vreemd gedrag van mijn hondje iemand tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

positiefo

vreemd gedrag van mijn hondje iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 10:11

Mijn Chihuahua hondje van 6, slaapt 's nachts al 6 jaar in zn eigenslaapkamer met zn mand.
's ochtends als we wakker worden doen we de deur open en blijft hij eerst nog een half uur lekker rekken en strekken in zn mand, dan laten we hem uit, en niets aan de hand, al 6 jaar lang niet.

Tot een kleine week geleden, hij wilde 's avonds zn kamer niet in, dus wij gekeken of er wat met zn mand of kleed aan de hand was, maar nikss....

Hij rende er uit, echte panniek.

Hij heeft wel vaker ooit een avond gepiept, maar dat was dan 1x even kort omdat hij misschien dacht nuuuu al slapen.

Mijn moeder heeft hem dus op bed genomen, ik sliep al..
Misschien niet zo handig...?

Volgende avond weer hetzelfde

Dag 3 toch in zn kamer gezet, en na 30 min gaat hij dan toch zn mand in, maar 's ochtends als we waker worden komt hij er heeeel snel uit, normaal bleef hij een half uur chillen in zijn mand, tot hij het tijd vond om te plassen.

Iemand ideeen tips?

Mand op mn kamer zetten?

Groetjes Jennifer

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:24

Is het niet heel koud in zijn kamer? Dat is het enige wat ik kan verzinnen. Onze golden retriever met berenvacht komt nu ook graag bij ons liggen omdat het vloerkleed warmer is dan de tegels.

EDit: zodra het warmer wordt vertrekt hij ook altijd vanzelf weer.

positiefo

Re: vreemd gedrag van mijn hondje iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 10:41

Hey, dat dachten we eerst ook, dus een extra plaid, maar dat het door kou komt hebben we uitgesloten, voorheen als hij het koud had wikkelde hij zich in zn fleece plaid.

Groetjes jen

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:52

Wat apart zeg. Ik kan zelf ook niet bedenken waardoor dit zou kunnen komen..

Misschien een ander mandje proberen? Wie weet helpt het wel.

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 14:03

je zal t niet geloven maar dat hebben we dus ooook al gedaan :( Ik snap er echt werkelijkwaar niets van

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:44

Het is toch kouder dan normaal gesproken, misschien heeft ze iets dikkers nodig dan een fleece deken?

Onze Bulldog kan normaal gesproken ook prima tegen de kou, maar vond het de afgelopen tijd toch wat koud in de auto. Dik wollen warm vest (van mij :+ ) omgeknoopt en meneer ging meteen heerlijk slapen! (Terwijl hij daarvoor zat te rillen van de kou)

Verder niet teveel aandacht aan besteden, zelf doen alsof er niks verandert is.

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 17:52

hij heeft een dik kussen en 2 fleeceplaids, Groet jen

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 17:53

oke dankje! alleen vind het negeren zo lastig, t liefst neem ik m vanavond mee naar mn kamer

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:28

Tja, je kan hem natuurlijk meenemen maar denk dat hij dan in de zomer ook nog bij je in bed slaapt :=

Als er niks aan de hand is, is er niks aan de hand dus moet je je ook zo gedragen. Je bent er zeker van dat hij het niet koud heeft en verder is er niks anders aan de kamer. Hondje kan daar dus net zo lekker liggen als daarvoor, wens hem ook een fijne nacht toe en loop met positieve gedachten weg.

Want als jij ondertussen denkt, aaah arm hondje, dan ziet je hond dat aan je lichaamstaal en denkt dat er iets mis is en zal zich daardoor minder prettig voelen. Gedraag je dus als altijd, daar help je je hond het meest mee :j

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 16:37

helaas is het nog niet opgelost en snap ik er nogsteeds niet van.
Niks helpt :(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:06

leg een matras in de kamer en ga er zelf bij slapen een paar dagen. Kijken of dat helpt. Geef hem alleen in die kamer hetgeen wat hij fantastisch vind (qua knagen bijv.) en ga alleen in die kamer knuffelen,borstelen en spelen bijv.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:40

Heb je het de afgelopen 3 dagen gewoon genegeerd en gedaan of het de normaalste zaak van de wereld is? Of heb je nou de afgelopen 3 dagen van alles geprobeerd en heeft niks geholpen?

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 11:43

niksh eeft geholpen, dus mn moeder heeft m gewoon op bed genomen, tis heel gek, we waren in de keuken, en toen deed ze de deur dicht en toen ging die er ookzo zenuwachtig voor staan, en ik heb ook geprobeerd de mand op de slaapkamer maar hij wil alleen maar bij je.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:40

Tja als je van alles door elkaar gaat proberen, dan werkt ook niks. Kies een methode en houd je daar minstens een week aan. Zoals je nu merkt wordt het eigenlijk alleen maar erger en voelt de hond zich op steeds minder plekken op z'n gemak. (Omdat jullie ook niet op je gemak zijn en onzeker over hoe het probleem aan te pakken)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:46

Sassol schreef:
Tja als je van alles door elkaar gaat proberen, dan werkt ook niks. Kies een methode en houd je daar minstens een week aan. Zoals je nu merkt wordt het eigenlijk alleen maar erger en voelt de hond zich op steeds minder plekken op z'n gemak. (Omdat jullie ook niet op je gemak zijn en onzeker over hoe het probleem aan te pakken)

inderdaad en als je hem steeds op bed neemt heeft het natuurlijk helemaal geen nut.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:01

Iets isolerends onder het mandje doen dat er geen kou in kan trekken en verwarming snachts lekker aanlaten.. Gewoon elke avond het zelfde doen als anders dan waait het vanzelf weer over..

Hier een bullmastiff die al eens spontaan uit zijn bench gebroken is uit paniek (kabouters?).. Ging vanzelf weer over en ligt er nu weer lekker rustig in thuis.. Bij mij thuis heeft hij een mand waar hij in gaat snachts en als de wekker sóchtends gaat en mijn vriend moet werken doet hij zelf de deuren los drukt mijn vriend uit bed en slaapt hij verder bij mij.. (Dit krijg je als je je laat omkopen omdat je denkt dat hij zielig bang en alleen in de hoek van de kamer zit)

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 16:07

DaNkjewel!!

Dus gewoon in de kamer waar hij altijd sliep in de mand, ?
kachel staat nu snachts ook aan, wel niet op 20 ,maar wel aan.

Gr jennifer

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:29

Wij hebben de verwarming altijd aan op 19 graden snachts.. Zeker met deze tempraturen buiten kan het snel afkoelen in de woonkamer! Ik zou isolerend materiaal onder de mand leggen (zorgen dat hij hier niet aan kan gaan kauwen) en ik weet niet waar de mand staat maar het mooiste zou in een rustig hoekje zijn dat hij niet midden in de kamer ligt maar ook niet direct bij het raam.. Ook kan het helpen als je een knuffeltje met jou geur eraan in het mandje legt..? En het klinkt mischien stom maar een klein nachtlampje kan ook nog wel eens helpen ;)

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 08:46

Dat is een goed idee, zo'n nachtlampje! want de kamer is wel heel donker ivm rolluiken, maar dan denk ik, die andere 6 jaar ging t wel goed!
Vannacht trouwens heeft hij maar 2x gepiept en ging slapen,vanmorgen stond ie nog wel sneller op dan normaal, maar de helenacht heeft hij gewoon in zn mandje geslapen, voorheen als wij wakker werden bleef hij nog een half uur chillen, nu komt hij er direct uit

Overdag ligt hij ook gewoon lekker in zn mand en is er niks aan de hand

groet jen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:54

Zorg er in ieder geval voor dat het hondje NOOIT als hij dit gedrag vertoond "beloond" wordt door toch maar mee naar bed genomen te worden. Daardoor versterk je het angstige gedrag alleen maar en worden de problemen erger dan ze ooit waren.

Negeren, of indien nodig zelfs corrigeren is dé aanpak.

Mijn chihuahua x dwergkees zit bijv. altijd te piepen als de kat van de buren in de tuin is, want daar is ze heel bang voor. Negeren helpt niet. Dan wordt 't alleen erger. Ze begint echt heftig te beven en hard te janken en krijsen van angst. Als ik haar dan corrigeer, is ze daarna gelijk stil, niets meer aan de hand.
Honden in een roedel, die niet "normaal" reageren, krijgen ook een interventie van de groep. Een corrigerende "Stel je niet aan! / Doe normaal!" van één van de andere honden.

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 11:53

Dankje! Ben ook blij dat ik vannacht voet bij stuk gehouden heb en hem gewoon in die kamer gedaan heb, er is ook echt niets aan de hand, wat wel zo is, mn vader al enige tijd thuis ivm een operatie, die pakt hem smiddags wel is op en neemt hem op bed, zal het daar vandaan komen? Dat gedrag? Dus kortom aanstelleritus, en zn zin willen hebben.
Ik heb hem ook gezegd hem niet meer steeds op bed te tillen maar hem gewoon in zn mand te laten gaan

Groet jen

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:46

Ik zat net te denken, het heeft afgelopen week heel hard gevroren, en ze zeggen wel eens het vriest dat het kraakt.. Als het hard vriest buiten kan dit een raar geluid geven waar de hond bang en onzeker van kan worden als hij alleen is.. Mischien is dat de reden dat hij bang was het kamertje in te gaan?

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 08:59

heyy

Bangeleyes8

Het is goed gegaan vannacht, ben zo blij!!
Het was dus een kwesie van even volhouden denk?
Hij bleef vanmorgen ook nog gewoon liggen toen we wakker werden, ipv een sprint zn mand uit

groet jen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:50

Misschien roep ik nu iets heel geks maar als ik het eerste probleem zo lees lijkt het alsog het diertje zich pijn heeft gedaan, fleece geeft heel makkelijk statische lading af kan het zijn dat je hondje een flinke schok heeft gekregen van zn eigen kleedje?

Wanneer hij weer in zn mandje kan liggen zonder onprettig gevoel zal het ook gewoon weer voorbij zijn en weer terug gaan naar t oude vertrouwde gedrag :j

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:12

Dat is goed nieuws! Gewoon volhouden en dan duurt het vast niet lang meer dat hij weer lekker gaat rekken en strekken voordat hij gaat plassen :) Hij zal toch wel iets gehoord hebben wat hem onzeker gemaakt heeft..