Hond laten wennen aan katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

Hond laten wennen aan katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:39

Sinds december wonen mijn vriend en ik samen. En zaterdag hebben we 2 katten uit de opvang in huis gehaald. (Dit waren we al wel van plan, maar pas als mijn hond er niet meer was. Door omstandigheden is het wat vroeger geworden.)
De hond woont nog thuis (dus niet bij ons, maar bij mijn ouders) en komt normaal regelmatig een dagje bij mij zitten als ik thuis ben of blijft ze slapen.
Nu kan zij niet echt overweg met katten op haar terrein. En ik denk dat ons huis al een beetje haar 'terrein' aan het worden is.

Hoe kan ik haar het best laten wennen aan de katten?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:59

Hond aan de lijn en katten vrij laten rondlopen. Dan gewoon wat laten snuffelen en doen. Beide aandacht geven, maar alleen als ze braaf zijn (dus niet als ze blazen/blaffen).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:31

Hond inderdaad aan de lijn en mocht het goed lijkt te gaan kan de hond los, maar moet je hem meteen terugroepen als hij achter de katten aanrent. Hij moet weten dat de katten in principe een rang hoger zijn dan de hond.

Arrabel

Re: Hond laten wennen aan katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:32

Zolang deze hond geen Jack Russel is dan moet het goed komen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:35

Arrabel schreef:

Ik heb een boerenfox (gewoon een kruising waar Jack Russel inzit) en dat gaat goed met mijn katten. Mijn katten waren er ook al eerder (ruim 1,5 jaar) voordat de hond kwam. (uit het asiel, heb hem sinds 5 december) Geen probleem.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:49

Ik heb zelf een Jackie en die zal nooit met katten kunnen, trouwens met bijna geen enkel beest in plaats van een hond.
Ze heeft al meerdere moorden op haar geweten....
Daar kan een Jack Russel zelf niks aan doen om dat dit instinct er al voor honderden jaren word/werd ingefokt, ze moesten jagen op ratten, konijnen en andere kleine dieren.
Als mijn Brandy een konijn een poes of zelfs een baardagaam ziet word ze helemaal wild en zal pas rusten als het dood is.
Dit fenomeen heb ik van meerdere Jack Russel eigenaren gehoord, vandaar dat ik zei "als het maar geen Jack is" ;)
(maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:54

Arrabel schreef:

Ik heb mijn 2 jack russels aan katten laten wennen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:54

Buiten zijn katten niet veilig. Maar konijnen ofzo doen hem weer niks en dat terwijl 2 andere honden o.a. een bouvier, waar ik regelmatig mee wandel wel achter konijnen aangaan en mijn hondje erbij staat te kijken met een gezicht "waar je je maar druk over maakt"
Als ik niet thuis ben zitten mijn katten en hond wel gescheiden, maar dat zou ik met iedere hond doen. Je weet het nooit... maar als ik thuis ben ligt er 1 kat regelmatig tegen de hond aan te slapen.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 26-01-12 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:58

Ik zou er voor zorgen dat de katten weg kunnen (bijvoorbeeld naar boven) en me er verders zo weinig mogelijk mee bemoeien. Soms duurt het wat langer eer ze aan elkaar gewendt zijn, maar het komt vast wel goed!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 14:00

Alvast bedankt voor de tips.

De katten met de hond alleen laten zal niet gebeuren, daar vertrouw ik haar (de hond) niet genoeg voor met katten.

De hond is een Duitse Staande van bijna 12 jaar. Jaagt buiten in de tuin inderdaad op katten, op wandel is ze heel alert als ze een kat ziet en aangelijnd is.

Naar kippen/vogels doet ze niets.

Jachtinstinct wordt wel wakker als ze een konijn of ander wild riekt.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:22

Ik heb dit ook gehad met de hond van mijn moeder. Wij kregen katten op het moment dat zij 2 weken bij ons logeerde. Eigenlijk ging dat helemaal goed. Zolang de katten maar een plek hebben waar de hond niet bij kan, bijv naar boven oid, zou ik me niet zoveel zorgen maken. Katten maken snel genoeg duidelijk als ze ergens niet van gediend zijn.
Nu is het zelfs zo dat de hond van mijn moeder helemaal geaccepteerd is als ze er is en een andere hond wordt soms stevig op de proef gesteld door mijn katten.

Mocht je het echt een beetje eng vinden om ze zo bij elkaar te doen, kan je de hond ook in de bench doen op het moment dat de katten het huis verkennen. Als je daarna de hond erbij laat, weten de katten ook een beetje waar ze heen kunnen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:29

Ineke2 schreef:
Hond inderdaad aan de lijn en mocht het goed lijkt te gaan kan de hond los, maar moet je hem meteen terugroepen als hij achter de katten aanrent. Hij moet weten dat de katten in principe een rang hoger zijn dan de hond.

of de kat moet weten dat de hond een rang hoger is :+ mijn jackje kan prima met haar 'eigen' katten. na een gewenningsperiode met muilkorf laat ik haar los en negeert zij de nieuwe familie zolang deze mevrouw de politieagent respecteren en de baan ruimen. zo niet, kunnen ze een snauw verwachten. al haar katten weten dit, en zeggen mevrouw de koningin vriendelijk hallo en lopen niet voor haar voeten :+ :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:55

Ineke2 schreef:
Hij moet weten dat de katten in principe een rang hoger zijn dan de hond.

Ik zou niet weten waarom zulke domme dieren in rang hoger moeten staan dan de hond.

Maar gewoon afleren ze na te zitten is een hele goede. Maar die katten, zijn die wel aan honden gewend? Wat als ze heel bang zijn en alsmaar vluchtgedrag vertonen? Dan wordt het nog moeilijker te verhinderen om ze na te zitten.

Overigens, er zijn honden die alleen maar katten nazitten, zonder dat dit verder gevolgen heeft. Een vroegere hond van mij joeg op konijnen, katten, van alles. Maar ze beet ze absoluut nooit. En op een dag kon ik dus gewoon een paar katten (volwassen uit het asiel) in huis halen. Is nooit een probleem geweest. Ik weet niet of de katten gewend waren aan honden maar bij geen van beide partijen heb ik gemerkt dat ze moesten wennen aan elkaar. De katten liepen ook nooit weg voor mijn hond, en mijn hond had bij gevolg niet de behoefte ze op te jagen.
Later nam een huurster van mij ook een hond, een bordercollie. Die moest herplaatst worden omdat hij niet met een andere hond samenging. Verliep ook geheel probleemloos.
Ook al vinden honden het leuk om achter andere dieren aan te zitten, ze hebben lang niet allemaal dat killerinstinct.

Weet je zeker dat je hond de katten zal bijten?
Ik heb nu een hond waarvan ik dat zeker weet. Goede reden voor mij om zolang zij er is nooit aan katten te beginnen.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 27-01-12 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:01

Tja een kat heeft wel personeel en een hond een baas...dus wie is er dom??? :7 :+

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:05

liesjecryos schreef:
Tja een kat heeft wel personeel en een hond een baas...dus wie is er dom??? :7 :+

De mens van de kat. Want kom op hee, wie is er nou personeel van zo'n dom dier? :D

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:09

mijn hondje jaagt ook regelmatig op de katten ( kruising boerenfox ) wel zodra de kat gaat blazen schrikt ze zich een hoedje en rent weg haha. ze zullen elkaar niks doen,, maar zullen ook elkaars vriend niet worden.
ik heb het overigens zo gedaan door het trap hekje dicht te doen,, de katten kunnen dus naar de gang,, en de hond kan er enkelt naar kijken.

ook kunnen de poezen naar boven :)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:14

Jij bent de baas, dus bepaald of ze mag reageren (niet dus)
Zorgen dat de hond er idd niet achteraan kan.
Mijn jonge Jack kan gewoon los bij konijnen en zelfs kuikentjes, het is best aan te leren dat ze niet mogen jagen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:21

Toen wij onze eerste hond kregen(met de waarschuwing dat hij katten doodmaakte) heb ik onze katten in een grote doos met een klein gat gedaan, hond los, hij heeft één keer zijn neus in het gat gestoken en daarna nooit geen problemen weer gehad. Hond moest het op de harde manier leren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:41

Hier nog een jachthond die moest wennen aan een kat.

Ik heb hem ook aan de riem gelegd één avondje, langer was niet nodig. Kijken mag, in actie komen niet. Zelf ook rustig erbij zitten alsof het de normaalste zaak van de wereld is. (Let jij de hele tijd goed op of het wel goed gaat, zal je hond denken dat hij ook op moet letten)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 14:43

Een bench of muilkorf is geen oplossing, ze is volledig benchloos en muilkorfloos opgevoed.
Zorgen dat de katten ergens kunnen komen waar de hond niet komt is ook niet echt mogelijk momenteel.
Of de hond echt zou bijten.. Weet ik eerlijk gezegd niet, kan ze op vlak met katten niet inschatten wat ze gaat doen.
De katten zijn wel honden gewoon, hebben in de opvangadressen ook met honden samengeleefd, maar deze honden lieten de katten met rust. Dus weet niet of ze direct blazen/slagen of hun laten doen.

Buren van ons hebben wel gezegd dat we Zahra (de hond) eventueel eerst aan hun kat mochten laten wennen, deze is opgegroeid met een hond en doet niets terug. Zou dit een eerste goede stap zijn?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:52

Dat zou natuurlijk mooi zijn, is het ook niet haar terrein. Al denk ik dat het meer een goeie oefening voor jullie is dan dat de hond er echt baat bij heeft. (Die zal denk ik net zo fel reageren op de 2 katten als ze de andere kat niet gezien zou hebben)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 15:38

Langcara schreef:
liesjecryos schreef:

De mens van de kat. Want kom op hee, wie is er nou personeel van zo'n dom dier? :D

Bedankt om me dom te noemen :+

Even ontopic: we hebben gisteren het eens geprobeerd met Zahra.
In het begin ging het vrij mis, onze buren en hun kat Louis (die niets doet aan honden) hebben het helpen op te lossen. Volgende week nieuwe poging onder begeleiding van de buren.

(gelukkig geen gewonden gevallen)