Kitten braakt wormen, voeding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Kitten braakt wormen, voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 14:48

Onze lieve Sky (4 mnd) heeft zojuist z'n ochtendmaal uitgebraakt. Ik zag wat bewegen en dit waren spoelwormen.
Ik ga vanmiddag ontwormpilletjes halen bij de DA voor beide katten.
Ze zijn ongeveer 4 weken geleden ook ontwormd.
Zoals in een ander topic vermeld, is er ook één aan de diarree. Na veel checken verdenk ik Sky. Logisch verklaard kan dit door de wormen komen.
Echter vind ik het raar dat hij in 4 weken zoveel wormen krijgt dat hij ze uitbraakt.
Nou vroeg ik me af of dit door hun voeding kan komen.
Ze krijgen Iams kittenbrok en Smuldier (vlees, vlees compleet, kip, hart). Smuldier komt uit de vriezer en laten we ontdooien in de koelkast. Na aanbreken gaat het in een luchtdicht afgesloten bakje in de koelkast. We voeren ze 3x van 1 bakje Smuldier, dat is 1,5 dag. Bakje wordt telkens na gebruik schoongemaakt met de afwas. Ook pakken we altijd een schone vork om hun eten in de bakjes te doen.
Als we kip eten, krijgen ze de rauwe pezige stukken (is vrij weinig dus, meer een snack).
Verder hebben we gedroogde visjes als snack (1x daags hooguit).

Kan het aan hun voeding liggen?
Of is het normaal dat hij zo snel wormen krijgt?

Wilawander

Re: Kitten braakt wormen, voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:29

Waarschijnlijk niet het juiste middel en als kitten niet vaak genoeg ontwormt. het beste middelen nemen zoals Profender, Drontal en Milbemax. Als ze wormen braken dan zitten ze goed vol.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:33

Lijkt me heel onlogisch dat t aan het voer ligt.
Spoelwormen kunnen op trektocht door het lichaam gaan en daarbij kan ze ook nog larven of eitjes in de darmen hebben gehad op t moment dat jij haar voor het laatst hebt ontwormt. Dus het kan zijn dat de vorige keer niet alles is dood gegaan. De diarree kan ook door de wormen komen trouwens.
Je ontwormt meestal na een maand ook nog eens om echt alles dood te krijgen, dus ik denk dat jouw katjes je voor zijn geweest (en de wormen te snel). Lekker ontwormen met inderdaad een middel als milbemax (maar er is nog genoeg ander goed spul op de markt).

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 15:35

Ze zijn bij hun moeder nooit ontwormd of ontvlooid. Toen wij ze kregen, hebben we ze direct meegenomen naar de DA voor een check. Toen dus ontwormd. Even opgezocht en ze kregen toen Vitaminthe ontwormingspasta.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:36

Wat naar zeg! Kip kan rauw niet echt fijn zijn, weet dat het met dieren anders zit maar je kitten is er misschien gevoelig voor.. Misschien even koken voor je het geeft? En misschien heb je een keer per ongeluk iets gegeven wat al over datum was? Of is er een kans dat ze uit de vuilnisbak zijn gaan snaaien?

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:36

Even de Da bellen? Bokkers kunnen daar geen antwoord op vragen tenzij ze gestudeerd hebben als dierenarts. Waarom zou je onnodig wachten? Ik zie al dat je bij de DA wormentabletjes gaat halen, even laten nakijken om verder dingen uit tesluiten. Een tabletje gaat nemnlijk niet helpen bij zulke problemen, er is blijkbaar meer aan de hand.

Let ook even op dat de tabletjes alle wormen aanpakt :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:59

Wormen hebben een cyclus en daarom moeten ze al vanaf een jonge leeftijd goed ontwormd worden.
Als kitten worden ze hier vanaf 4 weken elke 2 weken ontwormd en vanaf 8 weken elke maand.
Als ik zeker weet dat ze niks meer hebben stop ik wel want in wil niet te veel rommel in ze stoppen.
Dus vanaf nu goed gaan ontwormen en ven een paar keer goed de cyclus aan blijven houden.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:00

Ik ga voor 4x ontwormen vragen. Beide katten nu en over 2 weken ontwormen om de 'achterblijvers' ook om zeep te helpen. En daarna ons weer aan het schema houden.

Magrathea schreef:
Wat naar zeg! Kip kan rauw niet echt fijn zijn, weet dat het met dieren anders zit maar je kitten is er misschien gevoelig voor.. Misschien even koken voor je het geeft? En misschien heb je een keer per ongeluk iets gegeven wat al over datum was? Of is er een kans dat ze uit de vuilnisbak zijn gaan snaaien?

Geen rauwe kip meer dus.
Over datum niet, dat check ik altijd.
De vuilnisbakdeksel is te zwaar voor ze, die krijgen ze never nooit niet omhoog.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:22

Rauwe kip maakt niks uit, katten zijn niet zo gevoelig voor salmonella als mensen.
Waarschijnlijk heb je bij de eerste keer niet alles kunnen doden en dat is lekker gaan groeien en komt er nu uit. Moet toevallig nu alles over wormen leren voor m'n opleiding ;-)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 18:05

Dat van salmonella wist ik. Meer dat ik dacht dat ze daarvan extra kans hebben op wormen. Maar als het niet slecht is, mogen ze best dat hebben dus.

Heb van de DA Milbemax gekregen. Morgen beiden een half tabletje, over een maand nog eens en eventueel de maand erna nog een keer. En daarna elk kwartaal.
Ben benieuwd, vind het zo zielig voor hem.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:11

Milbemax is fijn spul, gebruik t bij onze kat ook :)
Ja t zal wel een naar gezicht zijn en voor je katje ook niet fijn als ie telkens die vieze wormen moet ophoesten.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 00:11

Ze hebben gisteren toch maar hun pilletje gekregen, ging er prima in.
Vandaag beide katten aan de stinkschijt gehad en Sky heeft weer gebraakt. Dus de vloer maar weer gesopt en hun eetbakjes goed schoongemaakt. Had hun bak al schoongemaakt vanmiddag, maar door alle diarree heb ik 'm maar helemaal leeggekiept en grondig schoon moeten maken.
--> Is het normaal dat ze zo aan de schijt raken van Milbemax?
Heb even de bijsluiter gezocht en daarin staat: In zeer zeldzame gevallen, in het bijzonder bij jonge katten, zijn er gastro-intenstinale verschijnselen (zoals braken en diarree) waargenomen.

Overigens zijn ze niet ziek(ig). Eten lekker hun brokjes, drinken genoeg water, spelen, aandacht vragen. Huid trekt soepel glad na omhoog trekken (uitdrogingstestje), slijmvliezen zijn ok.
Als ze morgen nog aan de schijterij zijn of als Sky weer braakt, gaan we langs de DA.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:20

Kan een reactie zijn op de gistoffen die onstaan bij de dode wormen door de milbemax. Even goed in de gaten houden want bij een fikse besmetting kan dat gevaarlijk zijn. Dus mocht ze verslechteren dan de dierenarts bellen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 01:32

Dankjewel, we houden ze goed in de gaten.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:41

Hoe is het nou met de kitten?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:28

Ontbijt kwam er weer uit bij de ander, dus heb de DA gebeld.
Volgens hen kwam het doordat ze vol wormen zaten en dat het er nu uit moest. Op hun advies krijgen ze nu enkel gekookte rijst met gekookte kip (lichtverteerbaar) en water. Dit weekend moet het over zijn, anders moeten we maandags langskomen.
Sky heeft braaf wat gegeten, maar Ninja heeft de hele dag niets binnen kunnen houden op water na. Heb zelfs z'n kontje moeten schoonmaken, de smurrie bleef in z'n vacht hangen (en anders zou hij m'n bureau er mee volsmeren :r )
Ze drinken best veel (logisch), heb hun waterbakje en glaasje al twee keer bijgevuld ipv één keer. En nu liggen ze beiden lief te spinnen op schoot/op m'n bureau.
Nog even aankijken dus.