Hond na 12 jaar alleen, hoe hiermee omgaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Hond na 12 jaar alleen, hoe hiermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 17:31

Gisteren hebben we helaas één van onze hondjes moeten laten inslapen. Dit is helaas allemaal heel snel gegaan (werd woensdag pas écht ziek, we kwamen er gister achter dat hij een enorme tumor in zijn buik had). We hebben hem 's middags rustig thuis laten inslapen, met iedereen erbij, dus ook inclusief onze andere hond (max). Max heeft ook kans gehad om afscheid te nemen van Nolan, maar hij had er totaal geen interesse in.
Tot nu toe gedraagt max zich erg rustig, zelfs tijdens het inslapen ging hij naast de dierenarts plat liggen (terwijl hij normaal een hekel heeft aan de dierenarts en meestal vrij gespannen en waaks is). Hij ligt nu veel te slapen en behalve dat hij rustiger is gedraagd hij zich niet heel anders.
We vragen ons af hoe we het nu zometeen moeten doen met bijvoorbeeld de benches en de voerbakjes. Nolan at altijd uit het voerbakje die in het houdertje samen met de drinkbak zat. Max heeft een los voerbakje. Praktisch gezien is het handig als we max kunnen leren om uit het bakje van Nolan te eten, maar we weten niet hoe en of we hem dat kunnen aanleren.
Ook vragen we ons af wanneer we Nolan zijn bench het beste weg kunnen halen? Kan dat nu al?

Ik denk dat het verder handig is om niet teveel extra aandacht aan max te besteden, maar hem gewoon te laten en dat wij ons gewoon bezig houden met onze dagelijkse bezigheden.

Zouden jullie misschien wat tips kunnen geven hoe we hier mee om moeten gaan?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:49

Ik zou gewoon doen als altijd.Inderdaad geen extra aandacht dit brengt de hond juist in verwarring.
Wij hebben onze 13 jarige hond ook thuis in laten slapen en onze andere hond schonk daar ook haast geen
aandacht aan.Wij hebben ook gelijk de mand opgeruimd.
Ik had ook niet het idee dat zij hem erg miste.Ze sliep inderdaad wat meer.
Wat betreft het voeren gewoon in de bak doen,je hond hecht volgens mij niet zoveel waarden
aan een bepaalde voerbak.Als ze maar eten krijgen :D
Ik heb het idee dat je teveel menselijke emotie's toepast aan je hond. Niet rot bedoelt hoor.
Sterkte met het verlies van Nolan :(:)

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:55

Gewoon doen waar jij al aan toe bent, en laat zijn routine zoveel mogelijk hetzelfde als voorheen.
Toen we onze oude hond hebben moeten laten inslapen kon je eigenlijk niets aan onze jonge hond merken dat hij de andere hond miste of het vreemd vond dat hij nu alleen was. Hij ging gewoon door met z'n leventje.
Het enige wat je wel aan hem kon merken na een tijdje was dat ie toch het gezelschap van een andere hond miste. Hij werd plakkiger naar mij toe en lag meer te slapen.

Meestal projecteren mensen hun eigen rouw-gevoelens op de hond, maar honden kennen naar mijn mening geen rouwproces zoals mensen die kennen. Ze merken alleen dat hun routine nu anders is en als je hond daar gevoelig voor is kan hij daardoor best iets van slag raken.
Ik zou idd zo gewoon mogelijk blijven doen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 17:58

Bedankt voor de reacties :)
Met de voerbak is het meer dat we hem hebben geleerd dat hij dus niet uit die voerbak mag eten, en nu zou dat dan ineens wel moeten. We zijn bang dat hij dan niet wil eten..

We hebben niet echt het idee dat hij het er moeilijk mee heeft dat Nolan dood is, eerder dat hij opgelucht is. Hij had waarschijnlijk ook al veel eerder door dat er iets niet goed was met Nolan..
Wel merk je bij bepaalde dingen zoals bij uitlaten dat hij zich lijkt af te vragen waar Nolan is, dan kijkt hij steeds om..

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:04

feliciaa schreef:
Met de voerbak is het meer dat we hem hebben geleerd dat hij dus niet uit die voerbak mag eten, en nu zou dat dan ineens wel moeten. We zijn bang dat hij dan niet wil eten..

Gewoon geven en weglopen,je merk vanzelf wel of hij het opeet :)