kunnen katten tegen de kou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

kunnen katten tegen de kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 18:04

Ik vraag dit omdat we een wilde poes buiten hebben die niet te pakken is.
Ze heeft buiten wel een nachthokje met tochtsluis en is geisoleerd.
daar slaapt ze in op een fleece deken.

ze is 11 jaar en vindt het zo sneu dat dat beesje buiten in de kou zit.
ze loopt wel te miauwen maar laat haar niet pakken.

onze andere katten willen niet eens lang naar buiten .

moet ik haar gedwongen toch proberen te vangen en dan verplicht binnen houden in kamer, want als ik haar boven heb geniet ze daar wel weer van .

of : gaat ze uit haar zelf niet naar binnen dan buiten laten.

wat zouden jullie doen.

ik woon in het noorden en temperatuur is afgelopen nacht gezakt naar -8
(ze leeft overigs het hele jaar buiten.)

Stybba

Re: kunnen katten tegen de kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:06

Als ze zich prettig voelt binnen zou dat natuurlijk het beste zijn. Is ze niet naar binnen te lokken met lekker eten? Als ze verder goed gevoed is (niet mager) en een goede vacht heeft zou ze er tegen moeten kunnen. Ik denk dat ze het zeker zal waarderen als je een goede lading stro of droog hooi in haar nachthok legt. Dat houd nog beter warm dan een fleece denken.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:08

Zolang ze beschut en uit de wind kan liggen redden katten het wel buiten.
Zeker deze kat die een heerlijk hokje met dekentje heeft.
Zorg dat het drinkwater ontdooit blijft en geef desnoods wat extra voedsel.

Ik heb 2 stalkatten, die overigens wel heel tam zijn, die niet in huis mogen.
In onze stal is het net zo koud als buiten, alleen is het wel tocht en wind vrij. De katten slapen lekker op het hooi, ik zorg dat ze water hebben en geef ze wat extra vlees en ze redden zich prima hoor. Vorige winter toen we echt gek lage temp. hadden hebben ze het ook overleeft.

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:09

Ze zou tegen de kou moeten kunnen. Ze is gewend om steeds buiten te zijn en zal ook een goede wintervacht hebben. Heeft ze ook ergens een plek waar ze droog ligt? Daar zou je evt. wat stro en eten neer kunnen leggen.

De katten op de boerderij waar ik werk, komen ook nooit binnen. Ze hebben een goede vacht en hebben het niet koud. Wel geef ik ze iets meer te eten met dit weer en leg ik wat meer hooi neer, daar gaan ze dan ook echt in liggen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 19:37

ze is niet te lokken met voer.
we laten wel zien voor eht raam he hier ben ik.
doe je de deur open is ze weer weg.
ze krijgt eten naast haar nachthokje (staat droog) en ververs het water smorgens,begin middag, eide middag en laat op avond.
wist niet dat stro warmer is. kan er altijd wat onder doen. en dan de fleece deken er boven op.
ze heeft inderdaad een enorme wintervacht en krijgt voer pseciaal voor oudere katten die buiten leven.
ze is zomers altijd snel mager maar nu ze deze speciale brok krijgt met meer vet ziet ze een lekkere hangzak onder de buik ontwikkeld.

stro warmer als hooi?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:39

Mijn katten hebben vandaag heel veel buiten gezeten en gelegen in het zonnetje. En da's vrijwillig, ze kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten willen. :)

Ik zou mijzefl niet te veel zorgen maken. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:16

mijn kat is al weken niet buiten geweest en vandaag voor het eerst weer een half uur. Raar beest...
Mijn wilde kat (doodgereden helaas) ging met dit weer maar hooguit een 15 minuten naar buiten omdat ze de kattenbak niet wilde gebruiken. IN de zomer was ze juist vaak maar een half uur binnen.

Gewoon lekker laten doen denk ik. Als ze naar binnen wil dan binnen laten.

Hoewel ik de (half?) wilde kat hier de eerste keren letterlijk gevangen heb en opgesloten op mijn slaapkamer voor een 15 minuten, half uur, uur enz. steeds wat langer totdat ze zelf naar binnen durfde te komen. Duurde even maar gezien ze best makkelijk te vangen was toen ze af en toe naar binnen gehaald werd lijkt me dat ze het wel lekker vond.
Toen ze eenmaal zelf naar binnen durfde te komen kon ik ze buiten echt niet meer benaderen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:24

Ik denk wel dat ze er tegenkunnen, vooral als die kat altijd al veel buiten leeft.

Mijn katten zijn trouwens nu met geen stok buiten te krijgen.
Die liggen al weken bij de kachel :')

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:30

Ik heb er 4 en die zitten al jaren buiten :) 24/7. Ze hebben wel de schuur waar ze kunnen slapen, hebben van die bananendozen geïsoleerd, maar hun bakje water was daar ook bevroren :P Allemaal nog gezond hoor :) En de oudste is 10 ofzo :D Ze vreten wel massas :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:40

Als je zorgt voor een beschut plekje en wat extra eten , dan zal het geen probleem zijn voor de poes. Zij zal nu ook een behoolrijke wintervacht hebben. Als ze het echt te koud vindt, zal ze wel naar binnen willen. Ik weet niet of je dat af moet dwingen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:43

Of je stro of hooi neerlegt maakt niet veel uit, als het maar droog is; dus geen voordrooghooi of kuil, dan is stro veel beter. Het gaat erom dat ze er lekker in kan kruipen. De lucht tussen de stengels warmt op als de kat erin zit (hok moet natuurlijk uit te wind staan) en dat isoleert weer goed. Verder het waterbakje een aantal keer per dag ijsvrij maken en wat extra's te eten geven en het komt wel goed. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:30

ik heb haar inmiddels binnen!!! ze ligt nu op onze slaapkamer te slapen en ga even zien wat ze wil maar zolang ze niet zelf naar buiten wil laat ik haar rustig in de slaapkamer zitten.
staat een kattenbak en andere katten kunnen niet op de slaapkamer komen want daar is ze als de doods voor.
ik heb een geisoleerd hondenhokje van ondrhoudsvrij materiaal met tochtschot en staat met de opening naar de muur toe dus staat niet in de windt het gat.
vindt het altijd zo wazig
ze wil graag naar binnen door continu voor het raam te staan(hebben kattenluiken dus ze kan 24 uur per dag zelf naar binnen komen als ze wil) maar zodra ik de deur open doe schiet ze weer weg.
ze is zo bang voor alle andere beesten in huis.
buiten valt het wel mee dan is ze er niet zo bang voor.

ik heb haar wel gedwongen kunnen vangen nu
normaal geproken doe ik dat niet want wil ze niet moet ik dat acsepteren en vindt ze eht niet nodig naar binnen en leg ik me er bij neer maar die temperatuur bhaaaa
hier voorspellen ze sneeuw vrijdag en zaterdag ,zonder -12!!
daarna ietje warmer weer.
hoop zo ie zo dat ze binnen wil blijven .
wil ze echt naar buiten laat ik haar wel gaan .

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:11

De meeste katten houden niet van die echte kou, maar als ze een wintervacht hebben gekregen zullen ze er wel tegen moeten kunnen. Mijn ene kat wil trouwens helemaal niet naar buiten en m'n andere kat maar 2 min per keer. :P Anders zitten ze trillend op de vensterbank naar binnen te kijken, da's ook zo sneu.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 07:24

helaas is ze weer naar buiten
vanacht begon ze aan de deur te klauwen en erg miauwen .
heb het even half uurtje aangezien maar ze hield niet op.
dus heb haar weer naar buiten laten gaan.
ze kiest er zelf voor en dan moet ik dat toch maar acsepteren

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 07:34

Bij onze stalkatten zitten altijd buiten of in de stal, die zijn het gewend. Maar met alle dieren is het zo als ze het gewend zijn dat het dan niet uitmaakt

En als ze idd er zelf voor kiest....zit er niks anders op :D

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:17

Onze stalkatten zijn ook altijd buiten, in weer en wind. :j
Ze zijn het gewend en hebben een flinke laag spek en een dikke wintervacht.
Als ze het koud hebben kruipen ze op de hooizolder of zoeken een tegen de wind beschut plekje achter de strobalen en maken dan een holletje voor zichzelf in het stro en 'graven' zichzelf in.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:34

Of ze zitten in de schuur van de buren verstopt. Als ze dan maar droog en uit de wind zitten, is er niks aan de hand.
Hoewel je onze binnenkatten er anders over zouden denken: die dichterbij de verwarming op een fleece dekentje, hoe beter! :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:38

Naar binnen en naar buiten doen lijkt me slechter dan je kat gewoon buiten houden. Is toch een heel verschil als ze dan weer naar buiten moeten. Onze katten zitten ook 24/7 buiten. Heb een paar holletjes gemaakt met handdoeken en isolatiemateriaal en ze krijgen wat vaker te eten, ze lijken het wel prima te vinden. :)