Kater met twee niet ingedaalde ballen, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

Kater met twee niet ingedaalde ballen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:16

Hai allemaal,

Wij hebben een heel lief katertje geadopteerd, toen we hem adopteerde kregen we te horen dat zijn balletjes niet ingedaald zijn.
Uiteraard zijn we langs de DA geweest voor een check, hij kon de balletjes niet voelen en wil dus niet onnodig opereren, gezien je nooit zeker weet of hij misschien wel al gecastreerd is.

Hij heeft dus het advies afgegeven om het af te wachten. Kijken of hij kater gedrag gaat vertonen of er andere opvallende dingen zijn.

Ik ben nu alleen bang, dat als we dat gedrag ontdekken (bijv sproeien), n dan gaan castreren, het te laat is ivm deze gedragsproblemen. Maar ik wil ook niet dat er onnodig in hem gesneden wordt en er dan op de gok gezocht word naar balletjes die er misschien niet eens zijn.

Katertje is nu zo'n 8 à 9 maanden. Iemand ervaringen/kennis over zulke gevallen? Ik heb ook begrepen dat het vrij zeldzaam is, en kan weinig informatie vinden. En alles wat ik vind, spreekt elkaar tegen, zucht.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:22

hm bij katten heb ik er nog nooit van gehoord, wel een keer een hond in het asiel gehad daarbij was een bal niet ingedaald en die is toen geopereerd omdat hij daar iets van kon krijgen ik weet alleen niet meer wat, volgens mij had hij dan meer kans op een tumor maar zeker weten doe ik het niet.

Anoniem

Re: Kater met twee niet ingedaalde ballen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:24

Kunnen ze het niet op een rontgenfoto zien?

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:47

Volgens mij niet, dacht dat ik daar idd ook naar had gevraagd.

Komt bij honden idd vaker voor, afhankelijk van welk ras tot 11% en bij katten slechts 0.7%..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:02

Ze kunnen het volgens mij via een bloedtest bepalen (aan de hand van hormonen in het bloed) dacht ik.
Tot een jaar kunnen ze nog dalen, daarna is de kans miniem. Operatie is dan wel aan te raden, want met testikels in het lichaam hogere kans op kanker.
In de praktijk heb ik het nog nooit meegemaakt en we hebben toch ruim 8 jaar abesijnen gefokt.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 15:17

Ok, dat van die bloedtest klinkt heel logisch idd. Zal het eens na gaan vragen.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:20

Als het percentage zo laag is zou ik persoonlijk echt wel afwachten... De kans dat het net bij jouw katertje is, is miniem. De kans is daarintegen groter dat het diertje al gecastreerd werd. Kunnen ze geen testen doen? Volgens mij kan dat met GnRH stimulatie bij kleine huisdieren... (dan meten ze of het testosterongehalte stijgt na GnRH)

edit; na controle in cursus gevonden dat ze het bij hengsten doen met een HCG-stimulatietest... Volgens mij moet dat ook kunnen bij katten... Van de kostprijs daarintegen heb ik geen benul,... Het diertje even openleggen op de operatietafel zal waarschijnlijk wel goedkoper zijn, maar dan heb je natuurlijk ook de risico's vandien.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:47

Waarschijnlijk zal een bloedtest duurder zijn dan een operatie, dat is dus een belangijke keus. Als geld geen kwestie is zou je kunnen navragen voor een bloedtest. Het grote voordeel is dat je kat niet onder narcose hoeft.
Wil je liever niet duurder uit zijn zou ik voor de operatie gaan. Een castratie is geen zware ingreep, zelfs niet als de balletjes nog niet ingedaald zijn. Het is nog een jonge kater dus het risico van de narcose is vele malen kleiner dan bij een oude kater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:27

klopkater? :=

geen ervaringen , wel apart

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:00

Ik heb helaas wel ervaring met een destijds jong katertje waarvan een bal niet was ingedaald, erger nog deze zat in de buikholte en omdat de kater bleef afvallen moest deze geopereerd worden, niet zoals een gewone castratie, deze had ie immers al gehad aan zijn andere wel ingedaalde testikel, hij moest geopereerd worden als een sterilisatie bij een poes. Vrij heftig omdat het nogal diep zat maar is er gelukkig goed bovenop gekomen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:22

Kater met 2 niet ingedaalde ballen? Kan. Al gecastreerd? Daar is hij eigenlijk best jong voor, maar kan ook.
Dat de ballen diep in de buikholte liggen, lijkt mij waarschijnlijker. Een castratie is dan ingrijpender. Laten opereren terwijl naderhand blijkt dat hij al gecasteerd is, is natuurlijk ook niet gewenst.
Ik heb mijn kater eerst als dekkater gebruikt. Toen hij ging sproeien, direct laten castreren. Het sproeigedrag was meteen weg. Jou kater wordt is niet in gezelschap met poezen?
Misschien gaat hij wel nooit sproeien. Zelf zou ik dan ook afwachten, tot er een noodzaak komt. Maar in de tussentijd kan je meer informatie over je adoptiekat vergaren.
Misschien is het mogelijk zijn oude dierenarts te achterhalen en daar opvragen of hij gecastreerd is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:19

Hoe lang was hij al in het asiel? Lijkt me zelf vreemd een kat van 7 á 8 maanden die gevonden zou zijn (afstand dan weet je het helemaal zeker) en wel gecastreerd maar niemand die de kat zoekt. Dat klopt niet echt naar mijn idee.

Ik zou het wel weten maar ja, bij ons asiel worden alle katten van deze leeftijd alleen gecastreerd geplaatst en binnenballen laten wij altijd verwijderen voor plaatsing als het eens voor komt omdat hier een grote kans bij komt dat het fout gaat van binnen.

Zou dus zelf niet afwachten maar informeren hoe zeker ze het weten dat hij binnenballen heeft en vervolgens een afweging maken tot wel/niet laten kijken voor castreren of afspraak maken voor castreren.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:55

Even kort (geen tijd), voor alle duidelijkheid het gaat om een kat uit griekenland, die we via een stichting hebben geadopteerd :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 02:10

dierenfan schreef:
Hoe lang was hij al in het asiel? Lijkt me zelf vreemd een kat van 7 á 8 maanden die gevonden zou zijn (afstand dan weet je het helemaal zeker) en wel gecastreerd maar niemand die de kat zoekt. Dat klopt niet echt naar mijn idee.

hmm komt bij ons toch wel vaak voor dat jonkies gecastreerd binnenkomen en niet worden opgehaald.

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 02:14

Ik!
Mijn kater had ook 2 niet-ingedaalde ballen. De DA heeft er nooit een probleem van gemaakt en katje is gecastreerd toen hij 10 maand oud was. Dit hebben ze gedaan door via de buik de ballen er uit te halen. Omdat mijn DA er zo normaal over deed heb ik er (tot dit topic) nooit bij stilgestaan dat het bijna nooit voorkomt..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 02:21

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:50

Juist Nessa, had er zelf niet over nagedacht! :P Eigenlijk zou de dierenarts dit toch moeten weten?? :P

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:53

Ja dit moet een DA ook weten, en zo kun je kijken of ie echt niet ingedaalde balletjes heeft.
Daarom zei ik al, waarom heeft de DA dit niet bedacht....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:38

princesmax schreef:
dierenfan schreef:

hmm komt bij ons toch wel vaak voor dat jonkies gecastreerd binnenkomen en niet worden opgehaald.

Bij ons komen ze maar zeer zelden binnen als ze jong zijn EN gecastreerd. Eigelijk in 9.5 van de 10 gevallen zijn ze niet geholpen. Dit geldt overigens ook voor volwassen binnen komende poezen en katers. Een heel groot deel is gewoon niet geholpen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:40

Ersina schreef:
Kater met 2 niet ingedaalde ballen? Kan. Al gecastreerd? Daar is hij eigenlijk best jong voor, maar kan ook.

Even hierop: 7 a 8 maanden vind ik niet heel jong hoor.
Onze eerste kat is met 7 maanden gecastreerd, nu de tweede is twee weken terug gecastreerd op een geschatte leeftijd van 5 maanden.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 22:15

Ik heb uiteraard geen idee waarom de DA dat niet heeft bedacht. Ga het iig aan hem vragen!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:20

Saffier schreef:
Ersina schreef:

Even hierop: 7 a 8 maanden vind ik niet heel jong hoor.
Onze eerste kat is met 7 maanden gecastreerd, nu de tweede is twee weken terug gecastreerd op een geschatte leeftijd van 5 maanden.

Ja, mijn vriendin heeft ook een dierenarts die al "jong"castreert, maar ik ben vaak verhuist en heb altijd dierenartsen gehad die pas na een jaar, of bij medische noodzaak wilde castreren. Misschien speelt het feit mee dat ik Maine Coons had, die pas heel laat uitgegroeid zijn.
Vandaar dat ik ook "maar dat kan ook" erbij had gezegd.

Overigens las ik ergens dat een asiel direct castreerde. Ook dat ben ik niet gewend, maar men zal wel overal een ander beleid hebben.