Zeiltje voor konijnenhok hangen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen vuilniszak ervoor hangen?

Wel
8 (57%)
Niet
6 (42%)

Totaal aantal stemmen: 14

Sjors

Zeiltje voor konijnenhok hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 18:21

:wave:

Omdat de koudere dagen er weer aan zit te komen open ik dit topic.
Is het nodig om bij de konijnen (bovenverdieping) een vuilnis zak tegen aan te hangen tegen de tocht?
Foto voor beeld:
Afbeelding
Bij het groene gaas komt dan een zeiltje voor te hangen :)

Ik hoop op veel reacties :)
Groeten,
Sjors :evaw:
Laatst bijgewerkt door Sjors op 29-01-12 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zeiltje voor konijnenhok hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:21

ik heb een deken ervoor , niet te warm en zeker niet te koud.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 18:22

Tja... dat heb ik ookal aan mijn moeder gevraagd, maar dat wil ze niet :\

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:23

Ik heb in het nachtgedeelte een bungalow staan zodat het wat warmer is als hij daar in gaat zitten.

aan de onderkant heb ik een grote krat voor de ren staan en aan de zijkant een stuk traanplaats.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:25

Wij hangen met erg koud weer ook een deken (half) over het hok :j
Hebben jullie geen oude deken? Anders koop je er 1 bij de zeeman voor een paar euro ofzo.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:27

Wij hebben zelf het afgedekt met stukken zeil. tegen de wind enzo hebben we een klepje naar beneden er voor hangen (wat overdag omhoog gaat omdat hij verder geen buitenren heeft) en als het vriest wordt s'nachts het hele hok in gepakt met een heel groot zeil zodat het wind dicht is en ze warmte binnen houden :) Het werkt wel bij ons! ook hebben we als het vriest extra stro in het hok en een houtenboogje waar ze onder kunnen zitten voor extra warmte

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:29

Ik heb een oude wollen paardendeken voor het gaas hangen, houdt toch de ergste wind tegen en eventueel sneeuwinval.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 18:39

bedankt voor de reacties :)
Ik heb even een poll toegevoegd, dus als jullie daarop willen reageren... Graag.
Alvast bedankt :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:43

Ik zou er wel wat voor hangen, alleen dan wel op die manier dat ze er niet aan kunnen knagen.

Wij hebben thuis 3 verdiepingen en de middelste verdieping heeft aan alle kanten gaas (hok staat tegen een muur). 1 kant hebben wij het hele jaar door dicht met plexiglas (kant waar de wind op staat uiteraard) de andere 2 kanten hebben wij in de winter ook dicht met plexiglas.
Het voordeel van plexiglas is dat je de konijnen wel kan zien, maar dat er geen wind,regen, sneeuw doorheen komt. De konijnen kunnen op deze manier toch ook genieten van een winterzonnetje als ze dat willen.

Zal even kijken of ik een foto kan vinden dan heb je een idee...

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:44

ik zie dat je een binnenhok heb met een afscherming tegen wind. Dus is deken niet nodig. Konijn gaat er zelf schuilen als het te koud is.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 18:45

Dakario; het hok staat buiten hoor :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:54

Afbeelding
Niet op de troep in en om het hok letten, we waren toen de voilliere aan het verbouwen want dat stuk grond is nu bij het konijnenhok aangetrokken als buitenren.

Ook de snoepstaven in het hok hebben daar met rede gehangen ivm de lange medische geschiedenis van mn ene konijn.

Zoals je kan zien hebben ze 3 verdiepingen en hebben we plexiglas gesneden in het formaat van de vierkante deurtjes met gaas. Door de plexiplaatjes voor het gaas te plaatsen en 4 schroefjes er voor de helft in het hout te schroeven kunnen de glasplaatje niet eruit vallen. (de plaatjes zitten dus klem tegen het bestaande gaas en de 4 schroevjes die voor de helft uitsteken)

Op de bovenste en onderste verdieping is het gaas gewoon open, hierdoor krijgen ze genoeg frisse lucht en kunnen ze zelf kiezen waar ze willen verblijven...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:57

wij hebben een soortgelijke kooi en dan aan de rechterkant een dicht stuk met tussenschot en alleen een doorgang. Dit heb ik helemaal vol zitten met stro. Verder doe ik momenteel niet.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:00

friesiszwart schreef:
wij hebben een soortgelijke kooi en dan aan de rechterkant een dicht stuk met tussenschot en alleen een doorgang. Dit heb ik helemaal vol zitten met stro. Verder doe ik momenteel niet.

Bedoel je mijn hok? Oorspronkelijk zat het deurtje met het dichte stuk dus ook rechts, maar dat hebben we verbouwd ivm de windrichting...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:29

Anoli schreef:
friesiszwart schreef:

Bedoel je mijn hok? Oorspronkelijk zat het deurtje met het dichte stuk dus ook rechts, maar dat hebben we verbouwd ivm de windrichting...

ik heb bovenin een tussenschot, het dichte gedeelte is ook helemaal dicht op een kleine doorgang na. Dit gedeelte heb ik nu helemaal vol zitten met eerst een laag vlas en daarop wel 25 cm stro. Dus echt een holletje waar mijn 2 konijnen dan samen ingaan. Als het nog kouder wordt dan gaat er een dikke winterdeken (van de paarden overheen) als extra bescherming maar nu nog niet.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:31

Ik deed het niet want mijn hok stond tussen 2 muren wind vrij :) maar in jou geval zou ik er zeker wel iets voorhangen :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:34

ik zou er jute zakken voor hangen, schijnt heel goed te isoleren en lijkt me beter te ademen dan plastic zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:36

Ik heb en doe er helemaal niets aan. :)
Ze hebben hooi, een reismand vol stro, en een hoekje (waar ze tegenwoordig helaas geen behoeften meer in doen) met een vrij dikke laag zaagsel. En elkaar! :)
Wel kan je een zeiltje dus ervoor ophangen, maar als ze een hoekje hebben met stro, lijkt het mij prima :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-01-12 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:36

Ik heb niet geselecteerd, omdat plastic nog wel eens aangevreten wordt :+ Zou eerder voor een dekentje gaan, of een oude handdoek ofzo. Weet niet of de wind er recht op staat, anders moet je mss inderdaad met plexiglas aan de gang anders doet een handdoek (of vuilniszak, for that matter) ook niet zoveel.
Hebben je nijnen nog een apart slaaphokje? Zo ja, dan kan je dat ook helemaal volstouwen met oude handdoek enzo. Voldoende eten, en ze hebben het zeker niet koud :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:37

friesiszwart schreef:
Anoli schreef:

ik heb bovenin een tussenschot, het dichte gedeelte is ook helemaal dicht op een kleine doorgang na. Dit gedeelte heb ik nu helemaal vol zitten met eerst een laag vlas en daarop wel 25 cm stro. Dus echt een holletje waar mijn 2 konijnen dan samen ingaan. Als het nog kouder wordt dan gaat er een dikke winterdeken (van de paarden overheen) als extra bescherming maar nu nog niet.

Bedoelde eigenlijk meer dat we dan precies hetzelfde hok hebben, aangezien ik het dichte gedeelte heb omgedraait met het orgineel. En we hebben een verdieping onder het hok erbij gemaakt, zo hebben ze meer ruimte...

Door het plexiglas kan er geen stro uitwaaien en daar heb ik het idd ook helemaal vol met stro zitten :j
en in het nachthok ook helemaal vol :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 19:59

Nogmaals bedankt voor de reacties :)
heb er inmiddels een zeil voor gehangen en gaan kijken voor plexiglas :D
En ze kunnen er niet bij om te knagen, heb er nog een andere laag voliere gaas voor gedaan (daar komen ze niet door heen met hun snuit)
En ik heb er veel hooi ingelegd :)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:30

Slim dat je wat voor het gaas hangt!
Aan de ene kant hebben konijnen vaak al een vacht die dik genoeg is, aan de andere kant is de omschakeling naar deze winterkoude misschien wel erg groot. Een beetje windbreking kan geen kwaad dan lijkt me :) Wij gebruiken voor het kippenhok ook altijd het plastic van de houtzaagselbalen. Voor het konijnenhok gebruikten we een dik deken, wat 's nachts de gehele gaaskant bedekte. Overdag lieten we een streepje over, zodat er nog wel wat licht doorheen kon komen.
Plexiglas is helemaal handig! Wel opletten dat je nog een randje aan de bovenkant open laat, voor de frisse lucht. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:35

ik deed het vroeger wel maar toen wilden ze het hok niet meer in. zonder deken ging het al beter maar veel liever lagen ze in weer en wind en in regen en sneeuw. Of in hun buis waar grond overheen lag.
Nu heb ik een hondenhok met tochtsluis en een tunnel zonder grond erover. Ze liggen heel vaak in de luwte op de tegels tussen de tunnel en de muur van de garage of in de tochtsluis maar meer eigenlijk niet. Hun buitenren is wel deels overdekt maar nog zitten ze graag in de regen.
Bodembedekking heb ik ook niet. Heb wel meerdere konijnen (vlamen) samen.