
Ik denk dat ze niet verder zindelijk is dan het plekje waar ze dus zelf slaapt (hoop ik dan in elk geval) in dat geval is het tijd om ze zeer lang geen kans te geven de fout in te gaan dus idd met bench werken en heel langzaam over naar kleine ruimte en wat groter en groter enz.

Kan ook zijn dat hoe jong ze ook is en hoe rustig ze ook lijkt op deze manier toch strijd met je oudere katten.
Zeer af en toe komen we het in de opvang tegen dat we 2 kittens gelijk plaatsen die bij ons heel goed zindelijk waren en waarvan er 1 kitten na korte perode (bijv. 1 maand) onzindelijk wordt in nieuwe huis. Meestal is het feit van terug laten komen naar de opvang en een huis zoeken zonder aanwezigheid van andere kat de enigste juiste optie.

Weet jij toevallig niet iemand die geen andere katten/dieren heeft en zou willen proberen of ze wel goed zindelijk is bij iemand zonder andere katten/dieren? Dan wel aanraden 2 kattenbakken te nemen en met kleine ruimte te beginnen. Expres 2 bakken zodat ze in elk geval mogelijkheid heeft om apart te poepen en plassen.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:23

Tja.. Ik kan je niet helpen.. Heb ook zo'n kat.. Die doet na anderhalf jaar nog steeds in huis (en ook in de bak)..
Naar wat ik heb gehoord, zou je de kat 2 weken in de bench moeten zetten, met eten/drinken/kattenbak erbij. Of het helpt, weet ik niet. Ik ken iemand die dit heeft moeten doen (kat mocht altijd buiten, maar zijn toen in een appartement gaan wonen, deed in huis, tot dat ze van de DA deze oplossing hadden gehoord, op 5 dagen waren ze er van af).

Ik heb ander zand geprobeerd, ging een tijdje goed.. Maar daarna ook niet meer. Ik doe ook geen moeite meer hier een topic over te openen, volgens bokt ben ik een kattenhater :D

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 13:26

Wij hebben nu een bench voor der waar ze in gaat als wij niet thuis zijn. En om de 3uur als we wel thuis zijn zodat ze dan rustig de tijd heeft om op de kattenbak te gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:31

Mijn kitten had er ook problemen mee. Maar het heeft geholpen om haar op te sluiten in de tuinkamer, waar de bak dus stond, en zo lang dat dat goed ging, dan steeds een extra deur open zetten tot ze overal kon komen. Werkte perfect :j Ze kon het gewoon niet (altijd) vinden.
Wat misschien bij jouw kat zo is is dat ze het niet aan 'voelt' komen zegmaar. Ook dan is het 'opsluiten' een oplossing, dan is ze er dichter bij en an ze alsnog naar de bak. Dan leert ze het weer. Weet niet waar jullie de bak hebben staan en of dat praktisch is, maar hopelijk heb je wel de mogelijkheid om het te proberen. Veel succes in elk geval! +:)+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:11

Feliway heb ik al genoemd is daar al iets mee gedaan?