DE Wetterhoun in verval.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

edelgold

DE Wetterhoun in verval.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 15:40

De Wetterhoun is een bijzonder nederlands ras .
De fokbasis is erg smal.
De Stabij en Wetterhounclub opgericht in 1947 in Friesland wil zes andere rassen inkruisen bij de Wetterhoun van wege het hoge inteelt percentage, daar mee gaat wel de ras zuiverheid verloren.
Er zijn voor en tegenstanders van dit plan.
Wie is in het bezit van dit oude friese ras en wat vinden jullie van het plan ?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:06

100 procent voor. Eindelijk een ras die inziet dat ze zichzelf kapot fokken als ze de fokbasis zo dun houden.

Hoe vlugger hoe liever. Hoop dat ze anderen inspireren.

troi

Re: DE Wettethoun in verval.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:09

Tja als de keuze is om met een smalle fokbasis je ras naar de kl*ten te laten gaan of andere rassen inkruisen en daarbij proberen om bij het fokdoel te blijven lijkt me de keuze eigenlijk heel eenvoudig! Vers bloed erbij! Maar dat goed reguleren en niet zomaar alles erin mikken, dat zou zonde zijn.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:14

En iedereen die inteelt boven raszuiverheid verkiest, vind ik geen echte rasliefhebber persoonlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:17

Ja, alsjeblieft inkruisen die hap. Het idee van "raszuiverheid" is idioot, en richt veel schade aan. Fok dieren met functionaliteit als leidraad.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:20

Geldt dit dan alleen voor de Wetterhoun of ook voor de Stabij's? Heb niet het idee dat de Stabij's met zo weinig zijn, Wetterhoun kan ik me iets bij indenken...

Ik vindt het persoonlijk erg zonde, het is een prachtig machtig mooi ras dat zo verloren gaat... Maar liever dat dan heel het ras nar de fillesteinen door te dunne fokbasis, uiteraard!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:23

Heb trouwens zelf een Friese Stabij, maar als ik zo de tekst lees gaat het dus alleen over de Wetterhoun. Als ze er rassen als de Stabij, Drent etc. bij gooien veranderd het uiterlijk niet extreem... Welke rassen willen ze als versterking erbij zetten?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:24

Ik vind het zeker geen zonde. Ik vind het juist heel erg verstandig. Het is zonde dat er niet eerder een bredere basis voor het voortbestaan van dit ras opgezet is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:29

Iris82 schreef:
Ik vind het zeker geen zonde. Ik vind het juist heel erg verstandig. Het is zonde dat er niet eerder een bredere basis voor het voortbestaan van dit ras opgezet is.

Ja, maar het is toch uiteindelijk zonde dat dit nodig is?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:31

Ja uiteindelijk wel. Maar minder zonde dan zo door gaan.
Er moest íets gebeuren. Dit is het beste van de 2 opties.
Maar wellicht alsnog zonde. :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:32

100% voor!!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:04

BaileyMix schreef:
Ja, maar het is toch uiteindelijk zonde dat dit nodig is?

Nee, dat is helemaal niet "zonde". Vraag jezelf eens af wát een "ras" eigenlijk is, en hoe de zogenaamde rassenstandaard vastgesteld wordt.

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 23:35

BaileyMix schreef:
maar als ik zo de tekst lees gaat het dus alleen over de Wetterhoun. Als ze er rassen als de Stabij, Drent etc. bij gooien veranderd het uiterlijk niet extreem... Welke rassen willen ze als versterking erbij zetten?

Het gaat alleen over de Wetterhoun.
Er moeit nog een keuze gemaakt worden waarschijnlijk uit de volgende rassen de Labrador Retriever, Chesepeake Bay Retriever.
.De Kroatische Herder (Hvratski ovcar),Amerikaanse Waterspaniel,Epagneul pont auderner,Portugese Waterhond.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:27

edelgold schreef:
BaileyMix schreef:
maar als ik zo de tekst lees gaat het dus alleen over de Wetterhoun. Als ze er rassen als de Stabij, Drent etc. bij gooien veranderd het uiterlijk niet extreem... Welke rassen willen ze als versterking erbij zetten?

Het gaat alleen over de Wetterhoun.
Er moeit nog een keuze gemaakt worden waarschijnlijk uit de volgende rassen de Labrador Retriever, Chesepeake Bay Retriever.
.De Kroatische Herder (Hvratski ovcar),Amerikaanse Waterspaniel,Epagneul pont auderner,Portugese Waterhond.

Waarom dan de Labrador? Dat zou ik echt 100 keer niets vinden, die hebben dan wel een brede foklijn maar worden zelf ook steed slechter, en doorgefokt...

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:54

Als ze het zo aanpakken dat de echte wetterhoun kenmerken voldoende behouden blijven dan maakt het mij niet uit als er wat andere rassen doorheen zouden zitten. Maar toch jammer dat het nodig is.
Ik vind het een geweldig ras, mijn oma en opa hebben meerdere wetterhounen gehad en ik heb altijd gezegd dat als ik ooit een hond kan nemen het een wetterhoun wordt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:34

Eigenlijk maakt het allemaal weinig uit, de factoren die de wetterhun geschapen hebben zijn er niet meer. Deze honden worden (voor zover ik weet) niet meer gebruikt voor het werk dat ze gemaakt heeft.

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 00:28

De Wetterhoun is een jachthond die net als de retriever de jachtbuit bij de jager brengt.
Er moet ook rekening gehouden worden met het karakter van beide rassen.
De wetterhond kan eigenzinnig zijn,en gereserveerd voor vreemden., het is een goede sterke erfhond.
En de Labardor is een vriendelijke hond ,met een sterke wil om de baas te behagen,met een goed temperment.