Rijst nou wel of niet goed voor de hond ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

Rijst nou wel of niet goed voor de hond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 12:27

Hallooo

vaak hoor je dat als een hond diaree heeft er rijst en kip word gegeven .
nu lees je op het internet verschillende dingen over rijst voeren aan je hond .
de ene zegt dat het goed is voor je hond , de andere raad het af .

ik had gehoord dat rijst juist licht verteerbaar was , mijn hond heeft juist licht verteerbaar voer nodig omdat hij het anders niet verteerd .
hier krijgt hij speciale brok voor . nu wou ik sochtends wat gekookte rijst door zijn voer doen.
om hem wat extras te geven met dit koude weer omdat hij vaak buiten is .

maar nu ik al die verschillend dingen lees , vraag ik me af of dat wel goed is ?

welke rijst is het beste om te voeren ?

Iris82

Re: Rijst nou wel of niet goed voor de hond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:39

Het is voor de darmen licht om te verteren maar het is voor de hond niets 'extra's'.
Dan zou ik eerder voor een stuk kip gaan. Dat mag je overigens rauw geven als je wil.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 12:41

okej bedankt , maar op het pak staat dat 75 gram 265 kcl is .
en dat geeft tog juist energie ? of heb ik dat mis ?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:42

Onze hond krijgt al jaren 's avonds gekookte rijst met wat brokjes en/of een half pate pakje. Voor haar werd het aangeraden om 's avonds rijst te geven omdat ze vaak last had van diarree en er dan ook echt vellen enzo in zaten (klinkt erg lekker ja :=) maar zijn dit gewoon blijven doen en het gaat prima, ze is er ook echt gek op.

wij geven de hond gewoon basmati rijst.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:43

Ik heb een keer advies hierover gevraagd aan de dierenarts, die zei dat rijst kan gaan gisten in de buik, en dat het beter is om gekookte kip te geven. Moet eerlijk zeggen dat mijn honden nooit last hebben gehad van gisting als ze rijst hebben gegeten, ze vinden het heerlijk en als ik rijst (of pasta) overhou krijgen ze het!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:47

Wij adviseren op het werk altijd rijst bij diarree. Nooit geen problemen mee gehad. Ik geef het zelf ook regelmatig zo omdat hier alle 3 de honden het lekker vinden. Ze krijgen hier zeker 1 x in de week rijst met bouillon, een gekookt ei en wat blikvoer en dat vinden ze helemaal geweldig en ze zijn het gelijk gewend als ze eens diaree hebben.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 12:49

bedankt ! dus het zou geen kwaad kunnen dat ik hem sochtends wat rijst door het voer geef ?

welke rijst is dan het beste om te gevebn of maakt dat niks uit?

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:54

Rijst is niet slecht voor de hond. Er zitten wel caloriën in, maar dat is op de mens gebaseerd. Wij kunnen groenvoer redelijk verteren, en hond nagenoeg niet. Ze eten wel plantaardig, maar dat komt (oorspronkelijk, lang, lang geleden) uit de organen van hun prooien, en was het al deels verteerd in de zin van dat de celwanden kapot zijn, want dat krijgt de hond niet voor elkaar. Rijst en sperziebonen etc. wordt meer als lichtverteerbare vulling voor de maag gedaan.
Kip zou ik trouwens wel altijd koken. Er zitten daar enorm veel bacteriën op. Laatst kwam na een onderzoek naar buiten dat op 99% van de kip de ESBL bacterie zit, welke resistent is tegen veel antibiotica.

edit: lees nu je post, en ik zou niet weten welke rijst je het beste kan geven. Wij geven in geval van braken/diarree gewoon snelkookrijst, is ook de enige rijst in huis normaal gesproken ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:56

ja heb ook de normale snelkookrijst. Hier krijgen ze nooit rauwe kip of ei. Altijd gekookt. Risico is me veel te groot.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 12:58

Bedankt allemaal ja wij hebben hier ook alleen snelkookrijst .

ik zal het eens proberen :) !