Hond in de auto laten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saroanda

Hond in de auto laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 10:30

Ik zou graag jullie mening willen omtrent het volgende onderwerp: Hond in de auto laten? Het betreft hier absoluut niet mijn eigen hond maar die van vrienden. Ze laten de pup van zo'n 20 weken gerust enkele uren achter in de auto in een bench. Tijdens een ziekenhuisbezoek, boodschappen doen, uit eten. De hond gaat overal mee naartoe en blijft dan in de auto. Ik schrok ervan toen ik het hoordde en heb dat ook laten merken, mijn advies werd weggewuifd. Ze vind het prima in de auto word er gezegd en ik krijg een blik toe geworpen van bemoei je er niet mee. Morgen komen onze vrienden weer, we gaan dan uit eten wat zeker zo'n 3 uur duurt, daarna hebben ze nog een autorit van minimaal 2 uur naar huis. De hond zit dus zeker minimaal 5 uur aaneengesloten in de achterbak van de auto in een bench, het raam gaat op een kiertje. Ik voel me hier vreselijk bij, zou zelf nooit een levend wezen achter laten in een afgesloten voertuig, je weet nooit wat er gebeurt; inbraak, diefstal, brand, ongeluk etc...

Silence

Re: Hond in de auto laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:34

Zo lang in de auto keur ik echt af :j
Onze honden blijven max. 5 minuten alleen in de auto als we even een boodschapje moeten meepakken als we bijv. met ze naar het bos geweest zijn. En meestal blijft er dan iemand van ons bij.
In de zomer laten we ze zowieso nooit alleen, dat is veel te riskant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:35

Ik ken meer mensen die er zo over denken, ook met een pup, maar zou het zelf dus never nooit niet doen. Ook niet met een volwassen hond overigens, als het een keer als uitzondering voorkomt oké, maar als je die hond er toch niet uittrekt en in de auto laat liggen in een bench laat je hem toch thuis en vraag je toch of de buren hem uitlaten :?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:38

ligt aan de hond en de situatie

ik heb een hond gehad (herplaatsen in heropvoeding) die thuis de hele boel terroriseerde
blaffen,slopen enz
en dan moest ze thuis als ik weg ging ook de hele tijd in de bench

dus nam ik haar mee in de auto met de andere hond (kennels in grote grijs-kenteken auto)
en dan kon ik tussendoor wel even lekker met ze wandelen en ze hadden wat te kluiven en te drinken
en waren dus korter alleen en in de bench dan dat ze thuis zouden blijven

wel was ik afhankelijk van het weer want bij hitte of bij flinke kou konden ze niet mee.....

en een pup moet het ook leren..........

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:39

Volgens mij is het zelfs in nederland bij de wet verboden om kind of hond alleen in de auto achter te laten, maar heel zeker ben ik daar niet precies van.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:40

saroanda schreef:
inbraak, diefstal, brand, ongeluk etc...

dit kan trouwens in huis ook allemaal gebeuren, en dan ben ik er lang niet zo snel bij :n

kingmarco: dan is de politie, beveiliging en alle eigenaren van trainingshonden dus strafbaar.....

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:48

Mijn honden lagen vroeger regelmatig in de auto.
In de bench of los.
Als ik ging trainen lagen ze in de bench, en liet dan de deur van de auto open.
Daar lagen ze gerust de hele ochtend met af en toe een training sessie ertussen.

Als ik op trainingskamp was logeerde ze de hele week in de auto in de bench ( opel combo met 2 kooien achterin)

Zolang je nadenkt over hoe je het doet.
En zorg dat de hond genoeg frisse lucht en water krijgt etc.
Ze ook regelmatig even eruit laat.
Dan moet dat best kunnen.

Kijk met 30° en volle zon moet je het uiteraard niet doen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:50

Sinds de dood van onze oudste gaat onze, bijna 2 jarige golden, altijd mee als ik overdag naar de paarden ga. Als ik met de paarden bezig ben zit hij achterin (volvo V70, dus grote koffer) het is echt zijn 'crib' geworden, hij vindt het fijn. Soms duurt dat wel 2/3 uur. Daarna nog een fijne wandeling. Of ie nu thuis in de bench zit of in de auto, zie het verschil niet zo. In de zomer ga ik dat uiteraard niet doen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:58

Krijg het beestje dan nog water??
Het zou nóóit mijn keuze zijn en mag heel hard hopen dat ze dit van de zomer niet doen!?!? (en ik bedoel niet alleen met 30 graden, want het is al veel eerder héél warm in de auto!)
Die van ons zitten wel een 2 uur in de bench in de auto, maar dat is als we naar Limburg gaan en dan stoppen we na een uur om ze uit te laten.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:00

Mijn hond gaat ook heel veel mee in de auto. Ik heb een grijs kenteken auto en hij heeft z'n eigen kussen achterin liggen. Hij kan niet op alle locaties waar ik ben mee, dus dan blijft hij ook wel eens een paar uur in de auto zitten terwijl ik een vergadering heb. Of hij nou in de auto op z'n kussen ligt te slapen of thuis, ik zie het verschil niet zo. Hij gaat ook rustig een avond mee als we bij vrienden gaan eten oid.

Als de temperaturen omhoog gaan zit hij veel meer thuis omdat ik het dan niet aandurf om hem achter te laten, ben toch bang dat de auto te warm wordt (op een koele voorjaarsdag kan het soms zo snel omslaan als de zon er ineens doorkomt) Hij is dan veel onrustiger 's avonds, hij gaat veel liever gewoon mee de boer op!

Als jullie vrienden langskomen, waarom kan de hond dan niet bij jullie mee naar binnen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:01

Ik kende iemand van de manege wiens hond 's nachts thuis helemaal gestoord werd binnen, maar in de auto was er niks aan de hand. Raampje open, de hond bewaakte de auto, iedereen blij. :)

De hond van mijn vriend heeft alleen maar leuke associaties met de auto.. :D Als je een deur open doet springt ze er zo naar binnen :D is leuk als een vriend van ons op bezoek is en hij gaat weg.. Mijn vriend doet dan de achterklep van de auto open en laat de hond erin springen zodat hij niet weg kan :+

Met hitte moet je het inderdaad absoluut niet doen. Heb er laatst iets over gezien op Animal planet. Een paarden/hondenevenement (waar honden niet toegestaan waren buiten de oefeningen? :? ) waren ze aan het surveilleren, één hond was daadwerkelijk overleden door oververhitting. En als het beestje nou nog verwaarloosd was, maar hij was verder goed doorvoed en verzorgd, dus het was gewoon onwetendheid van de eigenaar. :n

En soms kan het ook heel praktisch zijn: http://www.youtube.com/watch?v=LbFAXWIPZSs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:01

Als hij thuis ook in een bench opgesloten zou zitten als je er niet bent is er weinig verschil, behalve dat de temperatuur in een auto lastiger te regelen is en ik niet weet of hij daar ook water heeft. Als je hond thuis (zoals het IMO hóórt) gewoon vrij rond kan lopen door het huis is het verschil tussen een paar uur auto en een paar uur huis toch wel duidelijk?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:06

Maar hoe stel je je dat dan voor, dat je hond continu de driedubbele flikflak springt door de woonkamer terwijl jij weg bent?

Ik heb mijn hond heel veel bij me, ook naar kantoor, en het gros van de tijd ligt hij gewoon te slapen. Of een beetje op een bot te knagen oid. Zijn beweging krijgt hij tijdens het uitlaten waarbij hij los loopt of aan de fiets. Volgens mij kan je er beter aandacht aan geven dat je hem voldoende uitlaat en hij daar z'n beweging kan pakken, dan dat hij nou thuis continu rond moet kunnen lopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:07

Equimotion schreef:
Maar hoe stel je je dat dan voor, dat je hond continu de driedubbele flikflak springt door de woonkamer terwijl jij weg bent?

:j :=

Sorry ik heb een erg levendige fantastie :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:15

Jeetje, het is lastig discussiëren als jij mijn argumenten tot in het belachelijke trekt en vervolgens vergelijkingen gaat trekken die kant nog wel raken. Nee, een hond gaat niet zijn archief aan circuskunstjes uitvoeren. Maar heeft wel de mogelijkheid om vrijelijk te bewegen wanneer hij dat wil, en daar gaat het mij om. Daarbíj zou iedere hond genoeg uitgelaten moeten worden en genoeg beweging moeten krijgen, dat is echt een non-argument dus.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:21

Hoe doen ze dat dan in de zomer vraag ik me af?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:25

In de zomer is het een no go, en blijft de hond thuis. In de winter neem ik hem mee voor ZIJN plezier, hij vindt het echt leuk, hij is graag in de auto!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:28

Ik zou persoonlijk mijn hond nooit zo lang in de auto laten. Ze gaat graag mee in de auto, maar langer dan max 10 min laat ik haar niet in de auto zitten als ik bijv even een boodschap of iets moet halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:34

Het is wel een beetje afhankelijk van de hond en de situatie... Die van mij zit, excl. reis (maar hij gaat er op plaats van bestemming en voor vertrek naar huis wel uit) ook wel eens een uur, max. twee, in de auto. Ik heb hem sinds hij pup was al overal mee naartoe genomen en hij is het helemaal gewend. Hij gaat bv. altijd mee naar de paarden, daar ga ik altijd met hem wandelen, maar hij moet wel in de auto wachten als ik met mijn paard bezig ben. Daarna vaak even boodschappen doen, zit hij dus weer even alleen in de auto. In de zomer ga ik dat uiteraard anders doen, ik denk dat hij dan thuisblijft. Hij kan nu ook langer alleen zijn, dus dat komt wel goed. :)

Vijf uur in de auto vind ik wel erg lang, maar vijf uur is ook lang om thuis opgesloten in een bench te zitten trouwens. Ik vind ook dat ze wel bewegingsvrijheid moeten hebben. Mijn hond is in huis niet heel druk, maar hij loopt toch regelmatig even rondje, gaat weer ergens anders liggen etc. Dat geeft me de indruk dat ze het wel prettig vinden om die mogelijkheid te hebben.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:42

ik laat mijn hond eigenlijk nooit alleen in de auto, hij gaat overal mee naartoe en mag dan mee naar binnen. Als we boodschappen doen dan wacht ik bij de hond in de auto en als hij ergens niet naar binnen mag dan laat ik hem thuis in de tuin.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:50

mijn honden zitten ook weleens uren in een auto,alleen niet opgesloten in een kooi...

en ze gaan 100x liever mee als dat ze thuis moeten blijven,ze zijn echt gek op mee gaan in de auto,dus ja,van de 6 gaan er altijd 2 mee en blijven dan in de auto wachten tot we terug zijn.. :)

een hond in een kooitje opsluiten is voor mij helemaal een no-go niet in huis en niet in de auto,dus ja 5 uur in een kooi in de auto of indezelfde kooi in een huis zal voor het beest verder weinig uitmaken waar die kooi zich dan bevindt.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:54

Mijn hond(je_ zit ook onwijs veel in de auto, maar NOOIT langer dan 30 min. Mocht het wel langer duren neem ik hem gewoon niet mee, woon op een boerderij dus waarom zou ik hem dat dan aandoen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:00

overigens doe ik dit niet in de zomer hoor,dus met warm/heet weer blijven ze thuis...maar savonds of als het lekker koel is buiten...dan kan het weleens voorkomen dat ze een uurtje wachten in de auto ( gebeurd ook maar 1x per jaar ofzo hoor,maar ze gaan verder wel altijd mee als we gaan auto rijden... )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:02

Buffelo schreef:
Mijn hond(je_ zit ook onwijs veel in de auto, maar NOOIT langer dan 30 min. Mocht het wel langer duren neem ik hem gewoon niet mee, woon op een boerderij dus waarom zou ik hem dat dan aandoen!

Dit vind ik een groot woord hoor. Zoals je kan lezen vinden veel honden het juist leuk om in de auto te zitten (want leuke associaties). Toen wij het weekend weggingen zat de hond ook 1,5 uur achterin, maar niet in een bench (dat past niet eens :Y) ), ze kon lekker naar buiten kijken, raampje open voor de frisse lucht, hond helemaal blij. Niks op tegen toch?

Edit: dan waren we wel aan het rijden. Maar imo maakt het niet echt uit of je nou je hond *zeg* een halfuur alleen laat zitten en je een kwartier heen en kwartier uur terug moet rijden dan wanneer je een uur alleen maar rondrijdt.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:04

Ik neem mijn hond ook altijd mee in de auto naar stal. Dan wacht hij ook tot ik er weer ben en hij vind het prima. Hij is in de auto veel relaxter dan alleen thuis. Hij heeft een ruime achterbak en een mandje. In de zomer krijgt hij een bakje water. Als het te warm is blijft hij thuis. Maar hij gaat liever mee. Hij vind er niks aan om alleen thuis te zijn en vaak zit hij al in de auto voor ik erg in heb :D.