Zal ik de gok wagen ? ( nog een ram erbij)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Zal ik de gok wagen ? ( nog een ram erbij)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 19:39

hoi :j

ik zit echt met een kwestie.. ik ben al heel lang niet meer opzoek naar een maatje voor mn nijn ( hijs al wat ouder en hij heeft ook vrij weinig kans dat hij zonder complicaties gecastreerd kan worden. ) Hij is niet gecastreerd omdat we em voor voedster gekocht hebben, wat hij achteraf niet was...
om redenen die ik hier even niet ga noemen hebben we zodoende eigenlijk geen maatje voor hem erbij gekocht. Hij lijkt zich prima te vermaken met andere beesten die hier rond hupsen. Maaar nu het punt.. ik kreeg vandaag een aanbod van iemand of ik misschien een konijn wilde hebben... diegene dacht dat het ook een ram was. Nou weet ik dat twee rammen bij elkaar eigenlijk zelden goed gaat en je dus problemen kunt verwachten. Maar de reden dat ik dit wil overwegen is , dat dit konijn anders gewoon de pijp uit gaat.. hij zit in een dierenpark.. en nouja dan wordt het dus voer.. en dat kan ik en diegene ook niet over mn hart verkrijgen dus heeft diegene em mij aangeboden... Ik twijfel echt heel erg, aangezien mijn kerel al een x aantal jaren alleen zit en ik niet weet hoe die andere ram is... pfff ik weet het echt niet %)

WinSel

Re: Zal ik de gok wagen ? ( nog een ram erbij)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:42

Niet doen, echt daar krijg je problemen mee
Breng dat konijn dan gewoon naar een opvang, maar koppel em niet aan je ram
Risico moet je niet nemen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:42

Je kunt het toch proberen en anders kun je altijd weer een ander adresje voor hem zoeken!! Dan zet je er 1 in iets van een ren en de ander daar buiten. Kun je kijken hoe ze op elkaar reageren. Ik heb 2 rammen bij elkaar gehad en misschien waren het wel homo's, maar dat ging zo ontzettend goed! Het kán wel goed gaan!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 19:44

Oké ja, dat verwacht ik zelf eigenlijk ook wel met mijn kennis die ik heb over konijnen... ( dat het fout gaat)
maar het konijn is niet van mijzelf en zit in een dierenpark dus of het is mij of het is niks ...

ik hoop natuurlijk dat het goed gaat, ik mag hem een weekje op proef hebben.. maar ik denk dat ik er dan niet bij weg durf..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:45

Ikzou het risico niet nemen hoor, maja tis je eigen keus natuurlijk...

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 19:47

daarom ik weet zelf ook wel dat het een heeel groot risico is .... maar ik vind het andere konijn zo sneu :(

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:51

Niet doen! Twee rammen geeft bijna altijd narigheid. Ik heb zelf Franse hangoren gefokt, heel soms kwamen er wel eens twee rammen bij elkaar in de buurt. Een keer greep de ene ram de andere bij de neus, die neus lag helemaal open. Een keer heeft een van mijn rammen zijn rug gebroken terwijl hij keihard aan het stampen was vanwege een andere ram bij zijn hok. Ik heb ook een keer twee rammen samen gehad in een hok. Een Franse hangoor met een klein dwergras, deze twee leken heel goed te gaan samen. Het waren echt maatjes, maar op een dag vond ik het kleintje met een opengesneden buik. |( Tijdens gevechten gebruiken ze vaak de sterke nagels aan de achterpoten om elkaars buik te verwonden.

Ik zou dan kijken voor een gesteriliseerd vrouwtje, of toch maar alleen houden.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 19:56

oke.. tis wel sneu voor het andere konijn.. maar ergens weet ik ook wel dat het niet goed kan gaan... ik heb voorheen twee voedsters gehad ( toen had ik nog totaal geen dierenkennis) en dat ging ook ongelovelijk fout... Een voordeel kan zijn dat mijn konijn van zichzelf heel onderdanig is... maar misschien moet ik idd dit voorstel maar afwuiven...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:15

Je kan eventueel een oplossing zoeken voor het andere konijntje, naar een opvang brengen oid
Maar aan jou ram koppelen, zou ik niet doen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:28

De enige grotere kans dat het goed zou gaan is een andere gecastreerde (lang gecastreerde) ram erbij, en dan is de kans heel klein hoor.. maar 2 ongeholpen rammen is heel heel klein.
Waar woon je anders ergens? Hij is ook welkom in de opvang.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 20:52

ik woon bovenin drenthe :P Maar wat betreft dat andere konijn zou het niet goedgaan dan mag hij weer terug... maarja..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:24

Waar is bovenin Drenthe? Niet aanstaande maandag, maar de maandag erop moet ik wel bovenin Drenthe wezen voor een training.. mocht het haalbaar zijn wil ik eventueel aanbieden hem op te vangen. Dan is hij in ieder geval geholpen.
Kan je rammetje trouwens niet onder plaatselijke verdoving gecastreerd worden?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 11:02

Zuidlaren, volgende week nemen ze em mee naar mn stageplek dus dan weet ik meer over het konijn..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:43

ik had vroeger een konijn die niet met andere konijnen samen kon maar die kon wel goed met 2 cavia vrouwtjes.
dat klikte echt geweldig goed!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:57

inowa schreef:
ik had vroeger een konijn die niet met andere konijnen samen kon maar die kon wel goed met 2 cavia vrouwtjes.
dat klikte echt geweldig goed!

Elk konijn is te koppelen :) En de combinatie met cavia's is niet goed, omdat konijnen geen caviavoeding mogen hebben en ze elkaars taal niet verstaan een konijn kan een cavia lelijk verwonden. Het gaat wel eens goed, maar dan is het geen goede combinatie zeker niet als het konijn bij caviavoeding kan.

@ ElinaSK
Hmm daar kom ik morgen al dat red ik dan niet, misschien wel dan die maandag. Laat maar weten.
Maar kan je rammetje niet onder plaatselijke verdoving gecastreerd worden? Dan gaat hij niet helemaal onder narcose.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:02

Nou, ik heb eigenlijk altijd gewoon mijn rammen bij elkaar in het hok gehad en af en toe eens een voedstertje samen.. Met de dametjes ging het bijna altijd fout, de eerste keer ging het goed en als je ze dan weer uit elkaar had en weer bij elkaar zette ging het fout, maar met de rammen echt nog nóóit problemen gehad :n Ik zou het gewoon proberen, gaat het niet, dan haal ik ze weer uit elkaar en dan probeer ik ze met een andere te koppelen, niet geschoten is altijd mis...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:04

Milan_lover schreef:
Nou, ik heb eigenlijk altijd gewoon mijn rammen bij elkaar in het hok gehad en af en toe eens een voedstertje samen.. Met de dametjes ging het bijna altijd fout, de eerste keer ging het goed en als je ze dan weer uit elkaar had en weer bij elkaar zette ging het fout, maar met de rammen echt nog nóóit problemen gehad :n Ik zou het gewoon proberen, gaat het niet, dan haal ik ze weer uit elkaar en dan probeer ik ze met een andere te koppelen, niet geschoten is altijd mis...

Dan mag jij echt heel hard afkloppen.. je wil niet weten wat ik heb binnen gekregen aan rammen met afschuwelijke verwondingen bij sommige zelfs met de dood tot gevolg.. Ook dames gaat inderdaad bij langer na niet altijd samen en heb ik ook nare verhalen van.
Daarom herplaats ik alleen gecastreerde ram met een voedster.
Het risico is heel groot om zomaar iets te proberen met 2 rammen, het kan opeens ook in een nacht totaal verkeerd gaan en dat zal niet de eerste keer zijn.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:09

Daarom blijf ik er altijd bij als ik ze bij elkaar zet, maar ik heb er dus iig nooit problemen mee gehad.. Dat was vroeger trouwens, heb nu alleen nog maar 2 dames over die alsnog gezellig bij elkaar zitten...

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 17:12

Ik wil sws eerst nog meer informatie over het andere konijn hoe het zit met zn entingen, gedrag tegenover anderen etc.. het kan namelijk zijn dat hij daar ook met rammetjes zit en dat hij er verder geen problemen mee heeft...

wat betreft de plaatselijke verdoving, ik denk dat ik hem dan te veel stress bezorg.. dat gezeul in een reisbox en dan ook nog eens bijbewust zijn tijdens castratie ik denk dat hij dan flipt..

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:12

Ik was laatst bij Goofy (http://www.asielgoofy.nl) en die zeiden dan ze steeds vaker horen dat twee (gecastreerde) mannen erg goed met elkaar gaan. Dit heeft vooral te maken met de ruimte, als ze maar van elkaar weg kunnen. Een medewerker daar had iets van 5 rammen samen zitten een een grote weide, ging perfect! Dus het is gewoon een kwestie van proberen, nooit zo bij elkaar in doen, eerst naast elkaar in aparte hokken zetten. Ze zullen wel veel op elkaar gaan rijden, maar dit is rangbepaling dat doen 2 vrouwen ook.
Succes!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 17:16

Ruimtegebrek is hier in ieder geval geen kwestie .. ze hebben dan een hok met boven en onder verdieping plus grote ren tot hun beschikking en 's Zomers mogen ze ook elke dag in de tuin rennen...

ik wacht het af hoe het konijn is.. ik kan het proberen, maar ik weet zelf ook dat de kans groot is dat het níet goed gaat..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:23

CK88 schreef:
Ik was laatst bij Goofy (http://www.asielgoofy.nl) en die zeiden dan ze steeds vaker horen dat twee (gecastreerde) mannen erg goed met elkaar gaan. Dit heeft vooral te maken met de ruimte, als ze maar van elkaar weg kunnen. Een medewerker daar had iets van 5 rammen samen zitten een een grote weide, ging perfect! Dus het is gewoon een kwestie van proberen, nooit zo bij elkaar in doen, eerst naast elkaar in aparte hokken zetten. Ze zullen wel veel op elkaar gaan rijden, maar dit is rangbepaling dat doen 2 vrouwen ook.
Succes!

Maar dan hebben we het natuurlijk wel over gecastreerde rammen, die heb ik ook wel bij elkaar zitten :)

@ ElinaSK
Waarom zou hij anders dan niet gecastreerd kunnen worden? Zoveel stress geeft plaatselijke verdoving niet, er worden heel veel konijnen die bijv. een hartruis hebben onder plaatselijke verdoving gecastreerd..

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 17:27

Als het echt zo ver is zou ik natuurlijk castratie kunnen overwegen. Maar hij is al wat ouder en ik ben bang dat hij dan niet zonder complicaties door de operatie heen komt, omdat konijnen van zichzelf al heel gevoelig/ "zwak" zijn .

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:18

Hoe oud is hij dan als ik vragen mag?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:09

als ze beiden zeker 2 maanden geleden gecastreerd waren en ze reageren rustig op elkaar als ze elkaar kunnen zien (niet bij elkaar kunnen!!) dan zou ik het aan durven.

Hier nu een volle ram (op straat gevonden) en een setje die met 20 cm tussen de rennen naast elkaar staan. Alle 3 zijn ze vanaf het begin heel rustig en relaxt richting elkaar aan het snuffelen zonder stampen, knorren enz.
Ik durf het wel aan deze ram te castreren en dan ongeveer 2 maanden wachten en ze met zijn 3en te proberen te koppelen. Echter is er nu een kruising groot lotharinger voedster gevonden en denk dat het een 4tal gaat worden over een paar weken als dit konijn ook niet opgehaald wordt door eigenaar.