Labradoodle

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zelma

Labradoodle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 19:20

Hallo bokkers,

Voor degene die het niet kennen , labradoodle is een hondenras een kruising tussen labrador/poedel en eigenlijk nog veel meer,
Wat ik me afvroeg , zijn er nog meer bokkers met een labradoodle en willen die misschien een foto posten van hun labradoodle ,
Bij deze :

Nala geschoren ( australian labradoodle f1 ) in amerika geboren en naar nederland gekomen om bij ons te wonen :)
Afbeelding

Nala ongeschoren
Afbeelding

Mlies

Re: Labradoodle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:02

Labradoodles ken ik niet persoonlijk, ik heb wel met een Goldendoodle getraind. Die was afgestaan omdat de fokker had gezegd dat ze niet verharen.. Mevrouw was allergisch en helaas had deze de Golden Retriever vacht gekregen en verhaarde dus ook flink!
Was een blonde, ziet er ook heel anders uit dan jouw doodle. Geen krulletjes, maar meer "punky" haha. Vreselijk leuke hond om mee te werken, heel blij en werkwillig. :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:02

zelma schreef:
,

Voor degene die het niet kennen , labradoodle is een hondenras een kruising tussen labrador/poedel en eigenlijk nog veel meer,

Dat is geen "ras", dat is gewoon een kruising.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:07

Het is wel een ras, maar nog niet FCI herkend.
Er bestaat een standaard voor en een fokprogramma dat aan bepaalde eisen moet voldoen, dus is het wel een ras.
De witet zwitserse herdershond is ook nog niet overal fci herkend en toch bestaat dit ras al lang.

@ TS: leuke hond heb je. Vind hem wel mooier met zijn langere vacht. Heb je een foto waar hij geschoren volledig opstaat ?
Verharen ze nu echt zo weinig als beweerd wordt ? Vind je zelf dat het karakter + eigenschappen overeenkomen met je verwachtingen van dat ras ?

Grtjs

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:13

Zelf heb ik geen labradoodle, maar een klein hummeltje Koningspoedel hier rondspringen. Ik vind de labradoodles en goldendoodles wel verschrikkelijk leuke honden. Ze leren snel en zijn erg werkwillig. Ze worden niet voor niets door de Martin Gaus Geleide- en Hulphondenschool veelvuldig geselecteerd om uiteindelijk blindegeleidehond of hulphond te worden :D :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:44

betadine schreef:
Er bestaat een standaard voor en een fokprogramma dat aan bepaalde eisen moet voldoen, dus is het wel een ras.

Wat een onzin, twee hondenrassen kruisen maakt geen ras, en dat een stelletje keurmeesters daar een standaard voor bijelkaar fantaseren verandert daar niets aan.
(En breek me de bek niet open over over FCI erkenning, en politiek...)

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:52

Dan is de Boomer ook een ras zeker.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:07

Myra87 schreef:
Dan is de Boomer ook een ras zeker.

Evenals de boerenfox :+

Een labradoodle (of goldendoodle) is absoluut geen ras, en wat mij betreft behoeft het ook nooit een FCI erkenning te krijgen. Het is een geinige kruising, niks meer en niks minder.

Op de hondenschool waar ik train is ook een labradoodle. Onze trainer vroeg aan zijn eigenaar wat er nou voor zo'n hondje betaald moest worden. Waarop de man antwoordde: ''Voor eentje met stamboom zit je zo aan de €1800,-''. Waarop ik doodleuk antwoorde: ''Dan wordt je toch flink genaaid, want het is geen erkend ras dus kan er ook nooit een stamboom voor afgegeven worden''. Dat kon die beste man volgens mij niet zo waarderen :+

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:10

Volgens mij was de vraag van de TS niet of het een ras is, maar wie ook een Labradoodle wil of heeft..... Als iemand het een leuke hond vindt, wat maakt het dan uit of het een officieel ras is ja of nee.

Mijn nichtje heeft een Golden doodle en wat een super leuk beest is dat. Hij is erg leuk met kinderen, slim en zoooo lief. Hij heeft alleen lange haren, soort van rasta achting vacht. En hij is erg groot, volgens mij veel groter dan een Golden Retriever.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:13

Kan me voorstellen dat hij dat niet leuk vond om te horen.
In nederland worden wel meer rassen/ kleuren niet erkend hoor!
Zo is de grote poedel harlekijn in NL niet met stamboom te verkrijgen als pup maar in Duitsland worden wel stamboompapieren afgegeven voor deze kleur.....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:38

Kuggur schreef:
betadine schreef:

Wat een onzin, twee hondenrassen kruisen maakt geen ras, en dat een stelletje keurmeesters daar een standaard voor bijelkaar fantaseren verandert daar niets aan.
(En breek me de bek niet open over over FCI erkenning, en politiek...)

Hij is erkend in Australie, Nieuw-Zeeland, USA & Canada. De echte australische labradoodle is gegarandeerd hypoallergeen en heeft stamboek.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:40

Levita schreef:
Volgens mij was de vraag van de TS niet of het een ras is, maar wie ook een Labradoodle wil of heeft..... Als iemand het een leuke hond vindt, wat maakt het dan uit of het een officieel ras is ja of nee.

Mijn nichtje heeft een Golden doodle en wat een super leuk beest is dat. Hij is erg leuk met kinderen, slim en zoooo lief. Hij heeft alleen lange haren, soort van rasta achting vacht. En hij is erg groot, volgens mij veel groter dan een Golden Retriever.

Het zullen ongetwijfeld leuke honden zijn. Maar om dan te praten over rashonden, dat klopt niet helemaal.
Verder vind ik het absurd dat ze zoveel geld durven te vragen voor dus een 'kruising'

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:42

Wij hebben ook een labradoodle, zit ff op telefoon dus kan geen foto plaatsen doe ik vanavond wel.
Onwijs leuk beest is het, verhaart niet, wel gaat het krullende haar vaak klitten als het teveel word. Dus soms word ie geschoren.
We hebben de kleine maat, bruin. :j

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:42

Ik vond ze eerst heel leuk ken ze al een hele tijd, een jaar of 3 geleden stonden ze volgens mij al in de Linda. Nu iedereen ze krijgt vind ik het alweer wat minder, lijkt een hele rage op te komen.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:21

Ik heb dit jaar een nestje gefokt bij mijn labradoodle, misschien in de toekomst wel weer. Ik ben erg fan van de 'kruising' want dat is het wel.

Mijn teef is een doodle met nederlandse bloedlijnen, de vader van de pups heeft volledige engelse bloedlijnen.
Veel van mijn pups zijn naar allergische mensen gegaan. Dan moeten ze uiteraard wel meerdere generatie zijn met de juiste dosis poedel en de juiste vacht, dan gaat dat goed. Ook is er eentje in opleiding tot hulphond.
Ik had blonde, abrikooskleurige en zwarte puppies, 10 stuks.

Het zijn bijzonder slimme honden en erg geschikt als gezinshond.

Helaas heb ik nu even geen tijd voor foto's, van de week wel.

(ik fok geen australische doodles en ben zeer tegen vroegtijdig castreren, voor het geval mensen hier aan denken, mijn pups worden niet gecastreerd/ gesteriliseerd, en voor normaal geld verkocht :j

zelma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 14:41

Mlies schreef:
Labradoodles ken ik niet persoonlijk, ik heb wel met een Goldendoodle getraind. Die was afgestaan omdat de fokker had gezegd dat ze niet verharen.. Mevrouw was allergisch en helaas had deze de Golden Retriever vacht gekregen en verhaarde dus ook flink!
Was een blonde, ziet er ook heel anders uit dan jouw doodle. Geen krulletjes, maar meer "punky" haha. Vreselijk leuke hond om mee te werken, heel blij en werkwillig. :j

waarschijnlijk is het dan niet volgens de richtlijnen gegaan , maargoed daarover kan ik niet oordelen :)

Voor de verdere opmerkingen
klopt jullie hebben allemaal gelijk in nederland is een labradoodle nog geen erkend ras , in andere landen wel,
als je je een beetje verdiept in de labradoodle zul je zien dat het niet zomaar een 'labrador x poedel' is hier zit veel meer genetica achter ,

ook ik zie steeds meer labradoodles , nala word onderhand al bijna 4 wat gaat de tijd snel ,
als ik vanavond tijd heb zal ik een foto van nala posten van haar hele geschoren lichaam,
anders word dit morgen :)

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:50

ik heb een labradoodle multigen (ouders labradoodle x labradoodle) voorloper van de enige echte australian. En de mijne lijkt echt sprekend op jouw hond 2e foto. Ik zal later even kijken of ik een foto kan plaatsen moet zo weg. leuk een topic over de labradoodle. Mijne gaat trouwens ingezet worden als dekreu hij is nu een jaar en 4 maanden dus moet nog even wachten voor hij zijn mannelijkheid mag tonen haha

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:52

Laat ik nog even ingaan op de discussie ras of niet.
Ze zijn ermee bezig, maar je moet wel een 3e generatie Labradoodle hebben.
In Amerika is het al een erkend ras.

Prachtige hond heb je TS, lijkt erg veel op onze poedel.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:50

galley schreef:
Laat ik nog even ingaan op de discussie ras of niet.
Ze zijn ermee bezig, maar je moet wel een 3e generatie Labradoodle hebben.
In Amerika is het al een erkend ras.

Prachtige hond heb je TS, lijkt erg veel op onze poedel.

Volgens mij is het 5 geregistreerde generaties om bij de FCI in aanmerking te komen, plus een ras standaard en omschrijving.
In Duitsland zijn ze hier ook al mee bezig, de labradoodle vereniging is dat. Maar ook zij hebben geen rasstandaard en fokken mag bij hun ook met ongeteste, dus mogelijk, ongezonde honden. Dat is naar mijn idee registreren om te registreren en niet in het belang van 'het ras'.

Apart dat het in Amerika wel erkend is want de FCI is de wereldwijde overkoepelende bond, ook in Amerika.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:56

Wat ik me af vraag waarom koop je dan geen poedel? Zo jammer dat veel mensen nu zomaar gaan kruizen en dat veel mensen voor dat soort kruizingen veel geld uit geven.
Vind de hond van ts wel geinig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:52

zelma schreef:
Mlies schreef:

waarschijnlijk is het dan niet volgens de richtlijnen gegaan , maargoed daarover kan ik niet oordelen :)

Voor de verdere opmerkingen
klopt jullie hebben allemaal gelijk in nederland is een labradoodle nog geen erkend ras , in andere landen wel,
als je je een beetje verdiept in de labradoodle zul je zien dat het niet zomaar een 'labrador x poedel' is hier zit veel meer genetica achter ,

ook ik zie steeds meer labradoodles , nala word onderhand al bijna 4 wat gaat de tijd snel ,
als ik vanavond tijd heb zal ik een foto van nala posten van haar hele geschoren lichaam,
anders word dit morgen :)

Hoe kan een labradoodle nu meer zijn dan een labrador en een poedel? Zitten er stiekum nog meer rassen achter? Als ik een jack russell met een poedel kruis dan is het toch gewoon een kruising jack russell/poedel en geen poerus ofzo met een enorme meerwaarde?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:53

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:54

Ik ken nu meerdere labradoodles nu uit de omgeving hier en ik vind het echt fantastische honden.
Allemaal lief, leuk, super sociaal en enthousiast.
Staat bij mij zeker op de nominatie voor de toekomst.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:56

dierenfan schreef:
Als ik een jack russell met een poedel kruis dan is het toch gewoon een kruising jack russell/poedel en geen poerus ofzo met een enorme meerwaarde?

Oh, als je het maar goed market, kun je er ineens honderden euro´s voor vragen, designerdogs...
Ik zou alleen nog wel een beetje aan de naam werken, poerus...?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:58

overigens: ik kan me er wel in vinden dat mensen deze kruising vaak mooier, leuker, makkelijker vinden dan een labrador of dan een poedel.
Echter waarom dat nu weer op zo'n manier als dit gaat moet weet ik echt niet.

Ik ben absoluut niet tegen kruisingen. Mits die kruisingen maar in eerste generatie komen uit kern!!! gezonde en geteste ouderdieren met stamboom en dat er een afstammelingspapier bij zit die de kruising erop weer netjes aangevuld en doorgegeven wordt.
Dus krijg je dan een soort onherleidbaar bastaard hondjes met uiterlijk zeer divers maar wel met bekende afkomst die allemaal netjes getest en gezond zijn.
Ik heb het idee dat op die manier als er niet naar alle mini puntjes gekeken wordt van tippende oren en te veel/weinig beharing dat we dan eindelijk weer eens goede, sterke gezonde honden krijgen.

Echter deze hype slaat door en mensen gaan maar een dotje doen en verkopen die pups voor veel geld. Daarom al zoveel ellende binnen deze labradoodles. Honden die niet hypo allergeen blijken te zijn, zware afwijkingen in gezondheid dankzij mensen die er alleen geld mee willen verdienen en niet verder kijken enz. gewoon triest.
Werden ze maar eens gewoon normaal gefokt onder toezicht met mensen die er werkelijk verstand van hebben en dan fokken met brede basis en veel verschillende bloedlijnen. Juist met kruisingen heb je des te meer bloedlijnen die je in kan zetten.