Kuikens!! Wat is wijsheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Kuikens!! Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 22:46

Ja, je leest het goed. Vannacht zijn er 4 kuikens geboren, in de vrieskou... ^) Uiteraard niet geplant. Nu hebben we moederkipgewoon in het kippenhok laten zitten, en de hoek waar ze zit heel goed geïsoleerd en ingepakt met (paarden)winterdekens, stro, strobalen, handdoeken etc. en we hebben er eten en drinken bijgezet zodat moeders niet van het nest hoeft... Uiteraard is de overlevingskans met deze temperaturen niet zo gigantisch groot en daarom vraag ik me af wat nu wijsheid is? De natuur zijn gang laten gaan of zorgen dat ze morgen hier op m'n kamer staan (als ze nog leven)? Of zou in de kantine op stal zetten in een lekker warm nestje genoeg zijn?

Er zit trouwens ook nog een andere kip te broeden op een groot nest, die eieren hebben we niet weg kunnen halen (gevaar voor eigen leven :Y) ) dus tips zijn welkom ongeacht de overlevingskans van het 1e nest!

frunnik

Re: Kuikens!! Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:48

Kijken of je aan een warmtelamp kan komen en die er boven hangen is misschien een idee. Moeten ze dus wel het hok uit.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 22:53

Dus sowieso binnen zetten? Zouden ze 1 nachtje overleven in hun gewone hok of is de kans dat we morgen 4 dode kuikens hebben wel heeeeel groot?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:54

Sowiezo naar binnen. Kuikens hebben warmte echt hard nodig, anders zijn ze zo dood. Dus bij voorkeur met hen of warmtelamp naar binnen toe.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:56

Op zich als ze goed onder mams blijven zitten, en ze zitten zoals jij beschrijft, moeten ze het best een nachtje kunnen overleven, als niet helemaal :) Goed dat je eten en drinken bij mams hebt gezet, dan kan ze gewoon lekker kloeken ;)

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:56

Ik zou ze voor de zekerheid echt binnen halen (stal,kantine,schuur) iets waar de gevoelstemperatuur hoger is dan in de buitenlucht in ieder geval. Kuikentjes zijn kwetsbaar als ze zo klein zijn en hebben echt warmte nodig!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 22:59

Okee dat wordt dan geregeld. Hennetje gaat sowieso mee met de kinders! Is het dan slim om de 2e hen die nog zit te broeden ook alvast naar binnen te halen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:00

Daar zou ik mee oppassen, het verplaatsen van een nest kan ervoor zorgen dat ze het nest in de steek laat. Dus misschien die laten zitten tot de kuiks er zijn, of het risico nemen en hopen dat ze verder broedt.
Wij zijn zo een keer een nest kwijtgeraakt, was erg jammer.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 23:03

Pluttersput schreef:
Daar zou ik mee oppassen, het verplaatsen van een nest kan ervoor zorgen dat ze het nest in de steek laat. Dus misschien die laten zitten tot de kuiks er zijn, of het risico nemen en hopen dat ze verder broedt.
Wij zijn zo een keer een nest kwijtgeraakt, was erg jammer.

Okee, dan laten we die lekker zitten. Is toch een agressief beest dus stel het maar een paar daagjes uit :+ Even een raar vraagje, zou ik ze in de schuur kunnen zetten in een hondenreistas of is dat echt te klein/gek..? Zomaar om warm te blijven in ieder geval het eerste weekje...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:06

Nee, hondenreistas is denk ik echt te klein. Mams moet eventueel kunnen scharrelen, en de kuikjes ook. Vooral als die ook willen gaan eten :) Een grote kartonnen doos ofzo zou wel kunnen, maar er moet wat scharrelruimte zijn :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 23:10

Pluttersput schreef:
Nee, hondenreistas is denk ik echt te klein. Mams moet eventueel kunnen scharrelen, en de kuikjes ook. Vooral als die ook willen gaan eten :) Een grote kartonnen doos ofzo zou wel kunnen, maar er moet wat scharrelruimte zijn :)

Okee. Het zijn trouwens krieltjes, zijdehoentjes geloof ik. Is het heel erg als ze niet echt naar buiten kunnen? Heb namelijk zelf ook kippen dus daar kan ik deze dan niet bij zetten.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:13

Als ze wat rond kunnen scharrelen, al is het maar op wat stro e.d dan kan dat best even. Buiten is er nu ook weinig te pikken voor ze!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:18

Een oud konijnenrennetje kan heel goed dienst doen. Die kun je bv in de schuur zetten, dan zitten ze goed beschut.
Moederkip houdt haar kinders heel goed warm. Eventueel kun je het hokje voor de nacht nog afdekken met een deken ofzo.
Die andere kip kan je laten zitten of verplaatsen,dat kan lukken als moeders goed broeds is. Je kan ook wachten tot de eieren uit zijn gekomen en ze dan verplaatsen.
Heb je niet een lege box of een lege stand die je af kunt sluiten? Dan kun je beide kippen daarin plaatsen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 23:22

Nee onze paarden staan niet in boxen en we hebben al helemaal geen grote stal over :n Maar we hebben wel een soort van kantine en hooi/stro opslag? Zouden ze het daar in kunnen redden? Als we dan een stukkie afzetten ofzo? En kunnen de 2 hennen met kuikens straks bij elkaar in zo'n rennetje of gaan er daan dooien vallen :o De hennen zitten niet echt in dezelfde kliek.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:22

Kennis van ons heeft de kuikens altijd in grote kratten zonder hen en warmtelamp. Ze hebben echt die warmte nodig anders hebben ze echt geen overlevingskans.

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:36

Die hen zorgt wel voor haar kuikens. Ze blijft alleen geen dagen meer op het nest zitten als ze eenmaal uitgekomen zijn. De tip van Bluebontje over een konijnenren binnen zetten is een goede! Denk er wel om dat je het hele handeltje 's avonds, als het donker is, verplaatst om te voorkomen dat moeders de kuikens verlaat. Je zou eventueel ook nog extra een warmtelamp kunnen ophangen.

Hetzelfde geldt voor de nog broedende hen. Gewoon in het donker met het hele handeltje verplaatsen nog voor de eieren uitkomen. Heb je enig idee wanneer die eieren uitkomen? Je kan eventueel met een zaklamp met een wcrol op het uiteinde kijken hoe vergevorderd de vrucht is. Op internet kun je hiervan wel foto's vinden. Kan je ook meteen de onbevruchte eieren verwijderen. Ik zou de hennen niet bij elkaar (of de rest van je kippen) laten zitten, omdat dan de kans bestaat dat ze elkaars/de kuikens doodpikken.

Verder kan je in het vervolg voorkomen dat je kippen zo vroeg broeds worden en eieren uitbroeden door de eieren gewoon dagelijks weg te halen. 'Met gevaar voor eigen leven' zal, als het we het over een krielhennetje hebben, wel meevallen lijkt me. Als je er in het donker mee aan de slag gaat, zal ze waarschijnlijk sowieso niet zo moeilijk doen.

Veel succes en als je nog vragen hebt..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:25

Naar binnen halen inderdaad.
Als de andere hen nog niet te lang zit te broeden zou ik de eieren weghalen.

Je zegt wel dat het ongepland is, maar ondertussen weet je wel dat ze aan het broeden zijn. Je kon de eieren dus wegpakken en dit voorkomen.