Slaap apneu bij hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Slaap apneu bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:28

1 van onze Malthesers heeft een soort slaap apneu. De medische term is reversed sneezing.
Het gebeurt 's nachts, hij gaat dan ineens echt omgekeerd niezen, dus naar binnen toe.
Hij raakt er erg van overstuur.
De dierenarts zei, dat als hij dat heeft, ik hem moet laten drinken, om te zorgen dat hij gaat slikken. Dit helpt echter niet. Een andere methode is om de keel te masseren of om enkele seconden het neusje dicht te houden (net als wanneer je zelf je adem inhoudt als je de hik hebt).
Het werkt meestal wel en dan kan hij weer slapen. Maar de volgende dag heeft hij allemaal lucht in zijn lichaam. Hij laat boeren, windjes en wil niet eten. Na een dag is hij weer in orde.
De dierenarts kan mij niet vertellen hoe je dit kan voorkomen. Een mens kan zo'n slaap masker op, maar dat gaat helaas niet bij een hond.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Wilawander

Re: Slaap apneu bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:37

Mijn teef heeft het af en toe wat bij haar helpt is even de neus dicht houden of bek openen en even in het midden op de tong drukken. Dan is het weg.

Dat ze zo gast zou ik wel even over leggen met de dierenarts want ik zou dan toch bang zijn voor een maagdraaiing als gevolg hiervan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:36

nog nooit gehoord van lucht in lichaam na reverse sneezing. Weet je zeker dat het daardoor komt?
Ik dacht ook dat een slaap apneu betekende ophouden met ademen (dus geheel stoppen) in slaap

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:38

Ik ken het wel,je kan niets doen om het te voorkomen. Neus dicht houden werkt het best.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:05

dierenfan schreef:
nog nooit gehoord van lucht in lichaam na reverse sneezing. Weet je zeker dat het daardoor komt?
Ik dacht ook dat een slaap apneu betekende ophouden met ademen (dus geheel stoppen) in slaap

Klopt slaap epneu is iets anders als reverse sneezing.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:18

is er al gekeken of het een gevolg is van een allergische reactie ergens op?
kan namenlijk ook daarvan komen

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:30

onze bullen deden en doen het ook regelmatig. Vaak is het maar kort anders doen we ook altijd even de neus dicht en lippen omhoog. Maar eigenlijk moeten ze slikken ik begreep nml dat er een "klepje" in de keel over iets heen schuift. En als ze slikken schiet dat weer terug. Tenminste zo heb ik het toen begrepen

Slaap apneu heeft onze bulldog ook, vind het altijd een beetje eng. Ze "ademd" dan wel door qua buik bewegingen maar niet qua lucht inademen/tot zich nemen...

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:35

De mijne deed het ook een weekje ofzo. Ik hield dan altijd even haar neusje dicht. Het viel me wel op dat ze ermee begon nadat ik de luchtverfrisser hier in huis had geplaatst. Die heb ik er toen uitgehaald en daarmee was het reversed sneezing ook gelijk afgelopen.
Ik weet niet of het met elkaar te maken heeft gehad, maar ik kwam op internet tegen dat ze misschien een soort allergie voor de luchtverfrisser had.

De luchtverfrisser zit er inmiddels wel weer in, maar dan op de allerlaagste stand. Nog geen reactie van mijn dwergkees op gehad.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:00

Iedereen bedankt voor de reacties. Hij is nu weer wat rustiger. Het gaat echt in periodes, de ene keer is het elke nacht en soms een paar weken niet.