erg bange hond, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

princesmax

erg bange hond, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 02:18

Hallo!

Ik heb een stafford x teckel reu. ( ongecastreerd )
Wij hebben hem in nov 2010 uit het asiel gehaald ( was toen ong. 6maanden )

Hij was in het begin al erg bang, maakte helemaal geen contact, pas na ong 1 week kwam hij uit zichzelf naar me toe en kon ik hem aanraken.
Vanaf dat moment vertrouwde hij me ook echt en heb ik hem voorzichtig laten wennen aan alles in huis, aan de riem meelopen enz.
wij hebben toen ook even een hondje geleend en toen ging het allemaal sneller. We nemen hem vaak mee in de auto om te wandelen of om bij mensen op bezoek te gaan. Mijn vriend kon er pas iets mee toen hij 1 maand bij ons was.
Inmiddels is hij niet meer bang bij mensen die wekelijks op bezoek komen, hij heeft vooral een voorliefde voor mijn oma en mama, die heeft hij al vanaf het begin gemogen. Als we ooit weggaan breng ik hem ook vaak naar mijn moeder toe.
Voor mijn broers of schoonouders + fam en mijn eigen familie is hij echter wel bang.
Wij zijn zelf 3dagen werken en wonen op een boerderij. Hij heeft een erf met daarbij een geisoleerd hondenhokje. Toch vond ik het zielig dat hij zoveel alleen was en probeerde ik een hondenoppas maar niemand krijgt hem te pakken als wij er niet bij zijn.

het probleem blijft dus dat hij bij vreemde mensen nog steeds ontzettend bang is, als we bijv. jarig zijn en er komen mensen dan loopt hij constant rondjes, heel zenuwachtig op en neer. Als er mensen bij ons komen die niet zo vaak komen, zeg ik ook altijd dat ze hem zelf naar hen toe moet laten komen, geen oogcontact en niet aanraken.
Maar nu is de vraag of jullie mischien nog meer tips hebben om hem aan vreemde te laten wennen?? mischien toch slim om er een ( stabiele ) hond bij te nemen?
edit: ik vergeet er nog bij te vertellen dat hij ook vaak verlegen is naar ons toe, d.w.z dat hij vaak lacht ( dus zijn lip optrekt maar niet gromt en het vriendelijk bedoeld ;) )

VillaNeusjes

Re: erg bange hond, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 02:42

mijn hondje houd ook niet van vreemde mensen (en daar zit ook familie bij die ik niet veel zie) ik heb wel altijd mijn rugzak bij me als ik ergens heen ga. (het is een chi , en de rugzak is een speciale voor honden) en die zet ik op een zo rustig mogelijk plekje neer. vanaf begin af aan zeg ik ook tegen iedereen dat als ze daar in zit , ze haar met rust moeten laten. Kinderen mogen niet achter haar aanjagen (en het boeit me niet, als mams of paps dr niet iets van zegt,hoewel dat eigenlijk niet gebeurd, zeg ik dat ook rustig (op kindvriendelijke manier) tegen de kids)

eigenlijk kun je niet veel meer doen dan dat je nu doet. als ze wil komt ze zelf wel, niet gaan dwingen. Ik heb wel altijd een zakje met hondensnoepjes bij mij (kleine trainingsnoepjes) en als mensen willen kunnen ze haar daar een snoepje van geven. zo leert ze eigenlijk dat mensen niet eng zijn. Het gaat wel steeds beter. Ze heeft 2 weekjes bij mn vader en aanhang gelogeerd en ondanks dat zij ook heel moeilijk te pakken is hebben ze haar elke keer met wat voer gelokt en met veel geduld. En goed belonen als ze komt natuurlijk. Zolang je er maar niet achternajaagd.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 02:54

het is niet dat hij niet van vreemde mensen houd, hij is er gewoon erg bang voor.
Ik werk zelf in het asiel waar hij vandaan komt en heb hem ook meegenomen omdat het zo'n extreem geval is.
Eerst als gastgezin maar hij gaat zo slecht vooruit en we zijn inmiddels zo gek op hem daardoor hebben we besloten om hem te houden.
Dat hij bang is voor vreemde, daar zijn we aan gewend en is ook niet zo'n probleem alleen als iemand tips heeft om het mischien nog te verbeten dan is dat welkom, anders nemen we hem gewoon zoals hij nu is. ;)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:33

Het enige wat ik kan verzinnen is ook om vreemden een snoepje/speeltje te geven en die aan je hond te laten geven. Dan leert hij dat ze toch niet zo slecht zijn als hij dacht.

Mijn ouders hebben een golden retriever die ook bang is aangelegd. Vreemden moeten niet aan haar zitten, want ze kan van zich af bijten. Niet de reputatie die retrievers hebben, dus soms wel lastig. ( al moet ik er ook niet aan denken om door jan en alleman geaaid te moeten worden, dus geef de hond nog gelijk ook)

Kan je met visite hem niet op een rustig/veilig plekje leggen? Wellicht bij jou voeten.

Succes in ieder geval. Denk niet dat je echt meer kan doen dan je doet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:35

Mijn hond was ook angstig naar vreemden toen ik haar kreeg, nu nog is ze vrij gereserveerd, maar met veel meenemen in allerlei settings is dat in de loop der tijd wel verbeterd. Als ze wat lekkers aanpakt kun je dat natuurlijk inzetten, mijn hond neemt niks aan van vreemden dus dat was hier geen optie.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 17:13

Met koekjes heb ik al geprobeerd maar die durft hij niet te pakken. Hem aan mijn voeten leggen lukt alleen als ik ergens ga zitten waar hij nog kan vluchten, met feestjes ga ik een beetje buiten de kring zitten dan komt hij af en toe onder mijn stoel liggen maar loopt ook nog heel angstig om zich heen.Ik kan hem niet echt dwingen dan want hij luisterd dan niet meer, net alsof er dan een knop in zijn hoofd omgaat ofzo.
Ik ga wel uitproberen of ze hem met speeltjes mischien kunnen lokken, hij is erg speels en zo heb ik hem ook aan de riem leren lopen want met koekjes lukte dat niet!
ik heb via pb ook een tip gekregen, namelijk dat ceaser milan naar NL komt en ik ga hem daar voor op te geven!
edit: wat mischien ook belangrijk is om te vermelden. Als hij bang is en je loopt er als mens zijnde op af dan bijt hij niet, hij raakt dan in een soort shock en verstijfd helemaal. als er andere honden bij hem zijn als hij bang is kan hij daar wel naar happen of zelfs ineens gaan vechten.