Allergie bij hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Allergie bij hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 17:12

Hoi Bokkers!

Afgelopen dinsdag zijn we na een allergie-test bij de DA erachter gekomen dat onze 5-jarige labrador een allergie heeft voor mijten.
Hij zit momenteel aan de AB en aan pillen tegen de jeuk.
Eerst moeten we zelf dingen doen om te kijken of het hierna beter gaat zoals oa. -Hij mag alleen nog op hele dunne lakens/handdoeken liggen. -Laken/handdoek waar hij op ligt moet 1x per week op 60 graden worden gewassen. -en uiteraard te pillen geven die hij mee heeft gekregen.

Indien er over 3mnd weinig/geen verbetering is moeten we terug komen, dan had de DA nog een "oplossing" dmv spuiten.

Zijn er meer bokkers met honden die een allergie hebben?
Ik ben opzich best benieuwd naar de ervaringen, en de reden dat jullie de allergietest hebben laten doen (waar had de hond bijv. last van?).

Groetjes Nicole

Floepie86

Re: Allergie bij hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:58

Hond van mijn tante, is al jaaaaren terug. Ook een lab.
Die had ook een mijtenallergie, hij krabde zich vaak tot bloedens toe open.
Heeft hetzelfde als jouw hond gekregen.
Hond was toen al 12 toen ze erachter kwamen, en op 14 jarige leeftijd overleden.
Naar mate hij ouder werd ging de allergie zich meer ontwikkelen vertelde de DA, wat ik persoonlijk een beetje raar vind, maar ik heb er verder ook geen verstand van.
Succes met de hond :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:00

Een hond bij ons uit de wijk voor gras! Een ramp! (daar ontkom je gewoon niet aan) Dier heeft heel veel baat bij accupuntuur!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:22

Hier eentje met contactallergie (3 soorten mijt weet alleen niet uit mijn hoofd welke soorten) en voedselallergie. Alles wees op een allergie: ontstoken huid, veel jeuk, knagen aan poten e.d. Voorheen kreeg hij Dexoral (pillen) met af en toe een injectie tegen de jeuk en nu Moderin (ook pillen) i.c.m. een eliminatiedieet voor de voedselallergie. Ik ben nu de juiste hoeveelheid medicatie nog aan het afstellen en verder tsja... Een ramp af en toe.

De optie met spuiten heb ik ook aangeboden gekregen, maar is een kostbare zaak met relatief weinig kans van slagen (mijn DA noemde 50%).

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 05:27

Ja dat zei mij da ook.. daarom twijfel ik ook heel erg.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 08:51

Als ik het geld zou kunnen missen, dan had ik die behandeling overigens zeker geprobeerd... Je hebt toch de helft kans van slagen en dan ben je wel van de problemen af.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:32

Mijn eerste hond had ook een allergie voor 3 soorten mijt. Ze krabte en likte zichzelf op bepaalde plaatsen ook helemaal open dus een allergie test gedaan door middels van bloed onderzoek en daaruit kwam dus de zware allergie voor oa huisstofmijt.
Zoveel mogelijk mijt uit het huis weren is idd stap 1. Daar is genoeg over te vinden zoals idd regelmatig alles op 60 graden wassen.

In mijn geval eerst met een desensibilisatie kuur (die prikken die je noemt waarschijnlijk) geprobeerd te behandelen. Je pakt dan de oorzaak aan, maar dat bleek bij mijn hond niet (genoeg) te werken.

Daarna het medicijn atopica geprobeert, maar dat werkte voor mijn hond ook niet. Dus uiteindelijk zijn we toch bij prednison terecht gekomen. Een middel wat absoluut slecht is voor de hond, maar het hielp haar wel van de jeuk af waardoor ze weer normaal kon leven.
Met de prednison ging het heel goed en gelukkig weinig directe bijwerkingen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:53

@ viola: hoe lang heb je de prednison 'ongestraft' kunnen geven?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:22

Over de lange termijn kan ik helaas geen oordeel geven omdat ze niet oud geworden is. Ze is op 4 jarige leeftijd overleden aan een hartstilstand tijdens haar sterilisatie. Ze heeft daarvoor een jaar ongeveer prednison gehad.
Ik had in ieder geval voor mezelf de afweging gemaakt dat ze waarschijnlijk met prednison minder lang zou leven, maar wel een kort gelukkig leven zonder jeuk en dat was me het wel waard, wat de langetermijn bijwerkingen ook zouden zijn.

De dosis die ze de laatste tijd kreeg was overigens zo klein dat het heel onwaarschijnlijk is dat dat iets met haar overlijden te maken had. Een operatie is en blijft altijd een risico.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:13

Die van mij zit nu dus op Moderin, maar hij blijft te veel jeuk houden voor mijn gevoel. Misschien dat prednison voor ons dan ook het overwegen waard is, vooral als er maar een kleine dosis van nodig is... Op Dexoral deed hij het wel goed, maar hij had veel last van bijwerkingen.