Welke kipjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Welke kipjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 13:38

Mijn vriend heeft, na het zoveelste kipziektenieuws, besloten dat wij maar kipjes op de boerderie moeten gaan houden voor onze eigen eitjes en vlees. Nou vind ik dat prima, hartstikke gezellig, hij mag t hok bouwen en verschonen :D maar nu komt dan de vraag, wat voor kipjes? Wat zijn nou mooie kipjes die fijn leggen en ook nog goed vlees geven (ik heb dr weinig verstand van :o, moet me nog wat verder gaan inlezen, iemand goeie links?)? Ik hou zelf wel van aparte printjes, vind bv die kipjes met witte veertjes met een zwart randje aan iedere veer erg mooi.

Waar moet ik verder aan denken? Hoeveel kipjes neem je voor een fijn clubje? Ze komen hier dan op een 20-25 m2 om te scharrelen met een hok en beschutting van coniferen.

Wilawander

Re: Welke kipjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:52

Wij hebben een mengelmoes van van alles. De beste legkippen die wij hebben zijn de kippen die eigenlijk niet echt een ras zijn maar in duitsland gewoon als legkip benoemd wordt. ik denk dat daar alle goede eigenschappen in gefokt worden want ze leggen bijna het hele jaar door. Verder heb ik een australorp en de vorwerk kip die erg goed leggen. Voor het vlees kan ik je geen tips geven want onze kippies mogen oud worden en worden niet opgegeten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:37

De nuttige kippen zijn vaak niet zo heel mooi en de hele mooien (zoals de groninger meeuwtjes en zijdehoentjes) vaak wat minder nuttig (leggen minder en worden niet zo groot).

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:08

Goede leggers zijn hybrides zoals Isa Brown etc. Maar die geven weinig vlees aangezien de meeste energie in de eitjes gaat zitten. Vleeskippen heb ik verder als vegetarier weinig verstand van ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:48

Marans, vrij grote en brede kippen. Leggen wel eieren in een hele aparte eikleur namelijk bijna rood/bruin.
Brahma's, hele grote kippen. Zijn er ook in verschillende kleurslagen.
Barnevelders, zijn ook grote kippen en leggen ook goed. Zijn er ook in verschillende kleurslagen. Let op, wel niet de legkippen die ze barnevelder noemen.

Dan heb je nog de Mechelse koekoek, Bresse en de Amrock kip.

Dat zijn ongeveer de rassen die me invallen die goed bevleesd zijn er regelmatig een lekker eitje leggen.

Voor de ruimte zou ik kiezen voor 5 à 6 kippen voor 25 m2. Dan hebben ze genoeg ruimte en als je gras hebt blijft dan mooi groen.
Op 20 m2 zou ik er 4 à 5 zetten.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:14

Plofkippen! Die zijn echt leuk, weet verder niet of ze eieren leggen. Het lijkt me wel want het zijn kippen

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:17

Eh...?
Plofkippen zijn kippen die na 6 weken door hun pootjes zakken en uit hun lijden verlost moeten worden. Tevens leggen volgens mij geen eieren, want alle energie gaat in spierproductie zitten. Plofkippen zijn een triest product van de moderne maatschappij en zijn niet bepaald leuk om zelf te houden lijkt mij...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:20

Plofkippen zijn vleeskuikens, die worden geslacht voordat ze eieren gaan leggen dus dat schiet niet op Apple. Sowieso zijn kippen vaak helemaal niet zo lekker meer na een jaar leggen. En kippen gaan vaak pas leggen vanaf 20 weken dus tel uit je winst. Ik zou een kippenras nemen dat aardig legt en redelijk broed en af en toe wat eieren van wat vleesrassen kopen als één van de kippen broeds is. Dan heb je én je eieren én je vlees.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:22

Wij hebben brahma's. Mocht je nog een haan willen..... onze Kees is een haantje van November 2011. Leuk beest hoor!!! maar we hebben al een haan...... je mag hem zo komen halen....

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:22

Ik denk dat zij met 'plofkippen' zijdehoenders bedoeld? Tenminste, zo noemen wij altijd de plofkippen. :)

Wij hebben vanalles wat rondscharrelen.
Maar het meeste hebben we Zilver, goud & geelwitpellen. Goede leggers, goed broeds en ze hebben ook wel aardig wat vlees.. De kuikens fokken we op, de kippen verkopen we en de handen die we slachten zitten meestal op een 500 tot 700 gram. Voor zijn tweetjes dus meer dan zat! We hebben ook lakenvelders, alleen de kip is heel slecht broeds, dus het is nog niet gelukt om daar zuivere kuikentjes uit te fokken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:24

Ik heb Araucana's, leuke groene eieren. Of ze ook lekker vlees hebben weet ik niet.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:52

Ja, ik weet ook niks van kippen maar plofkipjes zijn schattig. Zielig dat ze na 6 weken door hun pootjes zakken!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 14:18

Dank jullie voor de reacties :D Er zijn wel erg veel leuke kippensoorten zeg..