konijn en hooi??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tineke90

konijn en hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:31

Hallo,

Even een vraag. Mijn konijn heeft een groter hok gekregen en heb op 2 plekken hooi (onbeperkt) maar hij eet het niet meer heb nu hooi van vitakraft met een smaakje maar ook daar is die nu nog niet aan begonnen (vanavond rond 7uur pas gegeven) Wat die wel eet is dat luxere hooi van Zooplus kruidentuintje heet dat.

Heeft iemand tips want om nou alleen maar dat hooi van zooplus te kopen het zijn kleine zakjes dus zo op en is ook duurder dan gewoon hooi.

Anoniem

Re: konijn en hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:45

Even honger laten krijgen en dan eet hij vanzelf :)
Eet zijn maatje het wel, want de mijne doen elkaar vaak na :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:45

Hoeveel brokjes geef je en wat voor? Mijn konijnen eten namelijk minder hooi als ze te veel brokjes krijgen, zo merk ik het precies wanneer ik ze te veel voer. Dus je zou kunnen proberen door minder brokjes te geven of hij dan meer hooi gaat eten.
Mijn konijnen waren trouwens ook erg selectief met hooisoorten, maar heb nu gewoon het hooi uit de supermarkt en dat gaat helemaal prima! Is ook stukken minder duur als het kruidenhooi.

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:46

Gewoon even wachten, ze eten het vanzelf wel

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:51

hij krijgt selective maar niet heel veel gewoon een klein laagje smorgens en de rest van de dag geen brokjes meer. Ik heb nu al 3 dagen gewacht vandaar dat ik nu ander hooi probeer kijken of die dat wel gaat eten aangezien die toch echt hooi nodig heeft

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:54

Mijn konijnen krijgen af en toe hooi met rozebottels of kruidenhooi. Anders krijgen ze gewoon hooi.
Uiteraard vinden ze hooi met een smaakje lekkerder en eten dan gewoon hooi iets minder enthousiast.
Maar na een dag of 2 zijn de ruifjes leeg en eten ze gewoon weer hooi.
Even afwachten dus.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:55

Ja drie dagen is wel erg lang, als hij nu nog niet hooi eet... dan lust hij het ECHT niet.
Misschien toch het supermarkt hooi proberen? Ik heb meerdere konijnen gezien die het toch lekkerder vinden dan kruidenhooi.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:57

ja dat leek mij ook veel denk wacht het even af maar heb vandaag ander hooi gekocht en dat er ingedaan ben benieuwd of het er morgen nog in zit of toch wel op is hahahahaha.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:46

Het is soms lastig te ontdekken waar je konijnen van houden. Ik kwam er uiteindelijk achter dan het bij mijn konijnen vooral de structuur is. Dat hele fijne spul wilden ze niet echt, ook niet als het met kruiden was. Maar bijvoorbeeld moor paardenhooi viel wel in de smaak als ik ergens een plak van een baal kon krijgen.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 19:52

oke de structuur maakt die van mij niet uit. Heb nu kruidentuintje dat is grof en heb ook peterselie steeltjes van hooi dat is fijn. Als het maar van dat luxere hooi is en ik kan het alleen bij zooplus kopen.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:55

Die van ons eten het hooi van de Jumbo beter als kruidenhooi, kost maar 99cent per pak..gooi altijd een heel pak erin en dan zijn ze lekker bezig om de sprietjes eruit te knabbelen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:57

konijnen zijn heel kieskeurig. ze nemen alleen de lekkersten. maar als ze honger hebben eten ze wel. gewoon afwachten. konijnen kunnen paar dagen zonder eten dankzij coprofagie.

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:14

Bij mijn nijn hier hetzelfde.
Heb nu zonbeetje alle hooisoorten gehad, en ook die kleine dure pakjes, maar dat vindt hij ook niet altijd wat. Nu wissel ik gewoon af, en hij eet er soms een beetje van maar niet echt veel: ik vraag me wel eens af, wat vindt hij nu echt lekker: hij duikt in geen een hooi meteen met zijn neus en begint te eten.
Maar hij eet het wel, dus misschien is ie wel gewoon te verwent... Zou best weleens kunnen bij die van mij :D

Gewoon afwisselen en elke keer iets anders proberen: er zit er vast wel een tussen die hij/zij lekker vindt.
Bij mijn nijn heb ik nog geen paardenhooi geprobeerd, ik dacht altijd dat dat voor nijntjes niet altijd kon ivm vervuiling? Mijn nijn heeft super gevoelige darmen, maar zou ik t dan toch eens kunnen proberen? Wat denken jullie?

Succes met je nijntjes!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:22

Heb je gekeken of hij geen tandproblemen heeft? Als een konijn 3 dagen niet goed eet, dan zou ik me zorgen maken, want darmbeweging is zeer belangrijk bij konijnen.

Ik zou hem dus even (laten) nakijken (door de dierenarts). Dan weet je zeker dat het geen gezondheidsprobleem is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:39

Dakario schreef:
konijnen kunnen paar dagen zonder eten dankzij coprofagie.

Sorry maar dit is echt onzin. Een konijn kan juist niet eens 1 dag zonder eten! Zonder eten, vooral zonder vezels, liggen de darmen binnen een dag stil en dit weer op gang krijgen is niet makkelijk en vaak overleeft de nijn dit niet. Coprofagie doen ze omdat er nog veel voedingsstoffen zitten in bepaalde keutels en dus zorgt het voor optimale vertering. Maar een paar dagen wat keutels eten zal geen enkel konijn in leven houden.....

@ts: heb je al eens paardenhooi geprobeert? De mijne eten geen enkel hooi uit de winkel goed, ze knabbelen hooguit een beetje aan luxere soorten. Een goede voordroog daarentegen, daar worden ze wild van! Ook gewoon paardenhooi eten ze beter dan verpakkingen uit de winkel.
Science selective brokjes houden een konijn ook heel goed aan de praat trouwens. Dit voer zit ook veel vezels in dus als ze dit nog goed eten, zou ik me niet zo snel zorgen maken.
Tandporoblemen zijn ook mogelijk natuurlijk, eten ze de brokjes en groenvoer wel gewoon goed?

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 15:46

Assie hij eet wel het luxere hooi zoals ik al aan gaf :)

Zwerte dat voer geef ik slective. De rest eet die inderdaad gewoon goed niks aan de hand de wilgentakken ook en heb al gekeken maar ziet er goed uit. Volgende maand heb ik wel een afspraak staan bij de da dus kan wel vragen of hun dan ook nog voor de zekerheid willen kijken maar hij eet de rest wel. Net weer een wortel aan de prikker gemaakt en daar begon die ook meteen aan. Misschien is die wel gewoon te verwent hahahahaha