vissen doen raar..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle_88

vissen doen raar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 22:47

Hallo! ik heb 2 goudvissen een oranje en een witte. De oranje zit de hele tijd in de witte vis z'n kont te happen,
en ze zwemmen rondjes om elkaar heen.. Dit doen ze zowat de hele dag door. Weet iemand wat dit voor gedrag is?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:49

vissen, nee daar heb ik nooit wat van gesnapt, volgens mij hebben die ook maar 1 hersencel.....

Sjors

Re: vissen doen raar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:51

Hoe groot is je kom?
Kun je ze niet effe in een ander bak/schaal doen, klinkt niet goed :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:58

Knakker schreef:
vissen, nee daar heb ik nooit wat van gesnapt, volgens mij hebben die ook maar 1 hersencel.....

_O-

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:59

haha, of zegt dat meer over mijn hersencellen.... sorry...

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 23:01

Ze hebben wel genoeg zwemruimte ja, hoop niet dat het paargedrag ofzo is
want dan heb ik wel een te kleine kom :D

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:03

Zit de vis achter-onderaan de andere vis te happen of echt aan zijn staart?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:03

Heb jij dan een bak van 1.20 meter lang met goede pomp etc? :)

Als ik dit zo lees denk ik aan stress reactie, te kleine ruimte en te weinig soortgenoten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:10

kom? dat is een grapje hoop ik? :x

voor "gewone" goudvissen, 2 stuks zoals je zegt, heb je minmaal een 80 cm bak nodig. Dit lijkt inderdaad op stressgedrag of het zijn 2 mannetjes, waarvan de 1 de ander de dood in gaat jagen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:11

80 cm is al veel te klein, vissen worden immers 30 centimeter.
(tja, niet voor niets dat het ook eigenlijk veel meer een vijvervis is :=)

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 00:05

@8AngelEyes8 ja precies in de kont achter de staart!

En mijn kom is ongeveer 30 cm hoog en 20 cm breed ongeveer, ik heb ze gekocht als kleine visjes maar toen werden ze toch ineens groter.. Werd mij niet verteld in de winkel. Maar ik had er eerst 4 in maar er zijn 2 afgelopen week overleden door ouderdom, maar absoluut niet door die oranje vis!!

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:06

goudvissen overleden door ouderdom, hoe oud waren ze dan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:07

uhm.. door ouderdom zijn ze helaas echt niet overleden. .. Goudvissen kunnen wel 20 - 25 jaar worden. ik denk niet dat de jouwe dat gehaald hebben. Vaak is het in zo'n mini-territorium gewoon vechten tot de dood (en dat heb je soms niet eens in de gaten). Ik denk dat je dominantste vis nu de laatste van de 3 anderen ook nog de dood in jaagt zodat hij alleen overblijft. De ruimte is te klein en als de vissen volwassener worden dan komt de dominantie naar boven.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:08

Inderdaad, plus dat zo'n klein bakje veel sneller vervuild raakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:10

Veerle_88 schreef:
@8AngelEyes8 ja precies in de kont achter de staart!

En mijn kom is ongeveer 30 cm hoog en 20 cm breed ongeveer, ik heb ze gekocht als kleine visjes maar toen werden ze toch ineens groter.. Werd mij niet verteld in de winkel. Maar ik had er eerst 4 in maar er zijn 2 afgelopen week overleden door ouderdom, maar absoluut niet door die oranje vis!!

Helaas is je vis niet overleden aan ouderdom maar aan een veel en veel te kleine bak. De inhoud van de vis groeit door, terwijl het lijf achter blijft.. Dus de hersens worden gewoon door de schedel gedrukt. Of door gebrek aan goed water... Goudvissen zijn vervuilers en je mag nooit de hele bak leeghalen en verschonen in 1 keer. Hoe dan ook je vissen hebben echt fijn leven. Je vissen hebben echt minstens 1.20 m nodig in de lengte en een goede pomp!
Je vissen hebben nu last van stress, te klein, dus ja.. Ze gaan vechten om dat kleine beetje ruimte.

Toch jammer dat mensen zich zo slecht inlezen voordat ze iets kopen en dierenwinkels zo makkelijk alles aansmeren. Vis lijkt zo makkelijk, maar ook een vis heeft behoorlijk wat nodig :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-01-12 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 00:13

O jeetje zo oud? Nee dan niet, maar die oranje heeft nooit in hun kont lopen happen.. Ze stopten gewoon met zwemmen. Mijn vissenkom is altijd helemaal schoon! Ik heb er een ingebouwde filter in die ik wekelijks schoon maak.

En die oranje vis moet dan maar in een apart bakkie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:13

Wekelijks een filter helemaal schoonmaken is funest voor de bacterie cultuur, net als de bak helemaal verschonen :) dus ook funest voor de vis.

Ik zou zeker morgen al op zoek gaan naar een groter onderkomen of ze naar iemand brengen met ruimte voor goudvis.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 00:15

Ja dat wist ik echt niet :o vissen houden komt dus meer bij kijken dan ik dacht, oops... :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:16

Yep... Bij een groot deel van de Goudvissen die in te kleine bakjes werd gehouden bleek de doodsoorzaak simpel te zijn; hersens zaten volledig verdrukt in de schedel. Hersens groeiden door, schedel helaas minder... Dus het is best tragisch. Stress ervaren die dieren namelijk wel.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:17

dan zitten je visjes in een VEEL te kleine kom :oo
goudvissen horen tot minstens 20 centimeter te groeien, doe je ze in een te kleine bak/kom dan kunnen ze niet goed uitgroeien en gaan ze heel snel dood. Een goudvis hoort zo'n 15- 25 jaar te worden...
Filter niet schoonmaken, dan verstoor je de bacterie huishouding, zelfde geldt voor al het water verversen, daar gaat de zuurtegraad van naar de knoppen.

edit: wat Vuurneon zegt :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:20

ik zou gewoon op marktplaats kijken naar een grotere bak. En je gaan inlezen in het houden van (goud)vissen op een vissenforum. Een filter maak ik 1x per 2 maanden gedeeltelijk schoon (dus als er 2 sponzen zijn maak ik 1 van beide schoon) en dat wissel ik steeds af. Ook het verschonen van het water... neem een stukje tuinslang (of speciaal slang bij de aqua winkel, dat is iets soepeler), doe het ene uiteinde in het water, vlak boven de bodem en zuig de andere kant aan (wel een emmer er onder hebben) tot dat het water begint te lopen. Nu kun je de bodem "stofzuigen" . Dus het vuil afhevelen. Wel even kijken hoe dicht je bij de bodem kunt komen zonder dat je het grint meezuigt (en anders kun je dat teruggooien nadien). Ververs niet meer dan 1/3 van het water per keer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:24

Succes met 'operatie red de goudvissen' :) t is echt een toffe hobby, maar t steek vrij nauw allemaal. Goudvissen kunnen wel wat hebben qua waterwisseling (vergeleken nu met mijn tropische bak en daar zitten gevoeligere vissen in), maar ze hebben vooral echt ontzettend veel ruimte nodig. Dus mijn goudvissen zijn vrij vlot naar de vijver verhuisd (ja, speciaal voor mijn visjes gemaakt destijds. Zijn nu al jaren verder en de vijver is alleen maar groter geworden :) en de filter die nodig is ook := duur grapje :P)

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 01:12

Wat verschrikkelijk zeg van die hersenen, voel me nu echt een mishandelaar :o
Maar ik heb nog een grotere bak staan, ik zal ze daar wel even instoppen.

Bedankt allemaal!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 01:14

Succes :) enne vergeet niet dat je water uit je oude bak moet meenemen naar je nieuwe bak! :) dus de grotere bak niet vol gooien met schoon water, maar mengen met het oude water.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 11:59

Komt goedd!