pup kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

el1986

pup kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:34

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan binnenkort samen wonen en we willen dan een puppie kopen, alleen moet het een klein ras zijn aangezien we alleen een boven verdieping hebben en we de hond dus 's avonds als hij/zij mee naar binnen mag op moeten tillen. (overdag laten we haar buiten, heeft hij/zij alle ruimte en kan hij/zij lekker ravotten
Nu wil ik graag een klein hondenras dat goed luistert zodat hij.zij als die wat groter is met de paarden mee kan als we een bosrit gaan maken enz.
We hebben zelf wel al een idee, maar ben toch benieuwd naar wat jullie ervaringen/tips zijn.

Groetjes

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:35

Shi tzu? Maltheser leeuwtje? Jack Russel? Boerenfox? Cavalier king charles spaniel? Dwergpincher?

Met jouw eisen kun je heeeel veel kanten op :))

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:37

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:38

Een Jack russell of boerenfox op een bovenverdieping? :? Nou daar zal hij blij van worden..................... :n

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:40

Heb zelf vlinderhondjes, dat zijn ook vrij actieve hondjes.
De ene van mij luistert perfect, de ander wat minder.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:43

Wat wil je? Korthaar,lang haar? Zit de hond de hele dag alleen,waar zit de hond overdag? Wil je een ras of een x.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:46

wij hebben altijd grote honden gehad op de boerderij.
en toen kreeg mijn broer een jack russel (die alleen naar pap luisterden)
en dat was zo'n schatje!! overdag ratten vangen en op stal rondrennen
en savonds lekker tegen je aan slapen! Ze is paar weken geleden overleden
aan een scheurtje in de aorta op 4 jarige leeftijd..
nu hebben 2 nieuwe jack russels gekocht.
en het zijn echt zo'n lieve hondjes! zeker een aanrader al helemaal onder het paardenvolk haha.
en als ze alleen savonds binnen zitten dan maakt dat verder helemaal niet uit.
als ze overdag maar lekker kunnen rennen en jagen :D

LADPR

Re: pup kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:50

Ik weet niet in wat voor iets hij overdag buiten moet blijven?

Wij hebben zelf een boerenfox en ik vind het geen honden die de hele dag alleen kunnen zijn. Ze zijn vreselijk slim, ondernemend, waaks en stuiterig.

Als je er eentje alleen in een tuin houd de heel dag heb je denk ik snel de gaten in je tuin zitten en heel gauw klagende buren.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:53

ik denk trouwens wel dat je een groot gebied moet hebben bij een jack russel.
een klein tuintje zal niet genoeg zijn. :o

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:54

Misschien is een border terrier iets voor jullie?

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:35

de plek waar de honden komen, daar leven al bijna 12 jaar een teckel en een bouvier (deze is onlangs overleden). Dus plek is er meer dan genoeg. De bedoeling is dat hij/zij smorgens als ik ga werken naar buiten gaat, gewoon los over de plak en smiddags geeft mijn vriend hem te eten. hij heeft een eigen bedrijf aan huis dus zodra hij pauze heeft kan hij evt even wandelen spelen en eten geven. En savonds als ik afgewerkt ben dan mag hij/zij mee naar binnen om gezellig te spelen, knuffelen en te slapen :)
Bij mijn vriend thuis hebben ze zoals ik al zei een ruw harige dwergteckel ( rond de 10jr ) dit vindt ik opzich ook wel een leuk ras alleen ben ik er nog niet helemaal van overtuigd of deze geschikt is om mee te nemen met de paarden enz ( mbt t luistergedrag).
en een jack russel, dat vindt ik persoonlijk echt helemaal niets.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:51

Ken jullie situatie niet. Wat bedoel je met overdag buiten zijn? IS dat in een hondenkennel van 3 bij 3 meter of is dat los op een enorm terrein waar van alles te doen is? Kan er uiteraard ook tussen zitten.
In elk geval als de bedoeling is dat ze overdag buiten alleen in een ren zitten zonder aandacht en 's avonds binnen dan raad ik het ten zeerste af een hond te nemen.
Waarom?
Als deze overdag in een ren alleen moet zitten en 's avonds binnen dan is er in de winter een enorm temperatuurs verschil en daar kunnen ze heel veel last van gaan krijgen.
Echter kan de hond overdag overal en nergens buiten en in de schuren bijv. rennen/lopen/vliegen dan wordt het al anders zeker als ze ook genoeg aandacht krijgen. Ze kunnen dan lekker binnen rond scharrelen en qua temperatuur wisseling kan het dan zeker goed.

Qua grootte, eigenlijk elke goed in elkaar zittende hond kan makkelijk 2x op een dag trap lopen. Als dit rustig en beheerst gebeurd tenminste geeft dit echt niet veel belasting. Dus langzaam trap op en af lopen. Je bent dan zeker niet gebonden aan grootte van de hond qua bovenwoning. Mijn honden (lab x rottie en boxer) slapen 's avonds altijd hele avond op hun kussen omdat ze overdag veel bezig zijn. Geen enkel punt dat je hond dan groot is.

Qua rassen en vacht. Tja, een maltezer of west highland white terrier lijkt me minder geschikt vanwege dat ze klein zijn en altijd wel behoorlijk lange vacht hebben (tenzij je bijna elke 2 á 3 maanden scheert bijv.). Doordat ze dicht bij de grond staan slepen ze vele hoeveelheden vieze troep mee.

Daarnaast is het nog wat wil je. Een lekker actieve jack russell terrier of een rustigere franse bulldog. Dat is net wat je smaak is en wat je ze overdag kan bieden. Misschien is een leuke kruising uit het asiel ook helemaal niet verkeerd haha. www.dierenasiels.com

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:54

el1986 schreef:
de plek waar de honden komen, daar leven al bijna 12 jaar een teckel en een bouvier (deze is onlangs overleden). Dus plek is er meer dan genoeg. De bedoeling is dat hij/zij smorgens als ik ga werken naar buiten gaat, gewoon los over de plak en smiddags geeft mijn vriend hem te eten. hij heeft een eigen bedrijf aan huis dus zodra hij pauze heeft kan hij evt even wandelen spelen en eten geven. En savonds als ik afgewerkt ben dan mag hij/zij mee naar binnen om gezellig te spelen, knuffelen en te slapen :)
Bij mijn vriend thuis hebben ze zoals ik al zei een ruw harige dwergteckel ( rond de 10jr ) dit vindt ik opzich ook wel een leuk ras alleen ben ik er nog niet helemaal van overtuigd of deze geschikt is om mee te nemen met de paarden enz ( mbt t luistergedrag).

Wat bedoel je daar mee? :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:15

el1986 schreef:

Een schipperke? Geweldig gave en actieve hondjes. Niet een enorm bekend en gewild ras maar wel geweldig leuk vind ik zelf. Geen weglopers maar wel lekker actief. Geen echt jachtgedrag maar wel graag mee en bezig.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:21

el1986 schreef:
als die wat groter is met de paarden mee kan als we een bosrit gaan maken enz.

Ligt eraan hoe lang de buitenrit is. Een klein hondje kan natuurlijk geen mega-rit volhouden. Niet voor niets is de Jack Russell steeds kleiner gefokt, zodat hij mee kon in een zadeltas tijdens jachten.

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:34

nee nee, ik neem hem ook echt niet mee als ik uren de bossen in ga.
maar ga normaal gesproken iedere zaterdag n 45 a 60 min naar het bos gewoon lekker rustig wat stappen en draven.
en hij hoeft ook echt niet altijd mee, maar hij moet ook zeker geen schrik hebben voor paarden etx.
gewoon een braaf hondje wat naar mij luistert als ik dat van hem verlang (en natuurlijk geen een dier luistert altijd, en weet heus wel dat iedere hond wel eens eigenwijs is)
hebben zelf thuis 2 dalmatiers gehad, maar omdat de pup mee moet naar de bovenverdieping (het appartement) wil ik nu een kleiner hondje zodat ik hem de trap op kan tillen.
En omdat ik zelf geen ervaring heb met kleine honden, heb ik dit topic geopend. :)

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:35

@ annepaardoes: wat bedoel je, haha heb jij een jack russel zeker?
zeg niet dat het een verkeerd ras is, maar mijn ras is het niet echt :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:39

Dan een Jack, paardenhondjes bij uitstek. Maar je moet ze wel (net als een Dalmatiër) erg goed opvoeden, want eigenwijs zijn ze en vaak oost-indisch doof :D .

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:41

ga anders eens even kijken in een asiel.
Dan kun je de honden rustige bekijken en kun je zien wel ras je wel of niet past.
Misschien zie je wel een hondje wat je precies past, heb je er meteen weer een gered.
Een pup opvoeden kost veel tijd en geduld, dus waarom niet 1 van 1 of 2 jaar oud, die misschien al wel zindelijk iis etc.

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:45

ik weet dat een pup opvoeden veel tijd en geduld kost, maar juist daarom wil ik een pup :) hebben thuis 2 dalmatiers gehad dus weet opzich wel wat dat inhoud.
maar wil eerst rustig rondkijken vandaar dat ik het nu al vraag omdat ik niet alle minuur een pup wil kopen.
en tja asiel gaan kijken, kijken is kopen ;)

@setteke: jack is niet zo mijn soort hond. en idd dat oost indisch doof dat herken ik wel haha

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:47

@ dierenfan: ik ben niet zo van de knip en scheer hondjes zeg maar ;) bij mijn vriend, waar we nu dus ook gaan wonen hebben ze een teckel en daar is qua onderhoudt mbt scheren etc erg weinig werk aan, dat bevalt me wel. bedoel ik vindt het echt niet erg om mn hond iedere dag te borstelen, maar ik ben niet iemand die met de hond naar een kapper gaat of hem zelf gaat trimmen :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:49

el1986 schreef:
@ annepaardoes: wat bedoel je, haha heb jij een jack russel zeker?
zeg niet dat het een verkeerd ras is, maar mijn ras is het niet echt :)

Hahah nee, met het dik gedrukte stuk: "gewoon los over de plak". Wat bedoel je met de plak. Het klinkt zo gek :P
Jack russels zijn ook niet mijn ras. Harstike leuke honden, maar ik zou er geen een in huis willen hebben.

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:51

ohw haha sorry, kom uit limburg haha. met de plak bedoel ik zeg maar de ruimte rondom het huis, de oprit, het gras, etc. Dus eigen de plek die de honden tot hun beschikking hebben ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:52

Dan is het misschien makkelijker te zeggen wat voor soort kleine hond je wel leuk vindt.
Ik zag in een latere post dat een Jack niet jouw type is en een ruwharige teckel wel. Maar er zijn er nog een heleboel meer. Misschien een Cairn Terriër; http://www.nctc.nl/index.php?pid=3 ?
Is een beetje een mix tussen beide :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:54

Waak ervoor dat je niet bij een broodfokker koopt. En daar stikt het van. De kans is groot dat je daar bij terecht komt. Zoek op internet naar de rasvereniging van het ras van jouw mogelijke interesse, of er goede fokkers in de buurt zitten, die de honden medisch doorlicht alvorens ermee te gaan fokken.

Ik zou eens informeren onder de spanieltjes, die heb je in allerlei soorten en maten.