paard en hond combineren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

paard en hond combineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:11

Voor alle honden+paardenbezitters;

Hoe doen jullie je werkzaamheden die je aan je paard hebt, zoals uitmesten, borstelen, longeren etc. combineren met je hond?
Mijn hond is nu 8 maanden en in het begin dacht ik, nou dat gaat wel vanzelf samen.
Maar dat niet helemaal zo te zijn.

Als ik mijn paarden binnen wil zetten bijvoorbeeld en mijn hond loopt met me mee, dan wordt hij achterna gezeten door mijn paarden of hij zit achter mijn paarden aan...

Met uitmesten heb ik nu wel een systeem wat werkt,
hij mag van mij niet in de stal zelf komen, ten eerste omdat hij mest blijft eten maar ook omdat hij er anders niet meer uitziet en behoorlijk stinkt
Dus hij moet nu buiten wachten en doet dit ook.
Als ik een paard wil borstelen dan loopt de hond ondertussen alle kanten uit en kan ik niet bijhouden waar hij allemaal rondzwabbert...

(sommige vrouwen kunnen meerdere dingen tegelijk, maar ik ben uitzondering denk ik haha )

Ik hoor graag hoe jullie dit doen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:13

Mijn hond loopt gewoon los. Springt de auto in als we heen gaan, gaat lekker scharrelen en als we gaan komt hij vanzelf weer aanlopen. Geen omkijken naar, niemand die last van hem heeft, ideaal. Oh en ook gezellig! Hij komt geregeld even een aai bietsen en wassen tja... dat zal je toch moeten ;)
Is een jack russel * chihuahua kruising.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:34

Thuis laten?

Ik ben even tijdelijk gestopt met paarden toen mijn hond kwam (deed enkel bijrijden/verzorgen) omdat ik 'm uberhaupt niet mee MOCHT nemen naar stal en een 8 weken oude puppie kun je niet uren alleen laten zitten. Nu (meneer is bijna 2) kan dat uiteraard wel, maar ik heb gewoon even de tijd niet voor een paard :P Mocht ik ergens in de toekomst nog een bijrijdpaardje vinden, dan denk ik ook niet dat ik mijn hond mee zou nemen naar stal. Ik zou hetzelfde hebben als jij :') Hond gaat alle kanten op en ik kan niet bijhouden wat ie allemaal uitvreet, en aangezien dat ie nog wel eens graag kattekwaad uithaalt, niet zo'n strak plan :P Had ik een hond die wat honkvaster was, en die niet continue rottigheid uithaalde, dan zou ik 'm gewoon meenemen en lekker laten scharrelen :)

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 17:58

Thuislaten is nog geen optie, hij is nu 8maanden maar kan nog niet echt goed alleen thuis zijn
(gelukkig gaat dit wel steeds iets beter, maar we zitten nu op een half uurtje ongeveer *D )

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:18

Ik heb hier ook een pup van bijna 9 maanden oud (border collie x friese stabij). Ook hem wil ik graag mee naar stal kunnen nemen. Onze hond kan ook bijna geen moment stil zitten en heeft echt heel veel beweging nodig, wat ook precies de reden is dat ik hem juist meeneem (wandeling er naar toe en in zijn hoofd lekker bezig geweest enz.).
Onze hond heeft echter in een heel jong stadium een keer schikdraad geraakt terwijl hij zich aan het opfokken was naar mijn paard, sindsdien heel voorzichtig (gelukkig niet bang meer) bij paarden.
Verder kent onze honds de meeste commando's al perfect (zitten, af liggen, staan, blijven, terug gaan etc), zitten en blijven is eigenlijk een standaard commando op stal. Ben ik met de stal bezig, zal hij moeten wachten (geen mogelijkheid tot scharrelen). Ben ik in de bak bezig, zal hij ook langs de kant moeten wachten. verder tijdens het wandelen en naast de kar kan hij wel lekker mee lopen.
Voor de zekerheid leg ik hem nu nog wel steeds vast aan de riem langs de bak etc, maar dit wil ik verder uitbouwen zodat hij uiteindelijk gewoon rustig los op mij kan blijven wachten.

Het gaat nu op stal steeds beter, hij weet nu ook precies wanneer hij rustig moet zijn en wat hij daar mag en vooral niet mag. Ook het blijven houd hij al steeds langer vol. Hetgeen waar onze pup op stal de meeste moeite mee heeft is als ik even wegloop om wat te pakken, wanneer ik uit het zicht ben wordt hij onrustig en gaat hij piepen.

Ik zou met je hond lekker gaan/blijven trainen. Zorgen dat in elk geval je hond de aandacht bij jou heeft, dat hij netjes met je mee kan lopen, komt wanneer hij moet komen en kan blijven zitten als je dat wil. Dan kun je in elk geval je hond 'sturen'. Oefen ook veel bij de paarden, gewoon simpele oefeningen als even zitten. Uiteindelijk kun je bijvoorbeeld je hond gewoon naast je laten volgen terwijl je je paarden ophaalt, de hond rustig laten zitten wanneer jij aan het borstelen bent en hou je het overzicht. Het is voornamelijk heel veel oefenen en verwacht van een pup nog niet direct te veel en te lang de aandacht, maar werk dit uit.

Dona85

Re: paard en hond combineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:36

Kijk daar kan ik wat mee! De commando's kent hij ook goed gelukkig.
als ik de paarden wil halen, moet ik net het hoekje om van een schuur en ziet hij me inderdaad niet meer, en dan komt hij altijd achteraan! Maar hier heb ik goede tips uit kunnen halen! Dank je!

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:41

Achja, mijn hond is ook voornamelijk nog ondeugend, dat is ook de reden dat hij nu naast de bak (en soms bij stal) nog vast ligt aan de riem. Als ik met mijn paard bezig ben kan ik natuurlijk niet direct naar hem toe komen rennen om hem te corrigeren.
Naast de bak en op stal blijft hij meestal wel goed zitten, maar met deze leeftijd wil ik ook nog niet kunnen verwachten dat hij alles al perfect doet en een kwartier nestjes op zijn kont blijft zitten. Daar heeft hij het in zijn hoofd ook nog veel te druk voor. Dan maar wat vaker corrigeren en belonen tot het goed gaat en ik hem uiteindelijk lekker los kan laten als ik bezig ben.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:47

Mijn drent van 3,5 gaat mee en loopt dan in de wei. Hij gaat ook los mee met wandelen en rijden.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:48

Ik hield mijn hond toen ik nog op een pensionstal stond ook altijd aan de lijn. Als ik ging poetsen of uitmesten oid. Als ik ging rijden zorgde ik dat ik de stal schoon had, en dan hield ik hem even in de stal. Dan ging ie of slapen of kreeg hij aandacht van iedereen die langs kwam en hem ondertussen kende. Maar alleen als ik in de bak ging rijden en niet te lang natuurlijk. Anders ging hij gewoon niet mee. Maar ondanks dat hij niet los kon vond hij het altijd erg leuk om mee te gaan. Hij lag altijd aan een lang touw. Nu heb ik de paarden bij huis dus lopen de honden altijd op het erf :P!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:55

Ik neem de hond ook wel eens mee, nou is hij erg waaks en bang voor andere mensen en neem ik hem alleen mee als ik even ga poetsen o.i.d. Met rijden niet.

Hij mag het weiland van de paarden niet in, maar een ander leegstaand stuk wel, en dat weet hij ook. Met ophalen moet hij wachten en als ik mijn paard heb stuur ik hem vooruit naar stal. Daar mag hij even rondscharrelen en heb ik hem geleerd niet in de stal te komen, en mijn paard er niet uit te komen. Zo kan ik ze allebei in de gaten houden. Als er mensen komen leg ik hem af op zijn 'plaats", dat is de riem met een oud dekje voor de staldeur en dat weet hij ook. Of als het druk is gaat hij gewoon in de auto...

Met wandelen moet hij of naast mij, of voorruit zodat ik beide weer in de gaten kan houden. De hond kent "deze" (links lopen) en daar (rechts lopen) dus als er een auto o.i.d aankomt gaat hij aan de kant.

Ook gaat hij wel eens mee op de wagen, maar dan zorg ik dat mijn vader mee gaat. Hij mag dan ook mee lopen en moet er dan juist achter blijven.

Veel geduld is het sleutelwoord.. Dan komt het wel goed...

Rustig opbouwen, zorgen voor een "vaste plaats" waar de hond zich ook kan terug trekken, in mijn geval een oud dekje en de riem. En de basis commando's moeten er goed inzitten!

Sucses!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:17

mijn golden is nu ruim 1 jaar, gaat vanaf 9 weken mee naar stal, loopt los als ik aan het mesten ben, als ik aan het poetsen ben ligt ie voor de stal te wachten of scharrelt wat in het rond.
als ik buiten ga rijden gaat ie vaak los mee, ook als we over het strand en door het bos gaan.
met paarden uit het land laten doe ik hem in de auto, want we hebben een hond etende shetlander in het land.
maar verder is hij eigenlijk altijd bij me, en als ik even geen zin meer in hem heb stop ik hem in de auto en dan ligt hij heerlijk te slapen.. :z
verder speelt hij op stal veel met de golden retriever die daar woont, dat zijn echt 4 pootjes op 1 stok <3

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:16

Mijn labrador kruising van bijna 3 gaat bijna altijd mee. Toen ze nog wat jonger was, was het vaak wel moeilijker ze luisterden niet zo goed liep vaak voor de voeten en joeg achter de paarden aan. Nu ze wat ouder is loopt ze gewoon lekker los. als ik aan het uitmesten ben ligt ze voor de stal of scharrelt wat in de gangen, en als ik aan het rijden ben loopt ze rondom de bak of speelt wat met de andere honden. Meestal scharrelt ze een beetje rondom het terrein, speelt met de andere hondjes of ligt voor de stal. Gaat prima en ze vermaakt haar prima.