Kittens: Na hoeveel tijd laten jullie ze buiten lopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Kittens: Na hoeveel tijd laten jullie ze buiten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 15:30

De korte vraag is: als jullie kittens in huis halen, vanaf wanneer laten jullie ze dan buiten lopen? oftewel vanaf hoe lang zijn ze dusdanig aan huis gewend dat ze wel thuis komen? En met welke leeftijd hoef je niet zo bang te zijn dat andere mensen je jonge kat meenemen?

Mijn man roept nml: meteen :+ maar volgens mijn bescheiden mening (ahum) kan dat niet want ze moeten eerst aan je huis wennen.
Volgens mij kun je beste (uitgaand van een kitten van een week of 10 a 12) wachten tot een maand of 6,7,8 dan laten steriliseren/castreren en dan pas naar buiten (na een goede genezing uiteraard)

Hoe doen Bokkers dat over het algemeen?

(Onze jongste kat is enkele maanden geleden overleden. Zoon waarvan de kat was is eerdaags jarig en zou weer graag een eigen kitten willen. Zijn zusje wil ook al jaren eigen kat (ze is 7 en volgens eigen zeggen wil ze dit al sinds ze geboren is :+ ) We overwegen het maar komen niet uit bovenstaand dilemma. Er is ook een oudere kat van 12 in het spel die vrij toegang tot buiten heeft hetgeen ik haar niet wil ontzeggen. Dus het zou erom gaan hoelang we hier de kittens moet opsluiten in huis of het werkbaar zou zijn)

Gelieve hier geen Bokt-discussie van maken over het wel of niet buiten laten lopen van katten. Tevens zouden wij de kittens uit asiel halen en het worden om meerdere redenen kittens en geen volwassen katten...

sliertje

Re: Kittens: Na hoeveel tijd laten jullie ze buiten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:32

Als je een kitten of oudere poes/kat in huis haalt, zou ik 3 tot 4 weken tijd nemen voor ze naar buiten gaan.
Onze poes is al vaak verhuisd, kent het wel en laat ik na 2 weken buiten. De eerste dagen alleen even buiten rondscharrelen, en dan loop ik mee, da volgende dagen wat langer.

Meestal weet ik, als ze ergens van schrikken en terug naar de deur gaan, dat ze weten waar hun huis is.
De deur laat ik dan ook op een kiertje staan als ik met de poes buiten ben.

Ze zijn niet meteen gewend! Je vriend heeft geen gelijk, als je ze meteen buiten laat kunnen ze juist de weg kwijt raken en verdwalen..
Succes!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:34

Met een oudere kat wacht ik meestal twee weken, dan blijven ze meestal wel in de buurt. Onze kittens gaan naar buiten wanneer ze dat zelf willen (meestal met 4 maanden ongeveer), in het begin is het voor zo'n kleintje allemaal zo spannend dat ze meestal toch niet verder dan het terras gaan. Wij hebben trouwens wel heel weinig verkeer voor het huis.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:35

Ik vang kittens op voor het asiel, en wij geven aan nieuwe eigenaren altijd als advies mee: een week of 2/3, 4 als je denkt dat het kitten het nodig heeft. Maar dan zouden ze toch wel goed gewend moeten zijn in huis.
Let inderdaad wel op voordat ze gecastreerd/gesteriliseerd zijn. Vanaf een maand of 5 kunnen ze vruchtbaar zijn en dan wil je niet met een nestje opgezadeld worden. In die zin zou ik ze eigenlijk zodra ze een maand of vijf zijn weer binnen halen tot je ze kunt laten helpen. Eventueel kun je er in die tijd wel met een tuigje mee naar buiten.

Toevallig is gisteren een van onze gastkittens voor het eerst buiten geweest. Aan een tuigje, maar het is een nogal voorzichtig poesje dus na 2 minuutjes rondlopen op het terras wilde ze toch snel even gaan checken of haar huis er nog stond ;). Mijn ervaring is dat juist die jonkies nog niet zo'n zwerfdrang hebben en vooral rondom het huis/in de tuin blijven wandelen, maar ik ben er zelf (mede omdat ze niet van ons maar van het asiel zijn) nogal voorzichtig mee.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:36

Wij doen ook ongeveer 3 weken. Ligt er ook aan hoe je tuin is, of dat je bv aan een drukke weg woont.
Mijn ene kat, was na ongeveer 2 dagen ontsnapt na een verhuizing (hij was toen ca 1 jaar) en kwam gewoon terug..

Jonge katten geven het zelf ook wel wat aan. Die rennen niet ineens weg meestal. Die gaan telkens een stapje verder..

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:38

inderdaad wat je zelf al zegt,
de kitten moet eerst aan het huis wennen en vaak zeggen mensen toch wel de eerste 6 weken binnen houden.
vaak zie je aan de kat zelf ook wel of hij op ze gemak is in huis. dit kan bij de ene kat langer duren dan bij de ander.

als je een kater neemt, zou het wel handig zijn als je hem eerst laat castreren voordat hij naar buiten gaat.
zo kan hij zich in ieder geval niet voortplanten.
en met een poes zou je de eerste periode (als ze naar buiten gaat) de poezenpil kunnen geven en later met mooie leeftijd (maand of 9) laten castreren.

wel zou ik je adviseren als je een kitten(s) neemt de eerste week op proef, omdat je nog een kat heb die de ukkies wel moet accepteren. als het niet goed gaat zit je met een kitten in je mik.

heel veel plezier alvast, je zit vast al die liefe koppie's te bekijken op internet <3

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:38

Meestal ongeveer 3 weken.. toen wij een nestje kittens hadden liepen ze al buiten toen ze 5/6 weken waren.. ze bleven gewoon bij ons op het terras aangezien mams ook bij ons bleef ze durfde ook niet verder.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 15:49

gipsyboy schreef:
heel veel plezier alvast, je zit vast al die liefe koppie's te bekijken op internet <3

Expres nog niet :o anders ben ik verkocht.... :P

Voordeel is dat onze poes al eens aan onze andere kat heeft moeten wennen toen hij als jonge kater in huis kwam. Dat ging prima. Maar dat was 6 jaar geleden toen ze zelf 6 was. Ze is nu 12 en iets uhm... stijver aan het worden. Zowel lichamelijk als mentaal whahaha... dus of we het haar aan willen doen? Weten we ook nog niet. En deze kat heeft als kitten ook moeten leren samengaan met onze andere poes. Dus dat koppelen ben ik wel gewend. Alleen toen wooden we dusdaniog dat de katten in een rek buiten verbleven vanwege druk verkeer langs huis. Er is ook nog een Labrador in huis :P maar die zal alleen willen spelen!!! Dat kan voor de kittens weer errug groot zijn haha.

Ik lees hier alvast heel verschillende tijden. Van enkele weken tot maanden. Tsja, miss ben ik gewoon te voorzichtig. Ik weet wel dat de oude kat echt overal en nergens rondloopt en als die kleintjes dan toch met haar meegaan... gaan ze miss te ver. We wonen erg rustig, waar de kat naar buiten gaat is een doodlopend straatje., Dus er komt hier bijna niks voorbij en anders stapvoets. En hier vlakbij een flink bosje en grasveldje etc.

Man denkt aan 2 katers, ik denk we zien wel wat er zit en waar de kinderen voor gaan. Op proef nemen is een leuk gegeven maar neit emt 2 kinderen die natuurlijk direct verliefd zijn op "hun" kittens.

Lastig he.... Aan de ene kant lijkt het me weer leuk hoor, al mis ik onze Kazi nog steeds erg (was pas 6). Aan de andere kant zie ik wat praktische bezwaren. (Tijd heb ik op zich wel, al roep ik dat altijd haha) Hmmzzzz was manlief er nu maar niet serieus over begonnen....

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:55

Onze kat is destijds als kitten een paar week binnen gebleven, daarna is ze een paar maanden naar buiten gegaan met een tuigje om aan een touwtje en pas na haar sterilisatie mocht ze van mij los naar buiten toen zal ze zo ongeveer een maand of 8 zijn geweest. Ik vond het gewoon "eng" om haar als klein hummeltje los buiten te laten lopen en toen ze wat ouder werd wilde ik het niet ivm eventuele kans op kittens, dus vandaar pas na haar sterilisatie.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:19

Leuk ...... kittens.

Onze dierenarts raadde aan om onze kittens niet buiten te doen totdat ze beide geholpen waren. Dat hebben met onze eerste kittens niet gedaan en deze gingen al gauw best ver van huis. Helaas ook niet zonder gevolgen en ze leven allebei dan ook niet meer. Toen hebben we twee andere kittens in huis genomen die we wel pas buien deden nadat ze geholpen waren.

We hadden toen ook nog een oudere kat, dus het was best even behelpen, maar we hebben er nu wel profijt van. Ze gaan minder naar buiten en eenmaal buiten gaan ze (volgens mij) ook niet ver van huis.

Misschien is wel een verschil dat we niet landelijk wonen.

Met een oudere kat geldt volgens mij de algemene regel een week of 3 binnen houden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:18

Pas naar buiten als ze geholpen zijn EN als het idiote kittengedrag wat weg is. Dus als ze niet speels overal achteraan gaan maar dat ze toch wel wat op het verkeer letten.
Echter de kat hier die altijd los buiten liep is helaas doodgereden en huidige en komende katten zullen nooit meer los op straat mogen lopen. Ze krijgen ruimte genoeg maar wel alleen op eigen terrein.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:20

Ik heb mijn kittens 6 weken in huis laten wennen en het naar buiten gaan langzaam opgebouwd. :)

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:28

Ik liet ze pas na de sterilisatie eruit. Dan waren het ook niet meer van die hummeltjes..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:37

Ik zou ook aanraden om ze pas na de sterilisatie/castratie naar buiten te laten. Dan weet je zeker dat je straks geen nestje hebt. En ze zijn dan genoeg gewend aan julie huis. Zelf hebben wij 2jonge katten pas naar buiten gedaan toen ze geholpen waren. Nu hebben wij er nog eentje lopen die niet naar buiten mag (voorlopig) . Ook zij is geholpen maar door een hersenbeschadiging gauw van slag door stress en paniek. Dus die mag niet los naar buiten. Wij wonen aan een redelijk drukke straat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:42

Werkgroep zwerfkatten Gouda zegt: minimaal vier weken maar het liefst zes :list:

Toevallig zijn allebei de katten bij mijn ouders met de eerste of tweede dag ontsnapt, maar allebei weer terug gekomen. De eerste kat was al 2 jaar, de andere een kitten. De dierenarts raadde ons aan om inderdaad te wachten tot na de sterilisatie of castratie, niet alleen omdat je dan niet per ongeluk een nestje kan krijgen, maar ook omdat ze 2 weken binnen moeten blijven na de operatie. Als ze dan al gewend zijn om naar buiten te gaan is het moeilijker om ze binnen te houden.

Verder, zorg gewoon dat je kat gechipt is. Als jij in een buurt woont waar kittens gejat worden kan je misschien beter even nadenken of je niet beter een oudere kat kan nemen 8)7

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:57

Bij ons een week of 2 a 3 binnen houden, dan 'onder toezicht' in de tuin, dus samen met een paar van ons erbij om te kijken wat ze er van vinden enzovoorts en daarna beginnen met vlak voor het eten naar buiten doen zodat ze wel in de buurt blijven voor als het etenstijd is, dan hoeven we maar met de doos brokjes te rammelen en hun naam te roepen en ze komen naar binnen gevlogen! :')

Dit wordt dan steeds meer uitgebreid en op een gegeven moment komen ze naar binnen als we ze roepen of met de brokjes rammelen of als het donker wordt of gewoon, wanneer ze willen.

Onze poezen gaan wel voor de sterilisatie al naar buiten, dus gewoon als kitten al. wij hebben ook geen kattenbak, ook nooit gehad. Wel een transportbox die we als zodanig kunnen gebruiken indien nodig.
Zodra het voorjaar aanbreekt en de katers zich beginnen te verzamelen voor het huis en gaan joelen laten we ze steriliseren ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 10:19

Magrathea schreef:
Verder, zorg gewoon dat je kat gechipt is. Als jij in een buurt woont waar kittens gejat worden kan je misschien beter even nadenken of je niet beter een oudere kat kan nemen 8)7

Euhm... ik vind de smilie die jij gebruikt een beetje aanvallend en onprettig overkomen. Het is niet zo dat hier kittens gejat worden, maar dat is meer MIJN angst. Je hoort overal wel eens rare verhalen van mensen die een kat of hond (vooral kleintjes en jonkies) stelen of meenemen dat ze denken dat het een zwerver is. Is ook 1 van de redenen dat we geen raskat nemen (ook al zou zoon heel graag een ragdoll willen).

Gechipt worden de kittens sowieso. Dat zijn al mijn dieren.

Voor de rest dank ik iedereen voor de reacties tot nu toe. Mijn gevoel van ze binnen houden tot ze geholpen zijn is wel bevestigd.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:22

Wij hebben de onze pas vorige week voor de eerste keer buitengelaten, en hebben ze sinds augustus (is intussen nog wel heel ziek geweest en gesteriliseerd). Ze is geboren eind juni.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:08

mijn katten worden eerst gecastreerd en gaan dan naar buiten, dat is meestal rond een jaar..
maar 1 kat is nu bijna 2 en die wil nu pas naar buiten, hangt ook van de kat af!