help! loslopend huiskonijn, vangen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

help! loslopend huiskonijn, vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:06

Vandaag ging ik met de hond wandelen. Opeens was de hond helemaal gefocust en strak. Er liep een konijn over de weg. Nou, ik heb de hond vastgelegd (arme hunt, hij was zo braaf en stil haha) en ben achter het konijn aangegaan. Konijn is duidelijk tam geweest. kan tot 3 meter naderen, en dan vlucht hij. Het is een groot konijn, met enorme oren (in de ogen van een niet-konijnen kenner). Heb hem helaas niet kunnen vangen. Een keer had ik hem in een hoek en wilde mijn jas over hem heen gooien, maar hij bleef achter een tak haken helaas. konijn was weg.
Heb dit aan mijn moeder verteld en die zegt dat, tot ongenoegen van de hondeneigenaren, het konijn er al sinds eind december loopt. Ik maak me best zorgen om het dier. Het is hier nou niet bepaald rustig te noemen, met 3 grote straten in de buurt. (niet vlak bij mijn huis, maar wel in de richting waar het konijn ging)
Dus ik weet niet wat ik moet doen? Moet ik het konijn laten lopen, blijkbaar red het zich wel. Of toch proberen te vangen? Ik ben bang dat hij overreden wordt. Maar hoe pak ik dat aan?

Ik hoop op tips!!

sorry voor het warrige verhaal haha.

Langcara

Re: help! loslopend huiskonijn, vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:31

Je kunt niets doen, het konijn laat zich niet vangen.
Een vangkooi is een mogelijkheid en misschien kun je eens de dierenambulance vragen of die zo'n ding hebben en die daar neer kunnen zetten. Wel verborgen natuurlijk want je zult anders altijd weer eikels treffen die het ding moeten weghalen of vernielen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:35

Ja daar was ik dus al bang voor. maar er zijn geen truucjes die ik kan toeppassen? Ik weet niks van konijnen. Maar ik weet wel dat ik hem echt dicht kon naderen. Dichter als het die dag ontsnapte tamme konijn van een vriendin.. Dus wat dat betreft had ik hoop. Denk niet dat de DB hier iets aan gaat doen, maar ik kan ze morgen eens bellen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:36

Had ook ooit zo'n akkefietje. Ben met buurvrouw een uur lang bezig geweest zo'n konijn te vangen maar het lukte ons niet. Totdat mijn buurjongetjes kwamen. Die hadden een groot vangnet voor vissen en hen is het wel gelukt.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:39

Ik heb eens een konijn zien loslopen en toen ben ik met een vriendin het beest gaan vangen, we hebben er flink een poosje achteraan gezeten en toen heb ik hem gevangen (heb zelf konijnen, dus weet wel een beetje hoe dat moet). Wij blij, doosje gehaald bij mensen in de buurt en toen zagen we nog een konijn! Die ook maar gevangen en toen de 2 nijnen mee naar huis genomen. Ze hebben een paar dagen in mn reservehok gezeten en toen gingen ze naar het asiel...
Ik denk idd niet dat de dierenbescherming zoveel gedoe gaat doen om het konijn te vangen, als je hem zelf vangt willen ze hem denk ik wel komen halen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:43

Hoe heb je dat aangepakt dan? Ik ga iig in t donker op zoek naar hem. Kan ik hem ook beter zien. Zat eraan te denken een soort net te maken op een of andere manier want ik kan er echt dichtbij komen. Zou de knaagdierenopvang hier in de buurt wat voor me kunnen betekenen? Edit: langarca, daar zat ik idd ook al aan te denken

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:58

Ik zou de knaagdierenopvang bij voorbaat bellen. Anders denken ze dat je doodgewoon effe een konijn bij ze wil dumpen. HAndiger is het dier op te laten halen door de dierenambulance. Die kunnen het naar een opvang of naar asiel brengen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 21:02

Ik hoop dat de dierenambulance wil helpen dan. Ik ga morgen een paar belletjes plegen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:48

heel makkelijk. Neem veel tijd, geduld en rust mee. Pak iets van hekwerk waar konijn niet doorheen kan en ga met minimaal 2 mensen. Eventueel nijn wat afleiden door wat wortel/appel/gedroogd brood neer te gooien (niet teveel want misschien moet je meer neer gooien) en probeer dan met het gaas/hekwerk zo te komen dat hij erin huppeld en dan sluiten pakken.
Hier heb ik in mijn uppie in de polder op een groot veld een konijn gevangen. Ging enorm makkelijk omdat ik eerst 4 katten weg moest jagen en konijn was geheel buiten adem.

Hopelijk kan je het op tijd vangen voordat een loslopende hond sneller is....... arm konijn!!
Hier net een vlaamse reus ram erbij (grote konijnen met enorme oren). Hij liep ook op straat en is gevangen en in het asiel waar ik werk terecht gekomen. Hij zit nu 14 dagen in opvang bij mij thuis (heb meer ruimte) en eigenaar is er niet om geweest. Dus vanaf nu is hij officieel van mij. Als het goed gaat dan wordt hij volg. week vrijdag gecastreerd en dan nog een paar weken wachten en ga ik hem koppelen (week of 6 wachten omdat ik een gewaagde koppeling doe namelijk een voedster met 2 rammen omdat ik denk dat het wel goed gaat gezien hun reacties nu al op elkaar en mocht het niet goed gaan dan komt/komen er nog voedsters bij).

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:53

Ik zou hem ook wel proberen te vangen, anders zal hij vroeg of laat toch het loodje leggen denk ik. Zo ben ik overigens ook aan mijn konijn gekomen, gevangen in een hondenlosloopgebied. Ik heb haar heel langzaam rustig genaderd tot ik boven haar was en toen in 1x in het nekvel gegrepen en goed vastgehouden. Een groot stevig visnet kan ook goed werken, zo hebben we vroeger toen ik klein was ons eigen ontsnapte konijn opnieuw gevangen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:53

Ik denk dat je idd het beste met 2 mensen kan gaan vangen en dan in een hoek drijven. Neem wel een doos mee, want als je ze eenmaal hebt willen ze nog wel eens flink spartelen.

Mijn konijn was eens ontsnapt, blijkbaar hebben ze daar met 6 mensen achteraan gemoeten :')
Valse loeder ging steeds onder een auto zitten als de mensen te dichtbij kwamen, en als de mensen weer weg waren kwam ze weer onder de auto vandaag _O- Gelukkig hebben mensen haar in huis opgevangen en smiddags toen ik thuis kwam hebben ze ons zien zoeken en toen verteld dat ze haar hadden gevangen. Was heel blij dat mensen de moeite hadden genomen, dus misschien tref jij ook wel zo'n baasje....

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:29

Bedankt voor de anwoorden! Ik ga hem zeker proberen te vangen. Heb met t diertje te doen. Hoop dat ik hem morgen nog kan vinden. Ik ga een visnet oid proberen te regelen maar ken niemand met een visnet haha. Bedankt voor ale tips. Ik ga iig op weg met een katen reismand. En s avonds.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 13:04

heb naar de knaagdierenopvang heen gemaild. Ze zijn vandaag namelijk dicht en ik hoop snel wat te horen! Ga zo nog even buiten rondkijken of ik hem nog zie.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:10

heb je geen visnet ofzo .
Dat is wat we bij de dierenambulance ook gebruikte .

en hier thuis bij mijn eigen nijnen ook als dochterlief weer het hok niet goed afgesloten heeft grrrrrr.
Succes ik hoop dat je hem te pakken krijgt .

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 13:16

Nee heb geen visnet. mijn stiefbroer heeft er een, maar no way dat hij die aan mij uitleent :+ dus ga zelf iets proberen te maken! Ik hoop ook dat ik hem te pakken krijg. is een heel mooi konijn vind ik zelf.