Hoeveel kan een labrador trekken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amira_

Hoeveel kan een labrador trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 17:17

Nu er zo lekker sneeuw en ijs ligt wil ik zoals elk jaar weer met de (houten) slee op het ijs. Vorig jaar trok mijn hond mij een klein stukje op de slee op het ijs. Maar nu zijn we alweer een jaar verder en wil ik eigenlijk wel weten hoeveel een labrador mag trekken?

xJolien

Re: Hoeveel kan een labrador trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:33

Volgens mij is het voor honden zeer slecht om gewicht te trekken, ivm. de botten etc. (denk aan skeeleren achter je hond, schaatsen, sleeen etc)

Ga het in ieder geval niet doen met een normale halsband, want daarmee komt alle druk op de hals te staan. Een tuigje lijkt mij meer geschikt...

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik zou het zelf niet proberen met mijn beesten...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:55

Officieel:

een labrador mag niets trekken, dat is bij wet verboden. Er zijn maar een paar rassen in Nederland waarbij dat wel is toegestaan, en dan nog onder heel strikte voorwaarden. (Ik meen 5 rassen, echte sledehondenrassen)

Overigens weet bijna niemand dit. Als jij een lab hebt die het leuk vindt om een keer een slee te trekken, tsja, ik denk niet dat veel mensen daar wat van zullen zeggen.
Hou er wel rekening mee dat het dier totaal andere spieren gebruikt dan normaal. En dus spierpijn kan krijgen. Bovendien willen labradors nog wel eens vergeten aan te geven dat ze moe zijn. Ik ken echte stuiterbal-labradors, die geven nooit op. (Ik ken ook rustigere overigens)

Kortom, houd het op korte perioden, en gooi er niet te veel gewicht op. (Klein kind op slee, iemand die hond aan de lijn heeft, zoiets.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:57

Volgens mij is het bij wet zelfs verboden om een hond te laten trekken, m.u.v enkele sledehondenrassen.

Dat gezegd hebbende zal een labrador in goede conditie echt wel even een sleetje kunnen trekken met bv. een klein kind er op. Als volwassene zou ik het er niet op wagen, er zijn zoveel andere manieren om sneeuwpret te hebben met je hond.

Edit: Ik zie dat de poster voor mij het ook al noemde. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-12 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:58

Ik zou het niet doen, vooral met het gevaar op uitglijden op het ijs en daar de consequenties van. Nee, het lijkt me echt een plan om af te raden. Gewoon je hond er uit vrije wil op te laten lopen, tja, daar kan ik nog inkomen, maar om iemand nog te moeten trekken, dat is vrijwel onmogelijk op een gladde ondergrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:04

Ik zou het niet doen, ken een flatcoat waarvan de kruisbanden uiteindelijk zijn geknapt door trekken.