Wat te doen bij hele erge klitten hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

N_B_N

Wat te doen bij hele erge klitten hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 15:18

Bij mijn vriend thuis hebben ze een border collie. Nu heeft deze hond bijna altijd klitten achter in haar oor en ook vaak in haar staart. Laatst was het in haar staart zo erg. Een hele klittebol, wat er voor zorgde dat ze bijna geen staart meer over had dus knippen was voor ons geen optie. Ik heb het met het antiklit van paard lief gebrobeert om heel rustig met mijn handen de klit een beetje uit elkaar te halen, wat wel enigszins lukte, maar het is er toch nog niet helemaal uit. De hond wordt wekelijks geborsteld, maar hoe kunnen we er nou voor zorgen dat die klitten weg blijven? Is er voor thuis ook een mogelijkheid of is alleen de trimster een optie (daar gaat ze nooit heen)

alsvast bedankt

Keet

Re: Wat te doen bij hele erge klitten hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:19

Cowboy magic gebruiken (ja mag gewoon op honden gebruikt worden) en de klitten eruit knippen/laten knippen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:22

Een keer naar de trimster brengen.

Mijn hond kreeg de laatste tijd ook meer klitten door het natte weer. Nu ben ik hoogzwanger en kreeg ik ze er ook niet goed meer uitgeborsteld. Hond is nog nooit naar de trimster geweest (is nu 12). Toch maar weggebracht en toen ik haar ophaalde was ze zo mooi, zo fijn, zo zacht, zo klitloos. :) Zij hebben veel beter gereedschap dan wij. :)

Nou echt ik was super tevreden. :)

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 15:22

Ja we hebben het serum van de action ook gebruikt, maar ik vind het zo zielig. Als je het er rustig probeerd uit te halen dan trek je als nog veel haren mee. En een hele staart weg knippen, vind ik ook zielig ;( die achter haar oren knippen we wel altijd weg!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:00

Als de hond heeel geduldig is, kan het voorzichtig met je handen ontklitten. Dat deed ik bij de paarden ook wel eens, als hun hele manen een klittenbos was.
Je pakt steeds vanaf de haarwortel naar de klittenbos steeds een heel klein beetje haar dat je er voorzichtig uit trekt. Zo werk je alles door tot je uiteindelijk alleen de losse haren in je hand hebt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:06

Ik krijg dat met hondenhaar niet voor elkaar.
Heb dat ook wel eens geprobeerd, maar die klitten zijn anders op de een of andere manier.

Onze trimster had een soort waterblazer :? geen idee wat het precies was en daarmee heeft ze de klitten eruit gehaald. Thuis moesten ze wel lachen om het idee dat onze border collie naar de trimmer ging, maar als ik het had geweten hoe fijn het was, had ik het zeker eerder gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:07

Mijn hondje begint nu ook een behoorlijke vacht te ontwikkelen die ernstig in de klit raakt als ze langer dan een week niet geborsteld is.

Liefst borstel ik 3x per week om de klitten voor te zijn. En zij vindt het heerlijk, dus dat is geen probleem.

Maar toen ik rond de jaarwisseling (zonder borstels) meer dan een week in nat weer bij m'n ouders in Duitsland was, kwamen er behoorlijk wat hardnekkige klitten in haar vacht. Bij de oren, kont en onder de oksels van haar voorpootjes.

Die waren zó erg, dat ze er niet meer met de hand uit te halen waren, het was al helemaal gaan vervilten. Daar heb ik toen zo'n speciaal borsteltje met scherpe randjes voor gekocht (soort mesje). Die kun je in de vacht steken en daarmee voorzichtig de klit doorsnijden.
Zo hoef je niet te knippen en kun je wel veilig de klit verwijderen. Want als het echt vilt is geworden, is uitpluizen met de hand geen optie meer (anti klit shampoo en spray doen dan ook niets meer).

Inmiddels heb ik een effileer schaar gekocht. Daarmee kan ik de vacht uitdunnen op plekken waar het haar gewoon té veel en te dik wordt. Ideaal. En de hond ziet er gelijk een stuk netter uit. :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:14

echt veilig is die kam met gebogen messen niet als je m iets verkeerd gebruikt kun je echt lelijke verwondingen maken. als t ook echt vervild is krijg je die kam er ook niet tussen. Als t echt vervilting is zou ik voor de veiligheid toch even en trimmer vragen, dan is de wol die t waarschijnlijk mede veroorzaakt er ook gelijk goed uit.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:31

De plaatsen die klitten vaker borstelen dan 1x per week.
Dus achter de oren, de oksels ook vaak en de broek achteraan 3x per week borstelen om klitten te voorkomen.
Ik heb het hier ook met 1 van de aussies en het dwergkeesje.
Bij de aussie kan ik het nog met de vingers ontklitten, maar het dwergkeesje is echt een softie en begint al te krijsen als ik nog maar naar de klitten kijk.
Het is ook echt moeilijk om ze er nog uit e krijgen zonder schaar, het vervilt echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:36

moonsparkle schreef:
echt veilig is die kam met gebogen messen niet als je m iets verkeerd gebruikt kun je echt lelijke verwondingen maken. als t ook echt vervild is krijg je die kam er ook niet tussen.

Bij de kam met messen die ik heb, zou ik niet weten hoe ik daar m'n hond mee kan verwonden. De messen zitten aan de binnenkant, daar raak ik onmogelijk de hond mee. Die ligt plat op tafel, en de mesjes trek je naar boven. Aan de bovenkant zit lucht, geen hond. ;)

In mijn geval was het niet volledig tot op de huid vervilt. Ik kon er nog net onder komen langs de randjes en zo stukje voor stukje de hele klit er uit gesneden zonder problemen.

@Jakary: herkenbaar, mijn hondje is ook zo'n gevoelige krijskop. Die gaat ook al gillen voordat je wat hebt gedaan _O-
Gelukkig wordt dat steeds minder, nu ze weet dat ik wel degelijk voorzichtig doe en ze altijd een lekkere massage krijgt.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:00

allemaal bedankt voor de reacties! Ik ga het doorgeven aan mijn schoonmoeder